Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag heter Mikael Ersson och kommer från Luleå.

Det här är min första kortfilm, och ni får gärna komma med synpunkter, tips till nästa produktion.

Jag äger själv ingen utrustning utan fick låna av Filmpool Nord (bra tips för filmare i norr)

Om ni gillar filmen får ni gärna passa på att lägga en röst på den, och rekommendera den så fler får se den!

Länk till filmen:

Nikon Filmfestival - IKAROS-DOTTER

Postad

Min första fråga är om du har ett argument till varför du valde att döpa den till "Ikaros Dotter"? Jag vet historien om Ikaros och vingarna men känner att för en vanlig dödlig kanske namnet blir lite väl artistiskt. Som sagt bara en åsikt och inte fakta.

Personligen tror jag den skulle kunna vara än nu kortare. Den har en bra längd men det känns som det finns mycket omotiverat som skulle kunna tas bort i början. Egentligen tycker jag att filmen kunde starta först när hon redan är vid vattnet och ser flygplanet. Kanske till och med någon extra tydlig bild av att det faktiskt är ett plan hon ser, till exempel propellerljud? Resten av filmen rullar på rätt bra. Något klipp skulle kunna kortas ned men annars tycker jag du lyckades bra om detta var din första kortfilm.

Well done!

Postad
Min första fråga är om du har ett argument till varför du valde att döpa den till "Ikaros Dotter"? Jag vet historien om Ikaros och vingarna men känner att för en vanlig dödlig kanske namnet blir lite väl artistiskt. Som sagt bara en åsikt och inte fakta.

Personligen tror jag den skulle kunna vara än nu kortare. Den har en bra längd men det känns som det finns mycket omotiverat som skulle kunna tas bort i början. Egentligen tycker jag att filmen kunde starta först när hon redan är vid vattnet och ser flygplanet. Kanske till och med någon extra tydlig bild av att det faktiskt är ett plan hon ser, till exempel propellerljud? Resten av filmen rullar på rätt bra. Något klipp skulle kunna kortas ned men annars tycker jag du lyckades bra om detta var din första kortfilm.

Well done!

Tack för kommentaren!

Det kan nog vara sant som du säger att man hade kunnat korta ner den ännu mer. I början försökte jag skapa mycket fysisk rörelse lite för att ha en fysisk likväl som "skapande" koppling till tävlingens tema- "I am in motion"

Vad gällde namnet hade jag väll lite idén om att Ikaros blev straffad för sitt "högmod" som de gamla berättelserna säger.

Medan jag ville visa på att engagemanget, och ibland den dumdristiga jakten på något inte är ett nödvändigt ont som ska straffas. (lite ett long shot, men det var så jag tänkte med namnet), att "ikaros dotter" tar vid där drömmen om att flyga slutade för honom, och att det inte handlar om högmod utan istället en dröm som bara inte gick hela vägen den gången.

Men tack, som sagt är detta min första film och jag hoppas på att kunna göra fler och bättre saker, så feedback är fantastiskt!

Postad

Tänk också på 180-gradersregeln! När hon cyklar händer det att ibland cyklar hon från höger till vänster i bild och ibland vänster till höger i bild och det är motsatta rörelser vilket inte är bra!

Postad
Tänk också på 180-gradersregeln! När hon cyklar händer det att ibland cyklar hon från höger till vänster i bild och ibland vänster till höger i bild och det är motsatta rörelser vilket inte är bra!

Jo, kände det efteråt.

Jag försökte planera väl, med bilder och allt runt om. Men en av de saker jag lärt mig mest av är att jag måste planera mer (eller gärna ha med någon som påminner en om saker man planerat att göra)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...