Gå till innehåll

“Återseende”, 25 sidor.


Recommended Posts

Om tempot känns snabbt kan man lägga in lite symboliska shots vid lämpliga ställen. T ex på röda linjer från bilbakljus på kvällen, utifrån ett stort bostadshus när några av de sista ljusen släcks för natten, en ensam sopbil nere på gatan, en koltrast i arla morgonkvist osv. Inte fel att ge publiken en andningspaus att kontemplera en konflikt, konfrontation, något speciellt som sades osv.

 

EDIT: Har du provat att lägga ut indexkort med beats? Jag tycker det blir mer visuellt då, hur humör och tempo svänger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om tempot känns snabbt kan man lägga in lite symboliska shots vid lämpliga ställen. T ex på röda linjer från bilbakljus på kvällen, utifrån ett stort bostadshus när några av de sista ljusen släcks för natten, en ensam sopbil nere på gatan, en koltrast i arla morgonkvist osv. Inte fel att ge publiken en andningspaus att kontemplera en konflikt, konfrontation, något speciellt som sades osv.

 

Du är inte dum du :) Får be Mathias att tänka lite extra på något sånt.

 

Några förslag på saker och ting som kan bli bättre?

 

Har du provat att lägga ut indexkort med beats? Jag tycker det blir mer visuellt då, hur humör och tempo svänger.

 

Nej, aldrig. Hur gör man det? Kan man göra det i Celtx?

 

Ledsen för sent svar, förresten, men min flickvän har varit bortrest så jag har haft fullt upp med mitt yrväder till dotter.

 

EDIT: Pratade alldeles nyss med Mathias och han tycker att balkongscenen var bättre i förra versionen när Dennis överraskade Ola och Mirka genom att titta på dem genom fönstret, knuffade Ola mot räcket, osv.

 

Håller du med honom?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry, checkar inte inte så ofta pga semester. Jag har ingen preferens, men balkongscenen ger utrymme för en annan miljö och variation. (Och kanske något dyrare budget, om det nu är något som ska tas hänsyn till).

 

Celtx är bra på många sätt, men Index-kortfunktionen suger rätt hårt. Jag har köpt riktiga indexkort (funkar med stora Post-It-lappar också) på en bokhandel och skrivit titlen på nyckelscener/händelser, sen kan man markera korten med olika färger och symboler, ta ett kliv från bordet och "se" hur filmen pulserar.

 

Tror det finns beskrivet i Save The Cat!-boken av Snyder, men det finns säkert beskrivningar på webben med. John August har nämnt det kort här: Index cards | A ton of useful information about screenwriting from screenwriter John August

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...