Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är inte jättekunnig eller interesserad av hårdvara. Undrar därför om Intel eller AMD processor är att föredra för redigering? Samma sak med grafikkort om något särskillt märke är att föredra? Blir nog troligen Premiere jag kommer köra.

funderar på följande laptop för enkel redigering av kortare filmer samt off line/förredigering av långfilm:

PC Intel i3 2,3 Ghz

2GB ram

Nvida 1GB grafikkort

500 gb hårddisk

16:9 skärm 14"

Har en desktop med samma spec fast Intel duo core 2.00 Ghz istället, och tycker den är på gränsen när man redigerar HD, typ

HDV, Sony EX, ovs. Kommer laptopen jag funderar på fixa det bättre? Eller var är det skon klämmer?

Postad

Är det HDV och Sony EX-format du kommer redigera?

Formatet styr till stora delar vilken prestanda du måste ha i datorn.

Generellt kan jag tycka att i3 och 2GB RAM är för dåligt. Minst i5 och gärna 8GB RAM

Ska du ha Premiere så rekommenderas normalt alltid Nvidia, om du vill använda dig CUDA-kärnor. Finns väldigt mycket information om detta på nätet.

Postad

Det känns som om du är på väg att köpa en väldigt gammal laptop om det bara är 2gb ram i den. Min är 3 år gammal och har 4, så. Det säger en del. Då var inte det något underverk för 3 år sedan heller. En i5a känns som ett säkrare kort, jag skulle heller inte köpa en dator med 2 gb ram, 6 eller 8 brukar de väl vara utrustade med i dagsläget. Ska du i huvudsak redigera så är dessa två viktigaste, men ett någorlunda bra grafikkort kan vara bra att ha det med. Kika efter en som har "dedikerat ram".

Postad

Ja Intel Processor är att rekommendera och Nvidia Grafikkort, så som Kimster skriver.

Håller med Kimster och Smörgåsmannen om att du bör satsa på minst Intel i5, på bärbar gärna i7 (då bärbara processorer i regel är mycket sämre än motsvarande för desktop), vist kanske i3 fungerar men långt ifrån att rekommendera. Även RAMen är skitviktig och Kimster har helt rätt i att man bör sikta på 8GB eller mer, 12GB är lite av en magisk gräns i dag, inte ofta man använder mer även i tung efterbearbetning.

Ang grafikkort till bärbara så har jag inte så bra koll, men just nya Premiere får en enorm skjuts med rätt grafikkort, att det bara står Nvidia-grafik säger egentligen ingenting, man behöver veta modell och själv har jag som sagt ingen koll på modeller till bärbara.

Jag håller med Smörgåsmannen och Kimster om att datorn i ditt exempel är i absolut klenaste laget, den fungerar nog bra för HDV (som ju i dag är ett riktigt gamalt format) men för att vara en ny dator man tänkt klippa film på är den ingenting jag skulle satsa mina pengar på.

Mvh /Pontus

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...