Pucchiacca Postad 12 september 2012 Postad 12 september 2012 Hejsan! Har nyligen införskaffat mig en Canon EOS 600D med kit-objektivet 18-55mm. Köpte enskilt ett Sandisk SDHC 8GB för att kunna filma full HD med kameran. Har haft en Nikon 50D förr som jag använt för att fota lite här och vart men absolut inget seriöst. Väldig nybörjare alltså, framförallt med Canon. Köpte mig en DSLR framförallt för att kunna börja filma kortfilmer och lära mig hur man ska göra det från början på ett ordentligt sätt innan man köper dyrare kameror. Men märker att mitt objektiv inte är det ultimata så jag började titta på 50mm objektiv(som många ställen har rekommenderat, f/1.8), 899:- på Elgiganten känns ganska bra. Har läst massa gott om den förutom att den känns ganska leksaks-aktig och plastig, men huvudsakligen är väl att den fungerar som den ska och får snyggt resultat. Har ni några tankar om detta? Skulle även fråga om det finns någon autofokus-motor inbyggd i kameran? Om inte, finns det i objektiven? Eller är detta något jag skulle tänkt på innan jag köpte den haha... Sitter på en bärbar PC(förtillfället inte kompatibel för att kunna använda dessa programmen, ska uppgradera snarast) så att använda Adobe-serien för postproduktion känns väl smartast. Tänker mest på Adobe AE och Premier Pro. Är dessa svåra att lära sig? Finns det något viktigt att tänka på(vet inte om det är rätt att fråga detta i denna del av forumet, tänkte att jag kunde ta allt på en gång) Kommer inte på fler frågor just nu men dyker väl upp några inom tid! Tack för svar på förhand. 0 Citera
GutteG Postad 12 september 2012 Postad 12 september 2012 Hur har du märkt att ditt kit-objektiv inte räcker till? Börja filma med det och fundera på vad det är du saknar. 50f1.8 är det objektiv som ger mest optik för pengarna så det är inget dåligt köp. Men det beror också på vad du ska filma. Ställ in dit objektiv på 50mm och se vad du tycker om att filma i den inzoomningen. AF under filmning finns bara på EOS 650D och EOS M bland Canons DSLR bland canons DSLR. Grunderna i Premiere kan du lära dig från Adobes videoskola Adobe Nordic on Vimeo Visserligen för CS4 så allt stämmer inte med de senaste, men tillräckligt för att komma igång. AE är lite lurigare att lära sig, men det finns bra guider om man googlar lite. Det finns ofta någon som gjort något liknande som du vill göra som du kan inspireras av. Det finns även andra program att klippa i, de flesta har 30-dagars provapå-versioner att ladda ner från sina hemsidor. 0 Citera
Pucchiacca Postad 12 september 2012 Författare Postad 12 september 2012 Hmm, märkt och märkt, jag är väl ingen finsmakare än så jag kanske uttryckte mig fel men jag känner att jag vill ha högre djup och kunna ta bättre bilder i mörker. Då ska en 50mm f/1.8 vara bra utifrån det jag har läst och har blivit rekommenderad av vänner eller har jag fått/läst helt fel info? Kanske ni kan ge mig mer detaljer på hur det funkar. Ajdå... Men manuell funkar bra det med, bara att vänja sig vid det. Ja okej, det är satan vad AE och PP kräver ram! Får ta och fixa det nu snart så man kan börja lära sig redigera också! Du vet ingen bra sida man kan få bra tips för att lära sig filma med en DSLR? Kan ju vara bra att kika på det med. För att få ett bättre ljud, så kan man ju köpa till en extern mikrofon. Vad skulle en hyfsad och billig kosta? Och en till fråga: är det någon som kan förklara "Image stabilization"? edit: Tack för svar! 0 Citera
Mattihp Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Manuellt inte bara funkar; det är det du skulle köra efter ett tag när du lärt dig använda kameran :) Om du inte skjuter extremt mycket rörligt dokumentärt. Och då är DSLR (ofta) ett felköp. 0 Citera
Pucchiacca Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 Manuellt inte bara funkar; det är det du skulle köra efter ett tag när du lärt dig använda kameran :) Om du inte skjuter extremt mycket rörligt dokumentärt. Och då är DSLR (ofta) ett felköp. Ja, jo det förstår jag! Men man kan ju lätt vara lat nu i början. Vad skulle man då ha köpt tex? Jag är ju även ute efter att ta foton så ett felköp skulle det ju inte vara för min del hursomhelst! :) edit: När är det bra med DSLR då om man får fråga av nyfikenhet? 0 Citera
filmkotten Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 https://vimeo.com/videoschool/archive/dslr är en bra länka att gå igenom 0 Citera
Pucchiacca Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 https://vimeo.com/videoschool/archive/dslr är en bra länka att gå igenom Tack så mycket, ska se till att bokmärka denna! 0 Citera
Pucchiacca Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 Det finns ingen autofokus i kameran, Canon har motorn i objektiven. Och objektiven är designade för stillbilder, inte video. Ett objektiv som 50 1.8 har så liten fokusring att det är svårt att göra fokuspulls. Om du är beredd att manuellt i foto även så lägg hellre samma peng på ett vintage Nikkor 1.8/4. Brukar gå på tradera för en tredjedel av priset på ebay. Zeiss 50 1.4 är trevlig den också, om du är hatisk mot gammalt. :bire Ja okej, då förstår jag. Du skulle inte vilja förklara det där med fokusring och fokuspulls så att jag förstår vad det är? Vad är skillnaden mellan en Nikkor 1.8/4(vad menas med fyran?) och vad skulle en Zeiss 50 1.4 kosta? 1.4 är väl väldigt mycket dyrare om man jämför prisklasser? + Går det att ha andra objektiv på en Canon? 0 Citera
Mattihp Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 edit: När är det bra med DSLR då om man får fråga av nyfikenhet? När man kan filma i någorlunda kontrollerade miljöer. Det blir ju fantastiskt snyggt med kort skärpa och snygga skärpedragningar osv :) 0 Citera
Mattihp Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Ja okej, då förstår jag. Du skulle inte vilja förklara det där med fokusring och fokuspulls så att jag förstår vad det är? Vad är skillnaden mellan en Nikkor 1.8/4(vad menas med fyran?) och vad skulle en Zeiss 50 1.4 kosta? 1.4 är väl väldigt mycket dyrare om man jämför prisklasser? + Går det att ha andra objektiv på en Canon? 4an är bländartalet, ju mindre bländartal; desto större bländaröppning. Ju större bländaröppning; desto mer ljus släpps in. Desto mer ljus kan släppas in; desto kortare skärpedjup. 4 som lägsta bländare är inte så ljusstarkt. Jag skulle kolla på objektiv med lägre bländartal. 0 Citera
Pucchiacca Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 4an är bländartalet, ju mindre bländartal; desto större bländaröppning. Ju större bländaröppning; desto mer ljus släpps in. Desto mer ljus kan släppas in; desto kortare skärpedjup. 4 som lägsta bländare är inte så ljusstarkt. Jag skulle kolla på objektiv med lägre bländartal. Okej, då förstår jag. Tack så mycket!! Zeiss Planar T* 50/1,4 ZE for Canon - Objektiv - Hitta lgsta pris, omdmen och information Nikkor F 50 mm F1,8 inkl motljusskydd i gummi på Tradera. Nikon | Ska du filma så att det i princip ser ut som autofokus, så behöver du en follow focus (finns, givetvis, billigare varianter). Vad jag menar med flimsig fokusring är att Canon 50mm 1.8 är ett mycket kompakt objektiv, och för en vuxen persons hand att lyckas dra fokus snyggt är svårt/omöjligt, det finns liksom knappt något att hålla i.... Då menar jag att det kan vara bättre att köpa ett objektiv i stil med ovanstående, båda är i metall och har underbara fokusringar. En del fotografer får en uppenbarelse när de köper sin första Zeiss-glugg, man tidigare helt uteslutit att fokusera manuellt på sina Canon-objektiv, men så upptäcker man en helt ny typ av byggkvalitét och "känsla". Och fokuserar man manuellt kan man inte skylla på dålig autofokus... :) Jag ska fundera på det! Tack för all hjälp! Känns som att jag pumpar med frågor nu men jag är nyfiken av mig och vill gärna lära mig mer! För att få ett bättre ljud, så kan man ju köpa till en extern mikrofon. Vad skulle en hyfsad och billig kosta? Är det någon som skulle kunna förklara "Image stabilization"? Och hur pass viktigt är det att överföra sina klipp/foton från kameran till datorn via program(sladd) eller att sticka in minneskortet direkt i datorn? 0 Citera
MainlyFilm Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Vad jag menar med flimsig fokusring är att Canon 50mm 1.8 är ett mycket kompakt objektiv, och för en vuxen persons hand att lyckas dra fokus snyggt är svårt/omöjligt, det finns liksom knappt något att hålla i.... Då menar jag att det kan vara bättre att köpa ett objektiv i stil med ovanstående, båda är i metall och har underbara fokusringar. Tyckte precis likadant, till min gamla filmlärare berättade att han satte ett vanligt buntband runt själva fokusringen, då får du som ett litet handtag som sticker ut en bit. Testade detta och det blev en otrolig skillnad. Så mitt canon 50mm fick bo kvar i kameraväskan :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.