Gå till innehåll

Export Master Copy Mac


timofej

Recommended Posts

Hej,

 

Har en Premiere Pro CS6 och material som består av både AVCHD och DSLR QT footage. Filmen är klar och jag vill exportera den som Master Copy för arkivering.

 

Har sökt på nätet och de flesta råder att använda ProRes eller DNxHD. I och med att jag har PC saknar jag DNxHD codec. Har inte heller ProRes för att som jag förstår måste man ha även en FCP för att få codecen.

 

Finns det andra alternativ som fungerar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en följdfråga kring inställningarna för DNxHD. Eftersom min AVCHD kamera genererar 28 Mbps (har även en DSLR som filmar i 1080p) har jag valt 1080p/25 DNxHD 36 8-bit:

 

Skärmavbild 2013-10-08 kl. 19.24.53.png

 

Men Summury visar fortfarande "upper field"

 

Skärmavbild 2013-10-08 kl. 19.26.34.png

 

Gör jag rätt? Är DNxHD 36 tillräckligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du valt progressive..? (Är lite osäker på var man gör det QT DNxHD, om det är i Premiere Pro's inställningar eller Avids pop-up meny)

Däremot är 36Mbit för lågt, ex SVT vill ha DNxHD 120 för reality/studio och 185 för drama.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste välja p/progressive på två ställen.

 

Som Max redan påpekat, välj 1080p/25 DNxHD 185 8(eller 10)-bit under Codec Settings ("Avids" inställningar).

Dock bör du även i "Adobes" meny gå till fältet Basic Video Settings och där under Field Order välja Progressive.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Max_H och Peus! Väljer DNxHD 185 då. Men är det någon fördel med att välja 10-bit framför 8-bit om man ändå har 8-bit källmaterial? Och hur kommer det sig att bitraten är samma för båda? Är det en högre komprimering för 185/10 jämfört med 185/8?

 

En annan fråga, vilket Color level ska jag välja: 709 eller RGB Levels? Jag har som sagt AVCHD material från en videokamera och H.264/MPEG-4 från en DSLR. Vad har kamerorna för färgkodning: Y'CbCr eller RGB?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vart materialet ska. Ska man sända på TV gäller 8bit 709. 709 innehåller mindre färgdjup främst i det vita och svarta, för att gamla TV-nätet kan inte visa RGB. Vet inte hur bra kommande system hanterar det. Så filen man ska visa upp bör vara 8bit då 10bit inte fyller någon funktion.

Bitraten 185mbit talar om just vilken bitrate som gäller. Vid 8bits färgdjup eller vid 10bit. Om man någon gång ska göra om materialet till 10bit så är det innan redigering med syfte att optimera färgkorrigering. Och då ska man även konvertera allt till t.ex. DNxHD, i en högre bitrate än ursprungsmaterialet. Men det varierar även där om det verkligen hjälper i synlig kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Kimster! Materialet ska ingenstans, bara till hårddisken. :-) Det är tänkt att vara en master kopia. Från det tänkte jag så småningom producera kopior som troligtvis kommer betraktas via dator/nätet. Är RGB bättre för detta ändamål då?

 

Precis! 185 mbit talar om vilken bitrate som gäller. Och om man använder 10-bit borde rimligtvis materialet vara (reelt) mer komprimerat för att behålla bitraten. Frågan är då om man vinner så mycket på bitdjup om man får artefakter pga hårdare komprimering. För mig spelar det kanske inte så stor roll då jag tänkte exportera till 185/8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...