PontusParson Postad 15 april 2012 Postad 15 april 2012 I brist på annan aktivitet knåpade jag och en vän ihop detta. Jag står för produktionen och han för skådespeleriet. Kom jättegärna med kritik och frågor, enjoy! :) Insulin - YouTube 0 Citera
Désirée Postad 16 april 2012 Postad 16 april 2012 Det var svårt att se vad han fick för meddelande på telefonen - jag såg mest en naken tjej bakifrån och trodde möjligen att det var ett meddelende från flickvännen. Jag har inte så bekant med insulinsprutor, men de jag har sett hugger man sig inte i låret med genom kläderna. Å andra sidan kanske detta var en av poängerna med filmen. Han är upptagen med ett skjuta-spel - våldsamt - och hugger sig själv i låret med sprutan istället för ett lugnt och sansat bukfettsstick? Den var kort och koncis, men jag saknade något av en poäng i slutet. Något som påpekar / förstärker det vansinniga i att mamma måste sms:a sin son att ta insulin för att nå fram till honom. 0 Citera
PontusParson Postad 16 april 2012 Författare Postad 16 april 2012 Det var svårt att se vad han fick för meddelande på telefonen - jag såg mest en naken tjej bakifrån och trodde möjligen att det var ett meddelende från flickvännen. Jag har inte så bekant med insulinsprutor, men de jag har sett hugger man sig inte i låret med genom kläderna. Å andra sidan kanske detta var en av poängerna med filmen. Han är upptagen med ett skjuta-spel - våldsamt - och hugger sig själv i låret med sprutan istället för ett lugnt och sansat bukfettsstick? Den var kort och koncis, men jag saknade något av en poäng i slutet. Något som påpekar / förstärker det vansinniga i att mamma måste sms:a sin son att ta insulin för att nå fram till honom. Ärligt talat tänkte jag aldrig på att filmen skulle ha någon premiss, att jag/mitt umgänge gör dadaistiska filmer hör inte till ovanligheterna. ;) Tro't eller ej, men den sortens spruta (lantus) tar man i låret. :) 0 Citera
Quantum Postad 16 april 2012 Postad 16 april 2012 [quote=PontusParson;224695 Tro't eller ej, men den sortens spruta (lantus) tar man i låret. :) Fast inte genom byxan eller? Har två kompisar som är diabetiker och har aldrig sett dem ta sina lår-sprutor genom byxbenet. Om du nu är diabetiker ifrågasätter jag dock inte ditt sätt att hantera din dosering. 0 Citera
PontusParson Postad 16 april 2012 Författare Postad 16 april 2012 Fast inte genom byxan eller? Har två kompisar som är diabetiker och har aldrig sett dem ta sina lår-sprutor genom byxbenet. Om du nu är diabetiker ifrågasätter jag dock inte ditt sätt att hantera din dosering. Hahaha :D Självklart inte! Sen ska man inte tro på allt man ser på film, det är ingen dokumentär. 0 Citera
Désirée Postad 16 april 2012 Postad 16 april 2012 Ärligt talat tänkte jag aldrig på att filmen skulle ha någon premiss, att jag/mitt umgänge gör dadaistiska filmer hör inte till ovanligheterna. ;) "Dadaism". Kul att få lära sig ett nytt ord. Även om företeelsen som sådan inte var obekant, bara saknade formellt namn. Personligen ger jag inte myckt för den typen av filmistiska uttryck. Tro't eller ej, men den sortens spruta (lantus) tar man i låret. :) Självklart tror jag dig. Jag har bara aldrig sett det. 0 Citera
PontusParson Postad 16 april 2012 Författare Postad 16 april 2012 Personligen ger jag inte myckt för den typen av filmistiska uttryck. Jo det har jag förstått vid det här laget! ;) Själv tycker jag bara att det blir så pinsamt när amatörer ska göra något djupt, svartvitt drama (som kräver en hel del känslor) som inte når riktigt fram. Det är ofta folk försöker sig på tyngre genrer med en bra story osv, men helt utan produktionskvalitét. Då gör jag hellre små meningslösa "struntsagor" där jag kan visa vad jag går för tekniskt och bildmässigt. 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 16 april 2012 Postad 16 april 2012 Jo det har jag förstått vid det här laget! ;) Själv tycker jag bara att det blir så pinsamt när amatörer ska göra något djupt, svartvitt drama (som kräver en hel del känslor) som inte når riktigt fram. Det är ofta folk försöker sig på tyngre genrer med en bra story osv, men helt utan produktionskvalitét. Då gör jag hellre små meningslösa "struntsagor" där jag kan visa vad jag går för tekniskt och bildmässigt. Jag måste hålla med här. Det är bättre att lära sig det tekniska på något annat än hårt genomarbetade filmer. Med det sagt så ger jag heller inte mycket för filmen som sådan, skillnaden är dock att på dessa 30 sekunder, så unnade jag mig åtminstone att se filmen då den inte hade några riktigt distinkta tekniska brister direkt. Det skulle jag aldrig gjort med något djupt, konstnärligt, dramatiskt som var tänkt att betyda något men blev så abstrakt att ingen någonsin skulle kunna förstå. Den skulle jag istället ha hoppat mig fram igenom. Samtidigt så måste man ju någon gång ta sig ur bekvämlighets-zonen och börjar göra annat också, vet inte hur många "produktioner" som du står på, men med tiden kommer du känna själv när du vill ge dig in på större projekt! 0 Citera
PontusParson Postad 16 april 2012 Författare Postad 16 april 2012 Jag måste hålla med här. Det är bättre att lära sig det tekniska på något annat än hårt genomarbetade filmer. Med det sagt så ger jag heller inte mycket för filmen som sådan, skillnaden är dock att på dessa 30 sekunder, så unnade jag mig åtminstone att se filmen då den inte hade några riktigt distinkta tekniska brister direkt. Det skulle jag aldrig gjort med något djupt, konstnärligt, dramatiskt som var tänkt att betyda något men blev så abstrakt att ingen någonsin skulle kunna förstå. Den skulle jag istället ha hoppat mig fram igenom. Samtidigt så måste man ju någon gång ta sig ur bekvämlighets-zonen och börjar göra annat också, vet inte hur många "produktioner" som du står på, men med tiden kommer du känna själv när du vill ge dig in på större projekt! Jo visst är "bekvämlighetszonen" trevlig, men det är inte allt jag gör. Jag försöker just nu göra så mycket som möjligt och tackar ja till de flesta produktioner, om jag blir tillfrågad dvs. ;) Den här filmen gjorde jag inte som en "produktion", det tog en timma att improvisera ihop. 0 Citera
Désirée Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Jo det har jag förstått vid det här laget! ;) Själv tycker jag bara att det blir så pinsamt när amatörer ska göra något djupt, svartvitt drama (som kräver en hel del känslor) som inte når riktigt fram. Det är ofta folk försöker sig på tyngre genrer med en bra story osv, men helt utan produktionskvalitét. Då gör jag hellre små meningslösa "struntsagor" där jag kan visa vad jag går för tekniskt och bildmässigt. Men jag gillade denna! Jag tycker inte att din film var en "meningslös struntsaga". Jag tyckte den var kul, även om jag själv skulle ha gjort lite annorlunda. Om man bara vet varför man gör en film, kan det aldrig bli riktigt "fel". Jag tycker du tänker helt rätt när du även tänker på produktionskvalitéten. Visst krävs det en bra story i botten för att nå ut långt, men en bra story kan aldrig kompensera för dålig kvalitet på produktionen. En riktigt bra film har både och. 0 Citera
Spaceromancer Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 ... en bra story kan aldrig kompensera för dålig kvalitet på produktionen. Min åsikt är att en bra story kan alltid kompensera för dålig kvalité. Hellre tittar jag på något intressant som är inspelat med mobiltelefon än något som är tekniskt perfekt men tråkigt. 0 Citera
Quantum Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Jo det har jag förstått vid det här laget! ;) Själv tycker jag bara att det blir så pinsamt när amatörer ska göra något djupt, svartvitt drama (som kräver en hel del känslor) som inte når riktigt fram. Det är ofta folk försöker sig på tyngre genrer med en bra story osv, men helt utan produktionskvalitét. Då gör jag hellre små meningslösa "struntsagor" där jag kan visa vad jag går för tekniskt och bildmässigt. Fast det låter väl lite tragiskt? Det finns så otroligt många därute som kan nå bra resultat med enkla medel på grund av tillgången till avancerade datortekniker och dslr som öppnat nya vägar för filmskapare. Att göra en bra story kräver dock hårt arbete oftast och det är inte alla som kan berätta en berättelse på ett intressant sätt :) Såg förresten din kommentar angående sprutan. Kanske är det inte en dokumentär men det är enligt mig ingen ursäkt till att inte sälja en effekt ;) Edit: Håller med Spaceromancer - en bra story väger bättre än bra teknik. Självklart är det bäst om man lyckas med båda men story är prio 1, tycker jag. Ser hellre en Dogma-film med bra story och som är kass rent tekniskt än en film likt D-War med helt värdelös story och bra teknik. 0 Citera
PontusParson Postad 17 april 2012 Författare Postad 17 april 2012 Fast det låter väl lite tragiskt? Det finns så otroligt många därute som kan nå bra resultat med enkla medel på grund av tillgången till avancerade datortekniker och dslr som öppnat nya vägar för filmskapare. Att göra en bra story kräver dock hårt arbete oftast och det är inte alla som kan berätta en berättelse på ett intressant sätt :) Jag tror inte riktigt du förstår. Man kan absolut göra "djupa" filmer, men då måste man redan vara klar på det tekniska planet. Man måste veta hur man ska gå till väga för att inte allt ska bli pinsamt, som det lätt blir i amatörproduktioner. Om man å andra sidan kan allt det där så ska ingen hindra dig från att göra snyftfilmer, tycker jag! ;) 0 Citera
Désirée Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Min åsikt är att en bra story kan alltid kompensera för dålig kvalité. Hellre tittar jag på något intressant som är inspelat med mobiltelefon än något som är tekniskt perfekt men tråkigt. När du pratar om kvallitet så pratar du om rent teknisk kvallitet. Det tycker jag är sekundärt, precis som du. Det jag menade, och som jag tror att PontusParson menade, var saker som skådespelarprestationer och kameravinklar, saker som är en väsenligt del av berättandet av historien. Precis som vilken vits eller sketch som helt är beroende på ett bra framförande, så krävs det att en bra story berättas på ett bra sätt för att nå fram. Tänkt dig den filmen vi har sett här, med kameran enbart placerad snett bakom killen, utan närbilderna - det skulle inte längre vara samma sak; man skulle uppleva den som avsevärt sämre. 0 Citera
Désirée Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Fast det låter väl lite tragiskt? Det finns så otroligt många därute som kan nå bra resultat med enkla medel på grund av tillgången till avancerade datortekniker och dslr som öppnat nya vägar för filmskapare. Att göra en bra story kräver dock hårt arbete oftast och det är inte alla som kan berätta en berättelse på ett intressant sätt :) Det var den springande punkten som jag uppfattade det som att PontusParson avsåg, nämligen hur man berättar historien, inte den rent tekniska kvalliteten i antalet pixlar. Just den här historien som han har berättat tycker jag att han har berättat bildmässigt med god kvallitet. Men om killen i filmen hade haft repliker av något slag och inte varit någon vidare skådis, skulle kvalliteten på historien blivit sämre på grund av att berättelsen framförts sämre. Edit: Håller med Spaceromancer - en bra story väger bättre än bra teknik. Självklart är det bäst om man lyckas med båda men story är prio 1, tycker jag. Ser hellre en Dogma-film med bra story och som är kass rent tekniskt än en film likt D-War med helt värdelös story och bra teknik. Ja, en bra story väger bättre än bra teknisk kvallitet, absolut. Och utan en bra story kan man inte göra en bra film. Men dålig kameraföring, dåligt ljud, dåliga skådespelare kan sänka en bra story. 0 Citera
Hedefors Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Jag är nog mer inne på spaceromancer och Quantums spår där. Alltså visst att det är sjysst när något är tekniskt välarbetat men saknar det helt syfte mer än att se sjysst ut så passar jag gärna. Har full förståelse för folk som gillar det tekniska och vill bli bra på det men för mig är film en konstform där berättandet är i fokus och då är en film som den här inte så givande för mig men som någon tidigare sagt var den ju rätt kort så man ser ju ändå klart den. Jag har sett flera filmer här och på andra ställen som kan vara ruskigt taskigt gjorda i vissa avseende och med lite pinsamt skådespel men sålänge man märker att filmskaparen har något att säga, eller iaf har tänkt till ordentligt så kan det definitivt för min del iaf vara väldigt inspirerande. Däremot om man ser något jättesnyggt som är totalt poänglöst eller bara muggigt kan jag bli fett besviken över att ha sett klart det. För mig räcker det inte att göra något som är "tekniskt" sjysst, det ger mig verkligen ingenting. 0 Citera
Quantum Postad 17 april 2012 Postad 17 april 2012 Det var den springande punkten som jag uppfattade det som att PontusParson avsåg, nämligen hur man berättar historien, inte den rent tekniska kvalliteten i antalet pixlar. Just den här historien som han har berättat tycker jag att han har berättat bildmässigt med god kvallitet. Men om killen i filmen hade haft repliker av något slag och inte varit någon vidare skådis, skulle kvalliteten på historien blivit sämre på grund av att berättelsen framför sämre. Ja, en bra story väger bättre än bra teknisk kvallitet, absolut. Och utan en bra story kan man inte göra en bra film. Men dålig kameraföring, dåligt ljud, dåliga skådespelare kan sänka en bra story. Aha okej! Då är vi på samma sida i frågan! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.