Gå till innehåll

Bästa blodet?


EzekielMartyr

Recommended Posts

Hej!

När jag ska ha blod i mina filmer så har jag alltid gjort det på:

Mörk sirap, Mjölk och karamellfärg.

Har fått till ett recept som jag tycker ger väldigt verklighetstroget resultat på film.

Men sen läste jag att det ska gå att göra av bara mjöl, vatten och karamellfärg. Hur funkar det?

Det blir ju mycket billigare, men hur bra blir det egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Resultatet blir faktiskt mycket bra,men jag använder potatis mjöl istället för vanligt mjöl eftersom det inte klumpar sig utan bara gör det tjockare,

annars så fungerar det riktigt bra.

Akta dig bara så att du inte har i för mycket karamell färg då det har en tendens att bli alldeles för lila och de som ser på filmen tror att det är en förklädd rymdvarelse som blöder och inte en människa.

Men ditt första recept har jag aldrig hört talas om fungerar det verkligen bra, blir det inte lite klibbigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo första gångerna så blev mitt blod lila.

Men som jag sa så har jag lyckats få till ett bra recept nu.

Jo klibbigt blir det, väldigt klibbigt faktiskt.

Men den bruna sirapen är nödvändig för att få en bra röd färg, av mina erfarenheter.

Ska prova lite med potatismjöl som du säger! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Undvik riktigt blod om folk ska ha det på sig. Inte för att det är farligt, men många tycker nog att det är otrevligt.

 

Bästa blodreceptet tycker jag är Sorbitol (Sötningsmedel som finns på Apoteket) och färgämne från Saturnus, tror jag de heter. Ser precis ut som riktigt blod, med rätt konsistens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat med får- & nöt-blod, men tyckte resultatet blev för dåligt & tog inte lång tid innan det stank bra vidrigt.

Kört mycket inledningsvis med sirap, vatten & röd karamellfärg med gula inslag, men efter tips här på sidan så testade jag med att blanda i kaffe åsså!

Funkade bäst till ljus sirap, men tyckte det blev väldigt bra!

Problemet är då tyvärr som redan nämts här att det klibbar nåt rent helvetiskt & det smakar fan efter ett tag....det är VÄLDIGT sött!

Mjölvarianten måste jag testa!

 

Man kan åxxå säga att den variant som funkar bäst till det man gör för ögonblicket är väl mest beroende på vad man vill ha som resultat.

Sirapsblodet påminner väldigt mycket om äkta koagulering när det stelnar, men klibbar när helvetiskt.

Har dock aldrig färgat av sig, tror sirapen mättar färgen tillräckligt.

Teaterblod från Göteborgs perukmakeri har varit väldigt bra för rena rinn-effekter, det vi hade då var nämligen inköpt just för det.

Finns en mängd olika typer av teaterblod där, vi valde just den här för att slippa kladd när det gick att undvika.

 

Sen om det är stora äckliga sår så skulle jag nog rekomendera att blanda ganska friskt mellan olika typer, blod är väldigt dynamisk & kan skifta mellan nästan orange direkt ur kroppen till snudd på svart koagulerat. Ett fortfarande blödande men äldre sår har gärna alla varianterna samtidigt i skikt.

Men det beror på hur trovärdigt man vill ha det :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

JO att testa sig fram är bäst.

Men att blodet är oranget när det kommer ur kroppen?

Nog har jag blött en hel del och blodet är alltid otroligt mörkt när det är mycket, och mer ren röd färg när det färgar av sig, kommer i små mänder, eller om belyser på det. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag menade inte riktigt orange, utan mest ganska ljust, beroende på ljuset omkring.

Blodet påverkas väldigt lätt av mycket, bla blir det ljusare om man har muggig järnhalt i det, sen var det endel till som påverkar, men minns inte redigt vad :-)

Sen beror det ju även på hur blodet koagulerar hur det ser ut. Om det koagulerar ur en ganska stor ström så börjar det klumpa sig i stora kokor & blir väldigt svart, men sugs det upp tillräckligt av textilier & inte har för dåliga blodvärden så kan det fortsätta se ganska ljust ut.

Mycket av blodets färg påverkas åxxå av syrehalten, blod som i ådrorna har passerat kroppen & blivit helt svart byter ögonblickligen färg till lämplig rödfärg, oftast djuprött beroede på ljus & tidigare nämda faktorer, så snart det kommer i kontakt med luften. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Minns inte riktigt proportionerna då det är 1,5 åt sden jag blandade sist..

Tror det bara 1 flaska röd-karamellfärg för 2 eller 3 flaskor mörk sirap...

Sen lägger jag i lite mjölk och vatten i det också...jag vet inte rätta proportionerna i huvudet, jag blandar lite åt gången tills det blir snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Broderbluff]aah, mitt första inlägg här på forumet. Mitt recept är potatismjöl, vatten, karamellfärg röd och soja. funkar fin fint

 

 

Hej! kan ni inte vara lite mer tydliga när ni ger massa förslag på hur man gör blod. Lixom ge mer recept än bara allt man ska ha i. t.e.x. tsk , msk och dl mått. är ju lättare å balanda å testa sen då. så man slipper å slösa massa karamell färg om man häller i för mycke av nåt

 

 

vore tacksam //Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

[citat=ymmit]Broderbluff]aah, mitt första inlägg här på forumet. Mitt recept är potatismjöl, vatten, karamellfärg röd och soja. funkar fin fint

 

 

Hej! kan ni inte vara lite mer tydliga när ni ger massa förslag på hur man gör blod. Lixom ge mer recept än bara allt man ska ha i. t.e.x. tsk , msk och dl mått. är ju lättare å balanda å testa sen då. så man slipper å slösa massa karamell färg om man häller i för mycke av nåt

 

 

vore tacksam //Timmy[/citat]

 

Jag håller med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...