Gå till innehåll

Exportera färdigt projekt till USB-minne?

RedRocker

Recommended Posts

Hej!

Ja detta är väl kanske den mest simpla fråga som ställts på Forumet...?

Jag har googlat i timtal utan resultat, så troligtvis är det FÖR självklart för att någon annan ska ha haft samma problem...

Saken är denna:

Jag har i Sony Vegas Pro 12 färdigställt en liten film på ca 12min. Full HD.

Denna vill jag nu skicka i bästa möjliga kvalité på ett USB-minne till en god vän, som kommer att bearbeta den ytterligare. (i Mac)

Rendera har jag gjort utan problem... (tror jag, om jag nu hittat rätt inställningar vill säga).

Men efter renderingen vill jag ju EXPORTERA en WMV/MPEG/AVI fil eller vad som nu lämpar sig bäst....

För länge sedan redigerade jag lite i Adobe, och där körde man ju "Exportera - Media Encoder"... men i Vegas är det på denna punkt inte sig alls likt.

Tilt! Kommer helt enkelt inte vidare efter renderingen :-(

Har plockat upp annat material till Dvd Architect, så grejerna "fungerar" iallafall som de ska antar jag.

MYCKET tacksam för svar.

Länk till kommentar

Hej!

För det första: ingen fråga är för simpel eller för dum för att ställas och få svar. Detta forum är öppet för alla oavsett kunskap, skicklighet eller erfarenhet.

För det andra - sakfrågan: Eftersom du har klippt filmen som du vill ha den och sedan renderat så måste väl resultatet finnas någonstans på någon disk i den form som ditt ditt projekt är inställt för.

Eftersom du skall skicka filmen till någon annan som skall jobba vidare så är grundregeln att du skall försöka undvika antalet manipulationer med grundmaterialet. Om du inte hittar din renderade fil med hela filmen så och du har grundmaterialet i full HD så skulle jag gissa på AVCHD. Full HD innebär troligen 1080x1920. Har du möjlighet att välja bithastighet så ger högre bithastighet bättre möjlighet till bra upplösning men helt beroende i vilken form ditt källmaterial är inspelat i. Storleken på filen blir nog inte något problem med så kort film.

Vissa UsB-stickor tillåter inte alltför stora filer men i ditt fall kan du enkelt dela upp filmen på två delar. (4 GB kan i vissa fall vara en gräns).

Lycka till

Länk till kommentar

Tack för svaren!

Då kanske det klarnar... I mitt gamla Adobe som var Rendering och Exportering 2 olika steg...

I Vegas verkar det vara "2-i-1", dvs när renderingen är gjord så är också ett färgigt format skapat.

Orginalmaterialet är 1080x1440 50i, filmat med en Canon HV20.

Nu lyckades jag få till en Wmv fil av mitt 15min clip. 756Mb blev storleken. Låter lite tycker jag...? Eller normalt?

Vill ju ha högsta möjliga kvalité...

Länk till kommentar

Låter relativt rimligt, men det beror på vad du ska ha det till. Wmv är inte så användbart på Mac om det ska klippas vidare i det...

Ok! Hinner göra en ny fil innan jag skickar... har du tips på lämpligt format?

(vet i dagsläget inte vilken mjukvara som används)

Länk till kommentar

För Mac och bästa möjliga kvalitet är Quicktime vad du bör använda och eftersom du int vet vilken mjukvara som används på Macen så är Animation en högkvalitets codec som bör fungera överallt. Filen blir stor, var beredd att du kanske måste dela upp den som nämnts ovan om stickans filformat kräver detta, om det är en sticka som rymmer mycket är den säkert formaterad som exFat och då kan du ha allt i en fil ( om den ryms på stickan förstås )

Länk till kommentar

Som exempel kan jag nämna ett antal gamla historiska filmer tagna med 8 mm filmkamera på 1930-talet. Filmerna blev "frame scanned" och levererades i okomprimerat format. Storleken blev ca 1 GB per minut. Ingen toppkvalitet på bilden men bättre kan det inte bli som källmaterial.

Med vänlig hälsning / Pehr i Skanör

Länk till kommentar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...