Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en fråga!

i proffsfilmer som beck med flera så ser man typ lite eld från pistolen när dom skjuter och jag undrar om det blir så på riktigt

//Jesper

Posted

Visst händer det, men det är inte vanligt. Är gevärskytt och jag har aldrig varit med om det på ett gevär. Vanligare är det däremot med en liten rökpuff, kolla in FRom Russia With Love och deras variation på flammor och rök, den stämmer nog ganska bra.

Posted

Ligger inne i lumpen just nu. Mynningsflammor är vad jag har upplevt ganska vanliga, inte så mycket vid halvautomat (pang), men desto mer vid helautomat (ratatatatatata).

Som jag har förstått det är det lite svårt att fånga dem på film däremot, det är lätt hänt att kameran tar en bild, stänger, mynningsflamma, öppnar, tar nästa bild då mynningsflamman brunnit ut. Men det går att åtgärda digitalt som i Livvakterna och Tredje Vågen.

Posted

För att filma det så kan man fördhöja brinntiden.

Jag talade med en regissör för ett tag sen som berättade att han använde bla nån form av träpulven för att få snygga muzzelflares, men minns inte redigt exakt vad det bestog av.

Dessutom, om man ska filma sånt, så måste man anpassa flam-materialet efter scenen, vad som funkar fint i exempelvis solsken kan se rent röv ut i mörker, & vice verca.

Posted

Sen kan det också vara bra om man lägger på flamman efteråt att med jämna mellanrum inte ha någon alls och ibland göra den liten och avlång. Minigun-scenen i "Terminator 2" är alltid en inspirationskälla. ;)

• 3 weeks later...
Posted

Det blir nästan aldrig någon flamma från pistoler/revolvrar, och den lilla som kan bli är oftast för kortvarig för att synas i dagsljus. Däremot kommer det en rökpuff som kan innehålla lite glödande krutfragment...