Gå till innehåll

Hur sänder man egen film från Thailand?


bengt20700

Recommended Posts

En vän åker till Thailand och filmar alt. fotar. Hur gör han från hotellrummet (som ej har internetkoppling) att få upp filmen på Internet för att vi i Sverige skall kunna se den? Säg att han redigerar i kameran (JVC) och filmen är klar, total längd ca 2 min. Vilket format filmen blir i kameran är jag osäker på (AVI, mpeg osv) dessa format kanske blir till först vid överföring där man bestämmer vilken upplösning filmen skall få...? vet ej om jag säger rätt nu? Hur skickar han upp filmen till Internet, där är den stora frågan. Går det att göra från Internetkaféer??

 

Sprocket och Neptune, är två filmkanaler man kan använda vad jag förstått. Vilken är bäst? Sprocket tar emot mpeg2-filer och neptune tar emot AVI-filer.

 

Tacksam om någon kan i detalj säga hur man gör, vilka grejor man skall ta med sig från Sverige o.s.v.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=walfridson]Släng den på cd o försök att få tag i en dator med internet...

Kan ju sätta upp ftp i sverige o köra över den dit.[/citat]

 

Fattar noll. Hur skall man kunna bränna DVD i Thailand utan vidare?

Kan man från ett Internetkafé ladda upp filmen, har dessa datorer automatiskt ett enklare redigeringsprogram som standard, ex. Winows Movie Maker alt. Pinnacle Studio 8-9 (trialversion) som kan ta emot film från DV-band för capture och därefter kunna ladda upp filmen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm brännare m.m. Det gäller en semestertripp till Thailand i två månader med en videokamera i handen, INGET MER! Frågan är hur får man upp filmen i luften... så den kan ses i Sverige?

 

Internetkafé är en idé om dessa datorer kan ta emot en kort film via Firewirekabel, men det beror väl på om de har ngt redigeringsprogram i datorn annars lär det väl inte fungera..? För man är väl beroende av en dator med redigeringsprogram för att därifrån kunna skicka upp det på exempelvis Sprocket eller Neptune?? Eller finns det andra bättre kanaler att sända genom än dessa två? Egentligen är det ingen skillnad att sända från Sverige eller Thailand, utan snarare bristen på rätt dator (med red.progr.) i utlandet antar jag.

 

Johan du skriver, komprimera... men då måste jag ändå ha tillgång till en dator för komprimeringen...

 

Är Mpeg2 den lämpligaste kvalitén? Kan man komprimera utan redigeringsprogram i datorn? Det kanske inte är så vanligt ännu att man skickar upp film från semesterresan iställetr för ett vykort.?? Är jag för tidigt ute, blir kanske vanligt först om ca 3-5 år?? Är det någon som testat denna idé tidigare och har lite erfarenhet, exempelvis hur vanligt är det att datorer på Internetkaféer i utlandet har redigeringsprogram som man kan använda? De flesta lär väl ha Pinnacle Studio 8 eller annat i demoversion (Trial) som standard och då går det väl att använda sig av detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm brännare m.m. Det gäller en semestertripp till Thailand i två månader med en videokamera i handen, INGET MER! Frågan är hur får man upp filmen i luften... så den kan ses i Sverige?

 

Vänta lite, talar du om att sända från en liten kamera hem till Sverige på något sätt?

Hur skulle det vara möjligt!!!

 

Vill han skicka hem filmen så måste han ha tag i en dator, såvida han inte har någon über-science-fiction-kamera som kan skicka genom sattelit hem till Sverige...

 

M.a.o: Du kan inte skicka film direkt från kameran hem till Sverige bara sådär!

Det måste ju finnas något nät att skicka igenom!

Länk till kommentar
Share on other sites

STORT TACK, Ronnie (Mr.Man).

Det var ett sådant svar jag väntade på, även om jag misstänkte att svaret skulle bli negativt. Man får väl utgå från att även andra Internetkaféerna har liknande (dåliga) tillgångar på Internetuppkopplingar. Om 5 år ser det säkert annorlunda ut....

/Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...