Gå till innehåll

Hjälp med val av kamera


KluddKalle

Recommended Posts

Tjenare!

 

Jag är i full färd med att byta upp mig i kameraväg då jag är i behov av framför allt att få bättre möjligheter vad gäller film. Jag har försökt söka och läsa lite trådar här med till slut blir det svårt att se klart och tydligt.

 

Jag är ute efter en DSLR som kan filma i full-hd och ha extern mic-ingång. Det är min två grundkrav. I egna efterforskningar har jag landat i två favoriter, Canon 600D och Panasonic GH2, det är ungefär i den prisklassen jag tänkt lägga mig. Jag använder en 60D i jobbet men privat ligger den något för högt i pris.

 

Det som tar emot med GH2 är att det troligtvis finns en ny modell runt hörnet. Det är aldrig kul att precis köpa en grej för att upptäcka en ny version strax efter. Och om jag förstått rätt så är 600D rätt ny.

 

Är det någon som har nåt hett tips? Kanske någon annan kamera än de jag nämnt här? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare!

 

Jag är i full färd med att byta upp mig i kameraväg då jag är i behov av framför allt att få bättre möjligheter vad gäller film. Jag har försökt söka och läsa lite trådar här med till slut blir det svårt att se klart och tydligt.

 

Jag är ute efter en DSLR som kan filma i full-hd och ha extern mic-ingång. Det är min två grundkrav. I egna efterforskningar har jag landat i två favoriter, Canon 600D och Panasonic GH2, det är ungefär i den prisklassen jag tänkt lägga mig. Jag använder en 60D i jobbet men privat ligger den något för högt i pris.

 

Det som tar emot med GH2 är att det troligtvis finns en ny modell runt hörnet. Det är aldrig kul att precis köpa en grej för att upptäcka en ny version strax efter. Och om jag förstått rätt så är 600D rätt ny.

 

Är det någon som har nåt hett tips? Kanske någon annan kamera än de jag nämnt här? :)

 

60D skulle ju inte ersätta 550D hette det när dem kom, men ändå kom 600D strax efteråt, så den är alltså "rätt ny".

GH2 är egentligen inte en DSLR eftersom den saknar spegel, men det kanske spelar mindre roll eftersom den ändå ger god videokvalitet. Men du skrev att du var ute efter en DSLR.

 

Själv sneglar jag på 60D, och priserna är på väg ned både på 60D och 7D nu när en ny 5D kommit.

Frågan är väl om den optiska upplösningen på 60D verkligen är så hög som 1080? Den anses ju inte riktigt nå upp dit. Jag har filmat lite med 7D hittills, men där jag hittills haft problem att blanda det med övrigt 1080/50i-material, men jag lär väl hitta alla rätta väg när jag tar itu med problemet på allvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

sen ryktas det om att en 650D (eller vad nu uppföljaren till 600D kommer att heta) är på G.

550D, 600D, 60D och 7D har samma sensor, och är relativt lika ur videosynpunkt. (7D har bättre utsignal, 60D/600D har vinklingsbar skärm och ljudkontroll, alla utom 7D kan köra MagicLantern)

 

Optiska upplösningen beror på dina objektiv och räcker till mer än 1080.

Men videoupplösningen interpoleras upp till 1080 från inspelningsupplösningen (har inte den exakta upplösningen i huvudet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren hörrni.

 

Gutte: det där sista du skrev lät riktigt intressant. Dessvärre förstod jag inget. ;)

 

Menar du att objektiven teoretiskt kan filma i högre upplösning men att sensorn begränsar? Eller nåt sånt?

 

Har läst en del nu och även gh2 inte är en dslr så ska filmfunktionen vara riktigt bra. Så jag är lite sugen på den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...