Gå till innehåll

Den andra chansen


Pibb

Recommended Posts

Hej, tänkte tipsa om en film jag, min flickvän och min lillebror gjort till en tävling som tidningen GYRO anordnat. Man skulle göra en film på högst 4 minuter på temat "Den andra chansen". (Det är en kristen tidning.) Och det har vi nu gjort.. Den finns att beskåda här: http://www.gyro.se/plus/webbtv/Videotavling_Umea.wmv

 

Ge gärna kommentarer på den här! Var den bra, rolig, spännande? Och om ni vill så får ni väldigt gärna skriva ett mail till video@gyro.se och rösta på mitt bidrag. Skriv "Videotävling" i rubriken och att det är bidraget från Umeå ni röstar på så har jag chansen att vinna en digitalvideokamera så att jag kan göra ännu mer film! :)

 

Ha det!

/Pibb

 

(De andras bidrag finns här om det är intressant: http://www.gyro.se/undersidor/video/default.asp)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ooooooooooookey........

 

Säkert en religiös sak, men jag förstog den inte alls. Är sensmoralen att ju mer man tjatar desto större chans är det att offret ger upp? & att så snart man fått klorna i offret så är det dax att hoppa till nästa, under förutsättningen att personen varit död i 2000 år men repat sig?

 

Du skrev att temat var att få en andra chans, vilket är en fin tanke, men ingenstans i hela filmen uttrycks det seriöst.

Redan att han satt & snaskade på en morot såg lätt perverst ut, speciellt med den bildkvaliten, det såg ut som något helt annat.

 

Jag önskar er lycka till, men jag kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt förtjust, eftertexterna känns lite väl fjäskiga med tanke på vilka ni skickat den till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, som ateist är jag kanske inte rätt person att kommentera den här filmen, men måste säga att jag i mångt och mycket håller med ovanstående inlägg. Det känns inte som ni visar vad det innebär att få "en andra chans" på ett seriöst sätt någonstans, utan att ni mest klippt in det som en replik här och var. Och texten i slutet och eftertexterna känns väl pretentiösa med tanke på innehållet i filmen.

 

Skulle rekommendera att ni försöker jobba mer på manus i framtiden då det helt klart var vad som fattades i denna film i mitt tycke, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med de två tidigare inläggen, och tillägger att musiken bara var störande vilket orsakade att vissa repliker inte hördes, även om filmen säkert skulle vara en hel del tristare utan den. Dåligt synkat telefonsamtal är en annan sak. Men i slutet kom ju det värsta, inte särskilt rättvist att kalla Gud för inspirationskälla till något så, vad ska jag kalla det? Icke-Gudigt? Vad har filmen med kristendom att göra överhuvudtaget? De spelar Monopol, och Sjunde Moseboken förbjuder all form av spel. Bara en sådan sak förkastar ju direkt filmen i helvetets avgrund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Indeed, manuset lyste som solen med sin frånvaro, men måste lite lätt besviken säga att efter att ha glott på dom tre andra bidragen...

Inte ett enda av bidragen hade en skit med "en andra chans" att göra.

Detta vill jag inte säga för att vara den elaka agnostikern som försöker klanka ner på dom kristna. Jag bryr mig inte om den diskusionen.

Att ge någon en andra chans är att förlåta misstag, ingen av er, undantagslöst, har ens FÖRSÖKT skildra nåt ens i närheten!

 

Jag hade iallafall tagit er på allvar om ni hade försökt, men nu känns det inte speciellt seriöst alls tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det spelar någon roll om filmen har någon regliös relation eller inte. Jag har egentligen lite svårt med nördar. Jag tycker det spricker direkt på vad tjejen ser i grabben med coca-cola-bottnar. Har de haft någon första chans, egentligen? Eller är det lytes-komik, att driva med folk som aviker från normerna? Att det är en konspiration mot grabben, där tjejen är lockbete för att jävlas med grabben?

 

Egetligen är det ju frågan om att Gud ger alla en andra chans, eller hur? Men det missade man med bredsida. Nu orkade jag inte titta på de andra bidragen, men jag hade nog provat med plot i stil som:

 

* En kille (eller tjej), kanske alkis, stjäl mat i en butik och åker fast.

* Butiksinnehavaren ser något gott i tjuven i alla fall, låter sig bevekas för någon snyfthistoria.

* Anställer tjuven på prov för att "betala av" skulden. Tjuven trivs och blir en bättre person (rent av religiös) och alla är lyckliga.

 

Ligger lite mer i kyrkans värderingar, skulle jag tro. Ändå är jag skeptiker och ateist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, vad seriöst man tog detta här.. visst har ni en poäng i vad ni säger.. men vi gjorde filmen på en kväll tre dagar innan den skulle lämnas in efter en kort session brainstorming. Vi kom på tre "ordvitsar", om man säger så, som hade med en andra chans att göra.

1. Man frågar chans på någon

2. Man får ett andra chans kort

3. Man får en andra chans att leva

Sedan lade vi till den verkliga andra chans som man som kristen oftast talar om. Alltså den vi fått av Gud..

 

Men filmen är inte till för att frälsa någon om ni trodde det!? Det är bara ett försök till en kul film på temat "den andra chansen". Jag håller dock med i manuskritiken, manuset kunde vi ha jobbat betydligt mer på. Där handlar ju bara om den tid man lägger ner.

 

Wallin - "Vad har filmen med kristendom att göra överhuvudtaget? De spelar Monopol, och Sjunde Moseboken förbjuder all form av spel."

 

Tänk om det ens fanns en Sjunde Mosebok.. och sen var det inget som sade att filmen skulle ha något med kristendomen att göra. Det enda man hade att gå på var temat "den andra chansen", som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag vet inte om det spelar någon roll om filmen har någon regliös relation eller inte. Jag har egentligen lite svårt med nördar. Jag tycker det spricker direkt på vad tjejen ser i grabben med coca-cola-bottnar. Har de haft någon första chans, egentligen? Eller är det lytes-komik, att driva med folk som aviker från normerna? Att det är en konspiration mot grabben, där tjejen är lockbete för att jävlas med grabben?

[/citat]

 

Vi lånade min pappas glasögon och satte dem på min lillebror.. tyckte han såg rolig ut i dem när han blinkade, eftersom han fick så fantastiskt små ögon i dem. :) Kalla det lytes-komik om du vill, men vi hade iaf roligt åt det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...