andreasingo Postad 10 juli 2012 Postad 10 juli 2012 Undrar hur man gör när man ska kombinera live-action och datoranimering, i de fall där kameran rör sig mycket och kamerarörelserna måste överföras till datoranimationen på ett realistiskt sätt. Kollade på något inslag på TV om att man använder någon funktion i datoranimeringsprogrammet som synkar kamerarörelserna i live-action materialet med det animerade materialet. Är det någon som vet hur man gör detta i Autodesk Maya? Om inte detta går finns det något annat program man kan använda? 0 Citera
PabloFernandez Postad 10 juli 2012 Postad 10 juli 2012 Maya har den funktionen men är väldig dålig. Finns många progra som gör det. Det heter Motion Track eller Camera Track Min absoluta favorit är ett program som heter PF Track men jag brukar få bra resultat med Boujou också. Nya After Effects CS6 har och en enklare 3D tracking funktion men jag håller mig till PF track. Det somär bra med PF track är att den kan göra så mycket mer än Boujou och dom andra att det är synd att börja med ett program och sen märka att man måste byta bara för att man behöver göra andra typer av tracking. Finns 3 DVDs som förklarar detta arbetsflöde väldigt bra. Dom kostar c:a 380 kr st men det är absolut värt pengarna. OBS. Man behöver inte alla 3. Alla går igenom hela processen så man kan börja med ettan och ändå förstå flödet. Live Action and CG - Foundations | Eat 3D Live Action and CG 2 - HD Video in 3D | Eat 3D Live Action & CG 3 - A Comprehensive Guide to Compositing | Eat 3D 0 Citera
andreasingo Postad 23 juli 2012 Författare Postad 23 juli 2012 Tack för ditt utförliga svar! Precis vad jag behövde. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.