pld Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Jag har en fråga! i proffsfilmer som beck med flera så ser man typ lite eld från pistolen när dom skjuter och jag undrar om det blir så på riktigt //Jesper 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Ja. Även vapen med flamdämpning kan generera eldflammor. Ett eldhandvapen skickar ju iväg kulorna genom en explosion i patronen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
supercoool89 Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Visst händer det, men det är inte vanligt. Är gevärskytt och jag har aldrig varit med om det på ett gevär. Vanligare är det däremot med en liten rökpuff, kolla in FRom Russia With Love och deras variation på flammor och rök, den stämmer nog ganska bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 När jag gjorde lumpen blev det bara mynningsflamma när det var mörkt ute och den var ganska sparsam. Rökpuff blev det däremot. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunvald Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 http://home.revealed.net/whill/posterb.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Ligger inne i lumpen just nu. Mynningsflammor är vad jag har upplevt ganska vanliga, inte så mycket vid halvautomat (pang), men desto mer vid helautomat (ratatatatatata). Som jag har förstått det är det lite svårt att fånga dem på film däremot, det är lätt hänt att kameran tar en bild, stänger, mynningsflamma, öppnar, tar nästa bild då mynningsflamman brunnit ut. Men det går att åtgärda digitalt som i Livvakterna och Tredje Vågen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 För att filma det så kan man fördhöja brinntiden. Jag talade med en regissör för ett tag sen som berättade att han använde bla nån form av träpulven för att få snygga muzzelflares, men minns inte redigt exakt vad det bestog av. Dessutom, om man ska filma sånt, så måste man anpassa flam-materialet efter scenen, vad som funkar fint i exempelvis solsken kan se rent röv ut i mörker, & vice verca. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Sen kan det också vara bra om man lägger på flamman efteråt att med jämna mellanrum inte ha någon alls och ibland göra den liten och avlång. Minigun-scenen i "Terminator 2" är alltid en inspirationskälla. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragnjj Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 I filmen Scarface (De Palma) användes en manick som fick vapnen att skjuta i samma ögonblick som kameran tar bild. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spix Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Det blir nästan aldrig någon flamma från pistoler/revolvrar, och den lilla som kan bli är oftast för kortvarig för att synas i dagsljus. Däremot kommer det en rökpuff som kan innehålla lite glödande krutfragment... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts