Gå till innehåll

Bänken - En sekvens


tomasz1985

Recommended Posts

Jag gjorde en liten manus övning i morse och tänkte lägga upp den här för kritik. Två karaktärer träffas, ett möte som innebär att livet plötsligt tar en helt annan riktning. Handligen och dialogen ska föra historien framåt samtidigt som publiken ska få veta någon om karaktärernas bakgrund, känslor, önskningar osv. Jag mixade ihop övningen med en annan där text och undertext ska mötas i slutreplikerna. Detta är ett grovmanus.

 

http://w1.853.telia.com/~u85316183/banken.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant manus med mycket känslor.

Mycket av det du skrivit kunde skrivas bättre dock. Förklara lite vad som händer då Lena är borta från vad du kallar "verkligheten".

Svårt att förstå vad som egentligen händer.

Att hon varit otrogen var redan berättat långt innan.

Sen brukar man inte skriva "slut" i sina manus.

Men annars var manuset ett bra möte mellan dessa personer.

 

Skriv på och filma gärna det du skrivit. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara rent manus-tekniskt;

"LENA, en ung tjej i 20 års åldern sitter väntande på en bänk i en park mitt i stan."...

Svår att filma att hon sitter "väntande" på en "bänk i park mitt i stan".

Jag hade nog skrivit;

"LENA 20 år, sitter på en bänk i en park."

Att hon är ung framgår av åldern och att hon sitter i stan kan man tex illustrera genom att det finns höghus i bakgrunden eller nåt.

"Han går med raska, stressiga steg genom staden. Han är glad." Jag hade strykigt "stressiga", att han är stressad framgår redan. Han är glad? Hur vet man det? Ler han?

Jag skulle också ha strukit alla "FORTSÄTTNING", ganska onödigt eller? Kan pajja flytet i manuset.

Sen vet jag inte, jag tycker hon är lite väl paranoid, "jag ringer dig" och "raderar nummret på telefonen", men det är en smaksak.

Sen tycker jag inte att man ska få veta att han ska fria.. det kan man nästan lista ut ändå, men inte säkert. Ja menar, han är i en blomsteraffär, han är nervös och stressad.. men igen, en smaksak.

Det vore kul om du filmade det och la upp det här också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era komentarer, det uppskattas verkligen!

Det viktigaste med sekvensen var det jag skrev i mitt första inlägg, att skildra ett möte mellan två personer som innebär en stor förändring i deras liv och att både dialog och handling skulle föra historien framåt samtidigt som man får veta något om karaktärernas bakgrund, känslor, önskningar osv. Sen valde jag också att mixa övningen med en annan som innebär att text och undertext möts i slutet. Detta var "reglerna" jag spelade efter.

 

sir_flint: Meningen med att hon försvinner bort från verkligheten är att det kändes rätt att det skulle uppstå någon slags tystnad efter att han friat. Liksom, en entusiastisk man friar till sin flickvän och en tystnad uppstår istället för glädje som mannen förväntade sig. Det kändes som en kul grej, det var skönt att skriva det men det går att utveckla mer. Detta var bara ett första utkast men jag ska fokusera på handlingen och återkomma med nya versioner av sekvensen.

 

Dr.waga: Jo det säger sig självt att jag kan stryka ung eftersom åldern berättar det, ändrar sånt till nästa version.

"Sen vet jag inte, jag tycker hon är lite väl paranoid, "jag ringer dig" och "raderar nummret på telefonen", men det är en smaksak."

Av egen erfarenhet känns detta trovärdigt och att killen ringer helt oväntat gör att hon blir lite chockad och paranoid. Tänk om han ringde när pojkvännen var där? Det betyder inte att hon inte skulle kunna bortförklara samtalet eller att killen hade brytt sig men hon känner skuld eftersom hon smyger med det och gör något irrationellt som att radera numret ur samtalslistan, hon tänker inte och tar inga risker.

 

Tack för era komentarer som sagt det betyder mycket för mig. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...