EzekielMartyr Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Hej! När jag ska ha blod i mina filmer så har jag alltid gjort det på: Mörk sirap, Mjölk och karamellfärg. Har fått till ett recept som jag tycker ger väldigt verklighetstroget resultat på film. Men sen läste jag att det ska gå att göra av bara mjöl, vatten och karamellfärg. Hur funkar det? Det blir ju mycket billigare, men hur bra blir det egentligen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Resultatet blir faktiskt mycket bra,men jag använder potatis mjöl istället för vanligt mjöl eftersom det inte klumpar sig utan bara gör det tjockare, annars så fungerar det riktigt bra. Akta dig bara så att du inte har i för mycket karamell färg då det har en tendens att bli alldeles för lila och de som ser på filmen tror att det är en förklädd rymdvarelse som blöder och inte en människa. Men ditt första recept har jag aldrig hört talas om fungerar det verkligen bra, blir det inte lite klibbigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted February 24, 2005 Author Share Posted February 24, 2005 Haha, jo första gångerna så blev mitt blod lila. Men som jag sa så har jag lyckats få till ett bra recept nu. Jo klibbigt blir det, väldigt klibbigt faktiskt. Men den bruna sirapen är nödvändig för att få en bra röd färg, av mina erfarenheter. Ska prova lite med potatismjöl som du säger! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Ja jag förstår att du måste få en bättre färg om du använder sirap,ska prova det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Är man inte så rädd för stank eller blod i allmänhet så kan nötblod eller liknande rekommenderas. Nackdelen är väl att det kan koagulera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil_sc Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Mitt bästa tips är ljussirap + röd karamellfärg och sen en aning gul för att få det rödare! jo! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 ja men det blir nog väldigt klibbigt.. det är ju inte så mysigt om man ska spela in en sen där hela tröjan ska vara blodig.. Föredar potatismjöl, som funkar minst lika bra.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 ljus sirap? Då blir det ju helt fel färg? :P När jag testade mig fram innan jag hittat ett bra recept så använde jag ljussirap och blodet blev ju helt rosa... men med mörk sirap blir det rött, om man har i rätt proportioner. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Eller så använder man det bästa av allt, riktigt blod...Oxblod kan man använda och det är INTE farligt för människan...oxblodet innehåller inga bakterier. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 men var köper man sådant? finns inte lokalt här uppe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Undvik riktigt blod om folk ska ha det på sig. Inte för att det är farligt, men många tycker nog att det är otrevligt. Bästa blodreceptet tycker jag är Sorbitol (Sötningsmedel som finns på Apoteket) och färgämne från Saturnus, tror jag de heter. Ser precis ut som riktigt blod, med rätt konsistens. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 Ska kolla in det där Sorbitol! Hur funkar det prismässigt jämfört med sirap? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 oxblod kan man köpa på slakterier... jo självklart spelar otrevlighetsfaktorn in!=) men om skådespelaren är med på det så funkar det ju... ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Tror Sorbitol kostar ca 100:- för en liter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 Jag har testat med får- & nöt-blod, men tyckte resultatet blev för dåligt & tog inte lång tid innan det stank bra vidrigt. Kört mycket inledningsvis med sirap, vatten & röd karamellfärg med gula inslag, men efter tips här på sidan så testade jag med att blanda i kaffe åsså! Funkade bäst till ljus sirap, men tyckte det blev väldigt bra! Problemet är då tyvärr som redan nämts här att det klibbar nåt rent helvetiskt & det smakar fan efter ett tag....det är VÄLDIGT sött! Mjölvarianten måste jag testa! Man kan åxxå säga att den variant som funkar bäst till det man gör för ögonblicket är väl mest beroende på vad man vill ha som resultat. Sirapsblodet påminner väldigt mycket om äkta koagulering när det stelnar, men klibbar när helvetiskt. Har dock aldrig färgat av sig, tror sirapen mättar färgen tillräckligt. Teaterblod från Göteborgs perukmakeri har varit väldigt bra för rena rinn-effekter, det vi hade då var nämligen inköpt just för det. Finns en mängd olika typer av teaterblod där, vi valde just den här för att slippa kladd när det gick att undvika. Sen om det är stora äckliga sår så skulle jag nog rekomendera att blanda ganska friskt mellan olika typer, blod är väldigt dynamisk & kan skifta mellan nästan orange direkt ur kroppen till snudd på svart koagulerat. Ett fortfarande blödande men äldre sår har gärna alla varianterna samtidigt i skikt. Men det beror på hur trovärdigt man vill ha det :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 14, 2005 Author Share Posted March 14, 2005 JO att testa sig fram är bäst. Men att blodet är oranget när det kommer ur kroppen? Nog har jag blött en hel del och blodet är alltid otroligt mörkt när det är mycket, och mer ren röd färg när det färgar av sig, kommer i små mänder, eller om belyser på det. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikdawg Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 Är det nån som kan skriva ut lite mått? Jag blandar febrilt för att få fram ett bra resultat till inspelning imorgon, men just nu ser det ut som rinnande rödbetssallad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 Jo jag menade inte riktigt orange, utan mest ganska ljust, beroende på ljuset omkring. Blodet påverkas väldigt lätt av mycket, bla blir det ljusare om man har muggig järnhalt i det, sen var det endel till som påverkar, men minns inte redigt vad :-) Sen beror det ju även på hur blodet koagulerar hur det ser ut. Om det koagulerar ur en ganska stor ström så börjar det klumpa sig i stora kokor & blir väldigt svart, men sugs det upp tillräckligt av textilier & inte har för dåliga blodvärden så kan det fortsätta se ganska ljust ut. Mycket av blodets färg påverkas åxxå av syrehalten, blod som i ådrorna har passerat kroppen & blivit helt svart byter ögonblickligen färg till lämplig rödfärg, oftast djuprött beroede på ljus & tidigare nämda faktorer, så snart det kommer i kontakt med luften. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 14, 2005 Author Share Posted March 14, 2005 Minns inte riktigt proportionerna då det är 1,5 åt sden jag blandade sist.. Tror det bara 1 flaska röd-karamellfärg för 2 eller 3 flaskor mörk sirap... Sen lägger jag i lite mjölk och vatten i det också...jag vet inte rätta proportionerna i huvudet, jag blandar lite åt gången tills det blir snyggt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broderbluff Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 aah, mitt första inlägg här på forumet. Mitt recept är potatismjöl, vatten, karamellfärg röd och soja. funkar fin fint 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Broderbluff]aah, mitt första inlägg här på forumet. Mitt recept är potatismjöl, vatten, karamellfärg röd och soja. funkar fin fint Hej! kan ni inte vara lite mer tydliga när ni ger massa förslag på hur man gör blod. Lixom ge mer recept än bara allt man ska ha i. t.e.x. tsk , msk och dl mått. är ju lättare å balanda å testa sen då. så man slipper å slösa massa karamell färg om man häller i för mycke av nåt vore tacksam //Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joli91 Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 [citat=ymmit]Broderbluff]aah, mitt första inlägg här på forumet. Mitt recept är potatismjöl, vatten, karamellfärg röd och soja. funkar fin fint Hej! kan ni inte vara lite mer tydliga när ni ger massa förslag på hur man gör blod. Lixom ge mer recept än bara allt man ska ha i. t.e.x. tsk , msk och dl mått. är ju lättare å balanda å testa sen då. så man slipper å slösa massa karamell färg om man häller i för mycke av nåt vore tacksam //Timmy[/citat] Jag håller med! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts