Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag håller på att rulla igång ett projekt med en god vän.

Det följer konceptet med "Film riot":

Film Riot - YouTube

Om ni inte har sett det så kan jag rekommendera YT-kanalen! Om inte annat så för humorn. :)

Temat på min tilltänkta kanal är dock jakt istället för filmproduktion.

Till en början har jag tänkt att vi kör ideellt men det vore trevligt att i framtiden om konceptet tar fart kunna tjäna en liten hacka på antingen reklam(som film riot) eller genom samarbeten med affärer och/eller jakttidning.

Frågan är dock, går det att göra någonting som inbegriper pengatransaktioner utan att starta ett företag med allt tråkigt som det innebär?

Vart går gränsen för när man juridiskt sett måste ha ett företag?

Posted
Använd faktureringsföretag såsom Coolcompany osv. Så klarar du dig väldigt långt, tror jag.

Jo, den tanken har ju slagit mig, däremot kan jag inte undgå att tycka att det känns väldigt oproffsigt att använda sånt. Iofs är väl det ännu värre att inte ha någonting alls kanske.

Min tanke är t.ex. denna:

Ett företag går med på att göra reklam i ett avsnitt. Vi kommer överens om en grundsumma på 2000 kr plus moms och sen 10 kr per visning och månad i 12 månader. Fakturering sker en gång i månaden.

Att använda ett faktureringsföretag till en enstaka sak känns väl ok men när man ska ha kontinuerlig kontakt som denna blir det en helt annan sak enligt mig.

Posted
Frilansar du så frilansar du, oproffsigt blir det bara när du låtsas driva ett företag utan att faktiskt driva ett företag.

Hur menar du?

Menar du att det är "ok" att köra dessa faktureringsföretag eller att jag måste starta ett företag för att det ska vara proffsigt?

Posted

Jag TROR att juridiskt behöver du aldrig starta företag, utan kan deklarera det som inkomst av hobby. Däremot så får man ett fördelaktigare ekonomiskt läge när man har eget företag (än att deklarera det som hobby), men också mer administration. Jag föreslår att du inte startar eget förän du har råd att betala någon som fixar bokföringen åt dig.

Frilansare har i regel en enskild firma.

Posted

Du kan få ersättning upp till 999kr från en och samma kund under 1 år, vid mer pengar under samma år måste kunden betala avgifter. Den som betalar ut ersättning för arbete till någon som inte har F-skattsedel ska normalt betala arbets*givaravgifter på ersättningen. Har ni egen firma betalar ni själv "egenavgifter" och kunden slipper betala andra avgifter än ersättningen.

Jag har för mig avgiften är drygt 31 procent på ersättningen. Dvs. vill du ha 2000kr för arbetet måste företaget totalt lägga ut ~2000 + 620

(nån bättre på ekonomin här får gärna rätta om jag missat)

Posted
Hmm, med tanke på hur krångligt det blir med avgifter hit och dit känns det ju som om det är läge att skaffa företag så fort det börjar handla om pengar.

Det är smidigare för den som anlitar dig, krångligare för dig.

Men du har fördelen att du behöver bara skatta för vinsten, inte inkomsten. Dvs du kan använda inkomsten under året för investeringar i bolaget och bara skatta för det som "blir kvar". Har du bolaget som enda inkomstkälla så är det ju onekligen lämpligt att det som "blir kvar" räcker att leva på :)

Posted
Det är smidigare för den som anlitar dig, krångligare för dig.

Men du har fördelen att du behöver bara skatta för vinsten, inte inkomsten. Dvs du kan använda inkomsten under året för investeringar i bolaget och bara skatta för det som "blir kvar". Har du bolaget som enda inkomstkälla så är det ju onekligen lämpligt att det som "blir kvar" räcker att leva på :)

Jo, jag har haft företag förr och skulle gärna undvika det så länge som möjligt igen och dra igång ett bara om det "behövs" och jag vet att det kommer att inbringa slantar.

Självklart blir det sidoinkomst, iaf till början.