Gå till innehåll

Problem med DVD-bränning från premiere


Alexdenlille

Recommended Posts

Hej alla sköna filmare ! Jag tänkte skriva min presentation här på forumet i dagarna, men först en fråga som är lite brådskande eller rent av väldigt brådskande..

 

Har med en vän filmat en teaterföreställning med två HD-kameror det gav oss bra material i mts och mov-format. In i Premiere, klippa, redigera och sen rendera ut till MPEG-DVD, gjorde en kort testrendering som jag sen tog in i Encore, skapade meny mm. Filerna från premiere som var m2v och wav behövde inte transkodas i encore så det gick som det ska, snabbt.

 

Fint, men när vi ser på materialet så hackar det en aning, antagligen på grund av att det är 25fps så vi beslutar oss att rendera ut det i 30fps istället.

 

Nu blir det frustrerande, vilken än inställning jag väljer i exportsettings så tycker jag kvaliteten blir sämre och encore vill bara transcoda när den ska bränna och det tar flera dygn, avbryter så klart för det är inte meningen att encore ska transcoda, filerna ska vara färdigtranscodade från premiere och bränningen från encore bara ta några minuter..

 

Kan någon säga vilka inställningar jag ska ha i Premieres export för att encore ska bli nöjd och bildkvaliteten fullgod ?

 

Börjar känna mig stressad att få till det nu.. var några veckor sen vi filmade..

 

Ps, bilden nedan visar inställningarna till den sista misslyckade bränningen från encore, det stod att det skulle ta timmar för att transcoda, och då handlade det bara om en minuts film...

inställningar.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint, men när vi ser på materialet så hackar det en aning, antagligen på grund av att det är 25fps så vi beslutar oss att rendera ut det i 30fps istället.

 

Kan någon säga vilka inställningar jag ska ha i Premieres export för att encore ska bli nöjd och bildkvaliteten fullgod ?

Vad filmar kameran i, 1080i25 eller 1080p25?

 

Att rendera ut 25 fps som 30 fps eller redigera 25 fps i en timeline som är 30 fps eller redigera 1080i25 i en timeline som är 1080p30 är att be om dåligt resultat och sedan ta ut det som antingen 25 fps eller 30 fps gör saken värre.

 

Har ni filmat i 1080i25 skall det redigeras i en timeline som är 1080i25 och sedan renderas ut till PAL, dvs 720x576, 25 fps och *inte* NTSC. Gör man inte så får man problem, förr eller senare. (Problem = dålig bild)

 

Har ni filmat i 1080p25 så kommer en del av hacket därifrån och är att förvänta från 1080p och blir aldrig bättre av att rendera ut till högre fps. :)

 

EDIT:

Det gäller alltså att ha 100%-ig koll på vad man filmar, dvs 1440x1080, 1920x1080, progressive, interlaced, 25 fps eller 30 fps. Så fort man blandar hej vilt blir det strul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Rogge ! mov-folerna är i 29,97 fps, alltså 30 i praktiken antar jag.. mts-filerna är i 25fps. Det är dock materialet från mov-filerna som fyller 95 % av filmen så det borde inte vara några problem.

 

Måste också upplysa om att jag renderade ut filmen med quicktime-inställning till en mov-fil i 29,97 fps, det blev en helt fantastisk bild !! Dock så kan jag inte leverera en film-fil på 32 Gigabyte till kunden.. :-/

 

Önskar att kunna få till nästan samma kvalitet med hjälp av MPEG-DVD-inställningarna så att encore gillar det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du nu har en master i 29.97/30 måste du (om du ska använda Encore) göra en NTSC DVD.

Adobe har inget lämpligt program för konvertering från 29.97 till 25 fps.

 

Gör DVD'n som NTSC, bränn och titta på en TV.

Måste du ha en PAL DVD måste du konvertera din master först.

 

Det finns ett antal program som kan det (med bra kvalitet), Encore eller Premiere är inte ett av dem.

(Du kan testa från Premiere med sk Frame Blending påslaget, jag tycker inte det duger).

 

Jag kör oftast ProCoder för framerate konvertering.

 

Som Roger skrev, se till att ni redigerar i en sekvens som har samma inställningar som videomaterialet.

 

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

mmh, ja det funkar bra, men i encore så står det "untranscoded".. då kommer det ta dagar att få ut den + att kvaliteten minskar ytterligare..

Hur ska jag ha inställningarna för att encore ska bli nöjd och skriva "transcoded" som det ska gå till ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Väl inne i encore så har jag varit inne i transcodesettings och satt till "dont transcode" på ljudfilen, det valet går inte välja för filmfilen så den blir "automatic"

 

Men skit.. när jag kör build så går det snabbt, precis det som jag ville, meeen när jag spelar upp materialet så är det världens artifakter i kanterna på allt som för sig.. vad rör det sig om ?????

Länk till kommentar
Share on other sites

mmh, ja det funkar bra, men i encore så står det "untranscoded".. då kommer det ta dagar att få ut den + att kvaliteten minskar ytterligare..

Förmodligen därför att ditt project i Encore är inställt på PAL medans materielet du tar in är NTSC vilket gör att videon kodas om från NTSC till PAL vilket du *inte* vill. Samt, använd inte Frame Blend när du inte konverterar frame rate samt använd inte Use Previews om du renderat timeline under redigering till I-frame MPEG2. (Du hade båda ikryssade i den senaste bilden du postade. Mer kryss ger inte alltid bättre resultat. ;) )

 

Jag tror som Max_H att du inte har 100%ig kolla på ditt källmaterial, dvs är det interlaced eller progressive, är det 1440x1080 eller 1920x1080. Har man inte koll på det = Dålig kvalitet i slutändan.

 

Så fort det blir en så kallad mis-match så tar kvaliteten stryk varför att ha koll är absolut nödvändigt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge och Max ni är fantastiska ! Ni har precis hjälpt mig att klara biffen :-)

Dock så har materialet förlorat lite kvalitet och en del färg, kan ses på två screenshots, ena på källmaterialet (mov) och den andra på den färdigrenderade DVDn..

upplösn1.JPG upplösn2.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge och Max ni är fantastiska ! Ni har precis hjälpt mig att klara biffen :-)

Dock så har materialet förlorat lite kvalitet och en del färg, kan ses på två screenshots, ena på källmaterialet (mov) och den andra på den färdigrenderade DVDn..

Kul att det gick bra tillslut! :)

 

Så fort man nedkonverterar video så förlorar man alltid kvalitet. Att gå från HD till SD ger alltid en lite suddigare bild och färger blir gärna lite mindre saturerade. Men, jag tycker att du förlorat lite väl mycket färg faktiskt.

 

Men, jag redigerar 25 fps och exportrar till PAL och du har exporterat till NTSC och det kanske är där felet ligger. NTSC brukar ofta lite skämtsamt kallar "Never Twice the Same Color" och det ligger någonting i varför det kallas så... ;)

 

Efterssom majoriteten av ditt källmaterial är 29.97 fps hade jag dock *inte* exporterat ut till 25 fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

En DVD-Video disc är alltid i SD. Du kan bränna en HD-fil t.ex. en .mp4 - H.264 på en DVD, men den går med stor sannolikhet inte att spela upp på annat än ett fåtal spelare. I övrigt är det alltid standard definition på DVD:er.

Har du spelat in i HD så nedkonverteras DVD:n till SD.

 

DVD-upplösningar:

PAL: 720x576 "25i"

NTSC: 720x480 "30i (29.97) eller 24p (23.976)"

 

Kanske bara berättar det uppenbara, om inte så ja...

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...