Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag behöver ett bra objektiv till min 550d som kan filma i mörkare ljusförhållanden. Många pratar om sigmas 30mm, men jag har lite funderingar angående det.

* Är inte 30mm lite för smal för en crop-kamera om man exempelvis ska göra en scen i en lägenhet?

* Hur blir filmningen med objektivet, när den är utan bildstabilisator? Blir det lätt skakigt?

Jag har funderat på tamrons 17-50 f/2.8 också, som låter som ett bra val. Dock så ger ju alltid fasta objektiv en mycket bättre kvalité, samt att bländaren är större.

Vad skulle ni valt? Just nu har jag kit-objektivet samt canons 50mm f/1.8.

Postad
Jag behöver ett bra objektiv till min 550d som kan filma i mörkare ljusförhållanden. Många pratar om sigmas 30mm, men jag har lite funderingar angående det.

* Är inte 30mm lite för smal för en crop-kamera om man exempelvis ska göra en scen i en lägenhet?

* Hur blir filmningen med objektivet, när den är utan bildstabilisator? Blir det lätt skakigt?

Jag har funderat på tamrons 17-50 f/2.8 också, som låter som ett bra val. Dock så ger ju alltid fasta objektiv en mycket bättre kvalité, samt att bländaren är större.

Vad skulle ni valt? Just nu har jag kit-objektivet samt canons 50mm f/1.8.

Tamron 17-50 f/2.8 finns också med bildstabilisator :) Fast bländare är väldigt värt.

Postad

Tolin: Jo det är jag medveten om. Men jag var mest ute efter lite info om hur sigma objektivet är att filma med. Jo, bländare är sjukt värt! :)

Martin: Du tillförde inte mycket till tråden.

Samyang: Samyang MF 35/1,4 AS UMC for Canon - Objektiv - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Sigma: Prisutveckling p Sigma EX 30/1,4 DC HSM for Canon

Hur är samyang billigare? Jag ville ha svar på mina frågor i tråden, kolla gärna upp dem innan du postar.

Postad
Tolin: Jo det är jag medveten om. Men jag var mest ute efter lite info om hur sigma objektivet är att filma med. Jo, bländare är sjukt värt! :)

Menade mer Fast Bländare ;) Den har fast f/2.8 bländare trots att det är ett zoomobjektiv :) För det priset är det väldigt värt.

Postad
Menade mer Fast Bländare ;) Den har fast f/2.8 bländare trots att det är ett zoomobjektiv :) För det priset är det väldigt värt.

Jaha, haha! Då förstår jag! :) Ja det är ju också riktigt bra! Något negativt jag har hört dock är att fokusen är väldigt kort, alltså fokus reglaget mellan att fokuset är nära och långt bort är väldigt kort. Vilket kan vara svårt om man kör manuell fokus. Annars verkar den bra :)

Postad
Den är anpassad för crop-sensorer så det är en "riktig" 30mm. Dock kostar den rätt mycket, själv fick jag tag på en Nikkor 24mm f/2.0 för 1500 med adapterring.

Vänta här nu, pratar du om sigmas 30 mm nu? Det låter ju väldigt konstigt, eftersom alla andra blir x1.6 i brännvidd med crop. Men det är ju sjukt bra, om det var sigman du pratade om?

Postad
Vänta här nu, pratar du om sigmas 30 mm nu? Det låter ju väldigt konstigt, eftersom alla andra blir x1.6 i brännvidd med crop. Men det är ju sjukt bra, om det var sigman du pratade om?

Ja, Sigma 30mm blir 30mm i kameran med 1.6x cropfactor. Annars kan jag tipsa, som sagt, om en Nikkor jag köpte. Man gör riktiga fynd på blocket!

Postad

Martin: Haha, ta mig inte för seriöst, jag gillar att dryga :). Men den är ju inte billigare iaf, så där hade du fel. Jag ska iaf kolla in den! Säg gärna ett ställe som säljer den för samma pris som sigman, som prisjakt missat.

Ja, Sigma 30mm blir 30mm i kameran med 1.6x cropfactor. Annars kan jag tipsa, som sagt, om en Nikkor jag köpte. Man gör riktiga fynd på blocket!

Vad grymt! Okej, jag ska kolla efter det! Tycker tyvärr blocket är lite fattigt på billiga kameragrejer i övrigt. Du hade nog tur, fast jag har ju i och för sig inte kolla efter nikkor så :).

Postad

Jag har testat Sigmas 30mm 1,4 på min 7D. Gillade gluggen fast det blir ju hela 50 mm med crop. Så lite svårt att använda 50mm inomhus och så. Så viss begränsning har den. Annars kändes den bra ihopskruvad och helt ok kvalite. Jag filmar annars med ett Sigma 18-50 2,8 och tycker det är mer användbart. Klart sämre ljus men dock. Sigma har annars ett 20 mm 1,8. Vet inte hur det ligger i pris, men det är ju i alla fall hyfsat ljusstarkt och så har du en helt ok brännvidd på 32mm inkl crop. Har sett några klipp med det och det ser riktigt snyggt ut.

Postad

Hej, har haft både sigman och samyangen på min 550D. Jag köpte sigman först, använde den knappt tre månader innan jag sålde den. Tyckte att den var snäppet för vidvinklad, den frontfokuserade med autofokusen och var inte speciellt skarp på 1.4. Dessutom var fokusringen hackig, och den hade inte hårda stops utan man kan snurra den i oändlighet utan att ändra fokus.

Ni som säger att "den blir 30mm i kameran", det stämmer inte. Den är gjord för aps-c senosorer och blir därmed närmre en 50mm, skulle man tex sätta den på en 5d med full frame hade du fått en nasty vingett.

Martin ger det bästa tipset här tycker jag. Köp samyangen i nikonfattning. Då har du ett helmanuellt objektiv med en fattning som går att konvertera till alla möjliga hus, och en extremt prisvärdglugg. Fokusringen har precis lagom långt throw i mitt tycke och glaset är mycket skarpare än Sigman!

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...