Jump to content

VT-Alfa (15 sidor)

Tolin

Recommended Posts

Jag vill återkomma med en längre genomgång, just nu hade jag bara tid att skumläsa och följdaktligen skumkommentera :)

Det skiner igenom här och var att du "tänker" manus på engelska, med vissa tendenser till svengelska i dialog och action. (Återkommer med exempel senare!)

Det skiner även igenom att du har hastat ner detta, med diverse formatmissar som du själv redan nämnt, samt några till. (Återkommer med exempel!).

Till nästa gång du visar upp en manus tycker jag du ska ha lagt ner åtminstone en timme på att fixat hygienfaktorn först.

Vid ett par tillfällen ogillade jag dialog och handling, t ex när protagonisten(?) Vera säger till sig själv att det är andra gången det är kod röd. Om man inte är lite lagom vrickad eller mer så talar man sällan till sig själv. Kan hon inte bara göra en min, och sen tala om det med sin polare Sandra, t ex? Det hade känts mer naturligt. (Mer kommer.)

Och när de kom ut på uppdraget så dröjde det inte mer än någon sekund så var parasiterna där. Det kändes alldeles för snabbt, så det hann inte bli läskigt och överraskningsmoment tog du inte tillvara på.

Eftersom jag själv skrivit zombiemanus kan jag inte annat än GILLA handlingen, och tycker du har en bra variant på temat.

"Stora glaskupoler" känns dock spontant inte klockrent, men parasitgrejen är bra. Dialogen kunde trimmas här och var, karaktärerna också (lätt stereotyp-varning).

Jag blev riktigt sugen på att skriva rent allt, och då menar jag det som en väldigt stor komplimang. Det betyder att texten engagerade och inspirerade - åtminstone mig. Jag vill veta vad som händer härnäst!

Som sagt, mer feedback när tiden räcker till. Kör på!

Tack för feedbacken! :D Jag tar på mig allt när't kommer till hur slarvskrivet det är, främst kan jag ju säga att anledningen till att jag postade var för att höra lite tankar kring själva innehållet -- Då jag själv inte är helt bekväm med just glaskupolen och vissa andra småsaker. Men allt som kan påpekas om formatmissar och konstiga dialoger tar jag självklart åt mig :)

Det här med att Vera säger "Andra kod röd den här månaden.." har att göra med hennes com-radio -- Jag ser det som att i 2039 är folk så vana att ha en "röst i örat" att det faktiskt inte är lika underligt att tala för sig själv. Främst ville jag bara förtydliga att kod röd inte var en nödsituation redan i tunneln, men som du säger så kanske det kan slinkas in i hennes konversation med Sandra.

Och när de kom ut på uppdraget så dröjde det inte mer än någon sekund så var parasiterna där. Det kändes alldeles för snabbt, så det hann inte bli läskigt och överraskningsmoment tog du inte tillvara på.

Usch, jo, jag vet - Den delen är ett av mina mindre stolta delar. När de tog hissen till ytan dog min motivation (vilket den vanligtvis gör en sisådär 10 sidor in när jag skriver på Svenska). Så allt på ytan är lite framtvingat och troligtvis det som behöver putsas upp mest.

Eftersom jag själv skrivit zombiemanus kan jag inte annat än GILLA handlingen, och tycker du har en bra variant på temat.

"Stora glaskupoler" känns dock spontant inte klockrent, men parasitgrejen är bra. Dialogen kunde trimmas här och var, karaktärerna också (lätt stereotyp-varning).

Ja, stora glaskupoler får jag göra något åt, om inte bara trycka på med sci-fi temat för att göra dem lite mindre extrema. Det var ett försök att hålla ett säkert avstånd från zombiegenren helt enkelt. Att karaktärerna är stereotypiska är jag fullt medveten om :D Dels har jag en stor svaghet för starka kvinnliga protagonister, och dels har jag en stark vilja att överföra den Amerikanska stereotypen till mina Svenska verk (för att jag helt enkelt finner en sorts charm i den Amerikanska one-liner kind of karaktärspersonlighet).

Jag blev riktigt sugen på att skriva rent allt, och då menar jag det som en väldigt stor komplimang. Det betyder att texten engagerade och inspirerade - åtminstone mig. Jag vill veta vad som händer härnäst!

Tack! :) Riktigt kul att höra!

[EDIT]

Småputsade utkastet och har nu en 1.1 uppladdad. Fortfarande inte kommit till att se över dialogen eller formateringen.