Maya Postad 19 februari 2012 Postad 19 februari 2012 Hej, Det var ett par år sedan jag jobbade med film och sitter nu i skiten så att säga. ;) Har klippt ihop en film på 19 minuter i Premiere Pro CS4 och ska exportera till mpeg2. Problemet är att filmmaterialet sög. Jag har dels från en dv-kamera i 4:3 och dels en hög med quicktimefiler i 16:9. Stressad och trött körde jag in alla filer i programmet och började klippa. Förstorade dv-filerna så de passar 16:9-format utan närmare eftertanke. In med skiten och klipp tänkte jag. Tidspress. Nu när jag ska exportera härligheten så får jag det inte att fungera. Dv-filerna är det inget problem med, men när den kommer till quicktime-filerna så låser sig encodern direkt eller så tar det evigheters evigheter i några minuter och till slut låser den sig. Vad gör jag för fel? Har jag gjort fel från början och får börja om med fanskapet eller...? Sorry tempramentet, men jösses är svintrött efter x antal timmar framför datorn. Härligheten ska vara klar för första kommentarer idag, sen har jag en vecka på mig att slutföra. Kan tillägga att flera av quicktimefilerna jag fick (från olika fotokameror dessutom) hade ljudproblem och var helt tysta. (Tack liksom - jag är ingen trollkarl!) Oerhört tacksam för support! /Maya 0 Citera
Tomas film Postad 19 februari 2012 Postad 19 februari 2012 Hej! Detta är jag inte så duktigt på men det är kanske så att Du kan prova med att importera tidslinjen till ett annat projekt med andra grundinställningar och än de Du har och här efter exportera. Hoppas Du lyckas. Tomas 0 Citera
Java ex Machina Postad 19 februari 2012 Postad 19 februari 2012 Vad är det för codec på quicktime-filerna? Vilka kameror är de inspelade med? Material från t.ex. en GoPro måste du konvertera i t.ex. Mpeg Streamline för att kunna klippa i Premiere CS4. Är det samma framerate i alla videofiler? 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2012 Postad 19 februari 2012 Förutom tipsen ovan, testa att rendera korta delar av tidslinjen och importera dem till sekvensen (lägg dem sen på rad överst). //Max 0 Citera
MrFusion Postad 22 februari 2012 Postad 22 februari 2012 Vad är det för codec på quicktime-filerna? Vilka kameror är de inspelade med? Material från t.ex. en GoPro måste du konvertera i t.ex. Mpeg Streamline för att kunna klippa i Premiere CS4. Är det samma framerate i alla videofiler? Hej! Nej, vissa klipp har 24fps och vissa 25fps. Vissa klipp är 720x576 och andra är i HD-format, tagna med två olika kameror. Fotografen har alltså inte haft någon tanke alls när han filmat. Jag har försökt med H264, Mpeg4 med inställningar för både PAL och NTSC. Senast nu valde jag Microsoft AVI som container med inställningarna PAL DV Widescreen och då blev det interlaceproblem och inga settings går att ändra. Väljer jag NTSC istället så ser det OK ut. Innan export då. 0 Citera
tomgrejs Postad 22 februari 2012 Postad 22 februari 2012 konvertera de filerna som krånglar vid exporten till något lättsammare. tex om det är go pros h264klipp som inte funkar. konvertera det till quicktime och byt ut "replace" klippet i premiere sen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.