Gå till innehåll

En nybörjares vädjan om råd!


Amiren

Recommended Posts

Hej allesammans!

 

Har "arbetat" med iMovie i snart ett år. Och nu vill jag därifrån!

 

Vill inte ta mig vatten över huvet och hoppa på ngt tok-avancerat.

 

Eller ja.. Det beror på vad tipsen säger. Kan vara värt att tillägga att jag har för avsikt att jobba mycket med redigering.

 

Tack som tusan!

Amir

Länk till kommentar
Share on other sites

Kika på Final Cut eller Premiere Pro.

 

Det tredje alternativet (i mina ögon) är Avid, som är lite krångligare, mycket dyrare, men väldigt givande när man väl kommit över tröskeln.

 

Har själv redigerat i alla tre - och tycker att Final Cut är ett helt ok program att börja med om du kommer från iMovie.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tacksam för det snabba svaret!

 

Final cut känns faktiskt bra och intressant!

 

Då undrar jag bara om det är klokt att börja med fcp x eller om jag ska satsa järnet på att lära mig fcp 7?

 

Gå all in och välj FCP 7, du kommer se tillbaka på denna tiden och undra hur du ens kunde överväga FCP X! ;)

Skämt åsido tjänar du mer på att lära dig något professionellt från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm Final Cut 7. Det är ett gammalt program som inte updateras längre och VAR det enda redigeringsprogrammet till Mac.

Final Cut X är det nya som kommer att gälla i framtiden. Det kommer strax ut en ny uppdatering till det också som kommer introducera alla funktioner som det hittills saknat från sjuan.

 

Så passa på att lär dig X medans det inte är fullt utvecklat. Dvs. det är enklare och användarvänligare än sjuan om man kommer från imovie.

Du kommer inte ångra dig om ett par år. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men å andra sidan så har folk uppnått grymma produktioner med fcp 7. Jag har de senaste dagarna sett en hel del tutorials på youtube, och börjar otroligt sakta men säkert koppla funktionerna.

 

Vill gärna tro att om jag helhjärtat jobbar med fcp 7, kan jag längre fram byta program, men ändå ha "tänket" med mig från produktionerna i fcp 7.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du inte ute efter något tok-avancerat så röstar även jag för FCP X. Motivationen från min sida är ju enkelheten, samt att det kommer ramla in en hel del uppdateringar framöver. FCP 7 är förlegat och känns inte riktigt hett. Visserligen så "räcker" det ju, då det använts, och används även inom industrin, men jag pratar snarare om hur det fungerar med ny hårdvara, samt eventuella större uppdateringar i framtiden. Apple kan ju komma med avgörande uppdateringar, för en mindre hacka pengar. Sånt som du alltså helt går miste om när du köper en äldre version av programmet.

 

Jag har under 5 år redigerat i Vegas, och personligen tog det inte allt för lång tid för mig att varken sätta mig in Premiere eller iMovie nu när jag bör till en mac. Programmen är dessutom betydligt stabilare, men aningen tillkrånglade. För det finns faktiskt väldigt få program som är så pass initiutiva som vegas, men ännu en gång, att få det att fungera med en mac kan bli ett öde du inte vill uppleva. Så som jag upplevt det så är både Premiere och FCP X lite av "mellanting", som inte håller riktigt samma standard som avid eller forna FCP, men Apple har tagit åt sig av kritiken, och verkar pigga på att uppdatera "X", så jag ser ingen anledning till att inte köpa det.

 

Där har du min, högst oprofessionella åsikt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill gärna tro att om jag helhjärtat jobbar med fcp 7, kan jag längre fram byta program, men ändå ha "tänket" med mig från produktionerna i fcp 7.

 

Du ha med dig tänket när du går över till Premiere Pro sedan som det liknar mest. FCP7 går väl inte att köpa nu förutom begagnat, så visst kan man köra det om man får tag i det billigt men så småningom när du byter mac så kommer det inte att funka längre...

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt tacksam för att ni tar er tid och svarar! :)

 

Så här blev det;

 

Jag leker mig just nu fram på fcp x. Det känns faktiskt ganska snarlikt iMovie, iaf till en viss gräns. Haha på sätt och vis känns det som att jag behöver er välsignelse så jag med gott samvete kan fortsätta med fcp x! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag var helt anti FCP 10 när det väl kom, innan det kom trodde jag att det skulle bli en bra och genomarbetad uppföljare till FCP 7. Nu har det gått ett tag och de har väll fixat till lite av problemen det hade i början, plus att de lagt till en del funktioner.

 

Nu när allt börjar funka som det ska och man ser vilka underbart häftiga insticksprogram det börjar dyka upp som använder GPU - stöd, så börjar det sakta men säkert luta mot en övergång från FCP 7 till 10.

 

mvh

Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

 

Nu har det gått några månader och med fcp x. Begränsningarna visade sig ganska så snabbt...

Något jag ogillar är att det inte lämnas så mycket utrymme för den som vill sätta sin egna prägel på redigeringen.

Alla artister jag inlett dialog med har frågat vilket redigeringsprogram jag använder. och fcp x har fått dem att tvivla.

 

Faktum är att min första riktiga musikvideo gjordes i imovie, och snart kommer bandet att släppa den! =)

Länkar när den är ute

 

 

Jag har i övrigt gått över till premiere cs5.5 och känner redan att det är ett program jag kommer att arbeta med rätt länge! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

OBS OBS! Det slog mig att "misstankar" kan uppstå kring bytet av redigeringsprogram. Så är INTE fallet! FCP X gällde under en testperiod från macstore. Adobe investerade vi i efter MÅNGA rekommendationer från andra.

 

Kändes viktigt att klargöra detta! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...