Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag är tillbaka ifrån min otroligt långa paus från forumet, men det är inte därför jag lägger upp denna posten.

 

Jag har några frågor angående Panasonic dmc-gh2. Jag vet att några på forumet har filmat med den förut och vet mycket om den. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om någon person/några personer skulle kunna svara på frågorna nedanför.

 

1. Behövs det någon bra prestanda dator för att kunna importera filerna från kameran till datorn?

2. Är kameran värd pengarna?

3. Hur portabel tycker ni som har filmat med den att den är? (på en skala från 1/10)

4. Är det något speciellt man bör tänka på innan man ska köpa kameran?

5. Vilka nackdelar/fördelar har den?

6. Skulle ni rekommendera denna kamera till någon som har filmat i 6 år eller ska jag kolla på någon annan?

7. Hur mycket batteri tid har den? (Med original batteri)

8. Hur tycker/tyckte ni funktionerna var på den?

9. Hur nöjda var ni överhuvudtaget med kameran? (på en skala från 1/10)

 

Ser fram emot några svar på mina frågor.

 

-MVincent

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Import är ju som vilka filer som helst. Att redigera 24mbs AVCHD, är en annan femma. (Jag kör i7+12GB ram och får redigera i 50% kvalité när effekterna är på i premiere, MED grafikacc...)

 

2. Ja och nej. Du kan hitta GH1 väldigt billigt. GH2 faller på bitrate i 720p & inget 25p (båda du har i en hackad GH1). Kommer inte skaffa GH2 igen, GH1 täcker alla behoven.

 

3. 10

 

4. Optiken. Extrem vidvinkel finns inte till m4/3 (finns några som dock köpt 6mm optik avsedd för övervakningskameror & gjort ett m4/3 mount). Är du en vidvinkel-fantast kan det vara värt att ha i minnet. I övrigt får du ca x2 cropfaktor också, vilket såklart inte behöver vara negativt, din 50mm blir 100mm och det är ganska mycket crop...

 

5. Mitt största problem med GH2/1 är jellon. Den är OK på Canon Dslr, men man bör ta sig en stark funderare innan man gör handhållet med dessa kameror.

 

8. Avsaknaden av 25p är ett problem, med GH2 brukade jag dock fuska i 24p och gå ned i 30 shutter. På så sätt får man en mer normal motion blur för hemmavideos etc, utan att någon kommer påpeka att "det hackar". Ett stort plus med GH2 är den mycket rena bilden; det är absolut zero banding i skuggor och underexponering. Det kan man inte säga om någon annan video-dslr i dagsläget.

 

9. GH2 är ett bra köp. Men INGEN video-dslr är den perfekta kameran. Det är kompromisser ständigt ständigt. Men ja, några av mina bästa klipp har jag tagit med GH1/2.

 

Jag skrev en kortare bloggpost om GH2 tidigare, fast det är väl typ vad jag skrivit här redan. http://martinoller.blogspot.com/2011/04/test.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Martin... Jag var på media markt idag och fick reda på att man kunde "hacka" GH1 till samma FPS som GH2 och undrar om jag ska göra det eller köpa en Sony A33/A55... Jag har inte hört så mycket om Sony kameror, men jag ska försöka ta reda på mer om dom. ;)

 

-MVincent

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...