Daniel Hållquist Posted March 7, 2005 Posted March 7, 2005 Jag tycker de är jäkligt duktiga, men de är inte några av mina personliga favoriter. Kanske skulle jag ändra åsikt ifall jag fördjupade mig lite mer i deras filmer, har endast sett O Brother Where Art Thou, The Big Lebowski, Fargo, och så har jag läst manuset till Barton Fink som var väldigt bra skrivet. Vad tycker ni om dem? 0 Quote
Jeopardyjack Posted March 7, 2005 Posted March 7, 2005 SVT körde ju massa Coen filmer för ett halvår sen typ.. Lyckades dock missa dom flesta av dom.. men lyckades se en del godbitar Fargo är ju annars en gammal favorit.. Steve Buschemi o Peter Stormare är kungar i den 0 Quote
Christian van Caine Posted March 7, 2005 Posted March 7, 2005 jag är VÄLDIGT förtjust i deras filmer! kan inte redigt sätta fingret på exakt vad det är jag är så förtjust i med deras filmer, även om den fullständigt vridna världen dom tenderar ha i sina filmer allt gör sitt till, men dom ser jag gärna mer av :-D Bara att ha med Stormare & Buscemi är värt cred!!! 0 Quote
final_cut Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Jag har motstridiga känslor när det gäller bröderna Coen. Å ena sidan är de mycket begåvade som berättare. Å andra sidan kan de bli alltför pretentiösa, vilket ofta händer. Jag skulle nog säga att de är något överskattade. När jag såg BLOOD SIMPLE tyckte jag att den var lite för simpel - tills den allra sista bilden i den allra sista scenen - plötsligt så blev den filmen bättre. Den bästa Coen-filmen är enligt mig THE BIG LEBOWSKI. Och jag vet att många finner den överskattad, även dålig. Och jag tyckte samma sak. Sedan såg jag den en andra gång... Och en tredje... Och en fjärde... Och plötsligt så var den oemotståndlig. Hela filmen är ju så bisarr, och alltför storslagen för att handla om just ett stort Ingenting. Bara bröderna Coen kan komma undan med det. Den sämsta filmen är utan tvekan O BROTHER WHERE ART THOU! Jag har aldrig förstått vad folk ser i den. Den är direkt tråkig, och kommer ingenstans! Om de bara kunde ha slängt ihop några sketch-artade sammandrabbningar med olika karaktärer och ställen, men ingenting som händer här är interessant. 0 Quote
Tobbger Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Mina favoritregissörer. Dom får en värld som ser skruvad ut att ändå bli lätt att kolla på. Många som gör filmer om skruvade världar får också filmen att bli skruvad. Även om det inte är deras starkaste sida och det man kommer och tänka på först så är det bland annat det som gör dom så speciella. Tycker jag. ;) 0 Quote
Jeopardyjack Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Den sämsta filmen är utan tvekan O BROTHER WHERE ART THOU! Jag har aldrig förstått vad folk ser i den. Den är direkt tråkig, och kommer ingenstans! Om de bara kunde ha slängt ihop några sketch-artade sammandrabbningar med olika karaktärer och ställen, men ingenting som händer här är interessant.[/citat] Va?? Denna film är ju hur skön som helst!! Kan ju också bero på att jag är överdrivet förtjust i musiken 0 Quote
Tobbger Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 [citat=Jeopardyjack]Va?? Denna film är ju hur skön som helst!! Kan ju också bero på att jag är överdrivet förtjust i musiken[/citat] Håller med, det är väl någon av filmerna som kommer någonstans! 0 Quote
Santafantasma Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 [citat=final_cut]Om de bara kunde ha slängt ihop några sketch-artade sammandrabbningar med olika karaktärer och ställen, men ingenting som händer här är interessant.[/citat] Visst vet du att den är baserad på Odyssén? ;) så dom kan ju inte lägga till en massa saker som inte hände i den... 0 Quote
final_cut Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Odyssén har aldrig varit tråkigare än här. Vill ni se en bra film som kombinerar Odyssén och andra episka sagor så kan jag varmt rekommendera den brittiska kultfilmen O LUCKY MAN! från 1973. 0 Quote
Pandan Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Det dar tycker jag e bollocks, den har knappt nanting med odyssen att gora. Aha, Goodman har en lapp for ogat, darav det enogda monstret liksom... var inte alls fortjust i den heller och koper inte argumentet att de inte kunde andra runt massa i den. Dock sa ar The Big Lebowski det mest lyckade komedin nansin, hands down. Maste dock ses flera ganger. Fargo ar ocksa en riktig parla... Tyckte Ladykillers var OK, men visst var den mycket samre an vad till de tidigare namnda oh the man who wasnt there. 0 Quote
final_cut Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Jag ändrar mig. Bröderna Coen är inte alls överskattade. Igår hittade jag ett slitet band med BARTON FINK som jag spelat in från tv:n. En av de bästa filmerna jag sett. 0 Quote
Dawey Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Jag var mct besviken på Lady Killers. Annars diggar jag Fargo, Oh Brother. . ., Big Lebowski och Blood Simple. Lady Killers = en sträcka osammanhängande, ojämna upptåg. Tom Hanks fattar knappt vad han säger. . . . So what? En onödig Remake när originalet är 100 ggr bättre! 0 Quote
Kensai Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 [citat=final_cut]Den bästa Coen-filmen är enligt mig THE BIG LEBOWSKI. Och jag vet att många finner den överskattad, även dålig. Och jag tyckte samma sak. Sedan såg jag den en andra gång... Och en tredje... Och en fjärde... Och plötsligt så var den oemotståndlig. Hela filmen är ju så bisarr, och alltför storslagen för att handla om just ett stort Ingenting. Bara bröderna Coen kan komma undan med det. Den sämsta filmen är utan tvekan O BROTHER WHERE ART THOU! Jag har aldrig förstått vad folk ser i den. Den är direkt tråkig, och kommer ingenstans! Om de bara kunde ha slängt ihop några sketch-artade sammandrabbningar med olika karaktärer och ställen, men ingenting som händer här är interessant.[/citat] Jag har samma relation till O BROTHER WHERE ART THOU som du har till THE BIG LEBOWSKI.. Första gången tyckte jag den var ganska dålig, men såg jag den en andra och tredje gång och den började "växa".. Nu älskar jag filmen, utan att riktigt kunna "sätta fingret" på det som gör den så otroligt sevärd. :) 0 Quote
ragnjj Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Fargo, Big Lebowski och Barton Fink är väll de som håller absolut toppklass, sen är väll filmer som Hudsucker Proxy, Arizona junior, Ladykillers, Millers Crossing och O Brother Were Art Thou? fina filmer men når kanske inte hela vägen. Varken sätt IC eller the man who wasnt there dock ... 0 Quote
Recommended Posts