Gå till innehåll

550d VS Legria S21 VS Panasonic TM700


ViktorNilsson

Recommended Posts

Hallå!

 

Tänkte köpa en ny filmkamera och letar efter en med bra bild. Dom kamerorna som står i rubriken är jag hittat med bäst bild i prisklassen 6-10 000. Har ni tips på andra kameror så skriv gärna det i tråden!

 

Nu till frågorna.

Den jag är mest intresserad av är 550d, men vad jag har förstått så kommer det bli dyrt och pöligt med alla tillbehör och sen verkar det ta en väldigt lång tid innan man får ut bra kvalitet med den. Vad tror ni om 550d vs dom andra kamerorna när det häller bild/kvalite/pris? Vill inte chansa och köpa 550d och sedan få ut kass kvalite. Ni som har en 550D, hur svårt är det att få ut bra kvalite ur den? Kan ni länka till någon video ni gjort?

 

Canon Legria S21 ligger i ok prisklass med precis ok bild, även smidigare med film kamera än system. Finns det någon här som har den, vad tycker ni om den vs andra kameror?

 

Panasonic TM700 är en säkert kort men priset är precis på gränsen till för högt. 11 000 på billigaste sidan, sen kameraväska + fisheye för 2-3000, men kvaliten är riktigt bra!

 

 

Det jag saknar med filmkamerorna är att dom inte har den skarpa bilden som 550d har, filmkänslan. Filmer på tex blommor med stämningsfull musik ser betydligt proffsigare ut än ett klipp på en blomma med tex Legrisa s21. Mycket svammel men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Tips?

 

Kan tillägga att jag kommer använda kameran till extremsport.

Mvh.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Filmkänslan" är pga bilden är mjuk. Du som gör extremsport arbetar med andra förutsättningar. Med så liten budget är det svårt att rek. något annat än vanlig hederlig videokamera.

 

En beg. hackningsbar GF1 + GoPro kanske. Buda gammalt Canon FD-glas på tradera & experimentera med "filmkänslan", utan att bränna hela budgeten på 550D+glas och riskera att bli besviken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nytt objektiv, väska, stativ, kanske fisheye. Kollat igenom filmer på youtube och blir bara mer och mer sugen på 550d, den kommer bli svår att filma dock. Kvaliten är knappt godkänd på dem andra kamerorna. Vill ha så bra bild som möjligt. Ingen här som filmar med 550d? Länka gärna till någon film ni har gjort!

 

Mvh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt okej kvalite för att vara filmat med fisheye, har du något klipp med en annan lins?

 

Hur tycker du den är att filma med? Är sugen men är inte helt övertygad att det är något som är värt att investera i. Det är blir ju ändå 7-9000 allt som allt. Tänkte köpa 50mm 1.8 objektiv, skarp bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

DSLR-filmning kräver mycket mer av filmaren och är inte alltid lämplig vid extremsport. Iof är det inte jättesvårt att få någorlunda skärpa med fisheye och hög bländare, men du måste ställa skärpan själv.. DSLR-kamerorna saknar också bildstabilisering som ibland kan vara bra för ovana filmare.

 

En Panasonic SD900 är nyare, bättre och billigare än en gammal TM700, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814929

 

Då får du dessutom 1080p50 och kan fixa fin slowmotion i fullHD..

 

PS. du kan inte filma extremsport med ett 50mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jäklar vilken bild det var för att vara videokamera!

 

Fan jag som blivit inställd på 550d, hmmm....

 

Varför skulle det inte gå att filma med 50mm? Sett en hel del filmer och det har blivit fruktansvärt bra. Vet bilden blir skakig, hade tänkt mig ett stativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack som fan för tipset på Panasonic SD900!!

 

Kollat igenom några klipp och kvaliten är ju riktigt bra. Är denna kameran ny? 7500kr är ju billigt om man jämför med TM700 som kostar 11 000.

 

Saknar ändå den skarpa filmkänslan som 550d har, dras till det väldigt mycket. Ska kolla igenom massa filmer på SD900, blir kanske den. Hur kommer det sig att den är så billig?

Länk till kommentar
Share on other sites

50mm på en Canon blir 80mm med brännviddsförlängningen. Det är på gränsen till teleobjektiv. Detta gör att det blir extremt svårt att sätta skärpa på saker som rör sig. Det blir svårt att få med det som händer i en bild. Det blir också svårt att hålla kameran stadigt för att undvika rörelseoskärpa. När det går undan (som i många extremsporter) behöver du ofta kunna peka kameran mot det som rör sig utan att använda kamerans skärm som referens. Detta går i princip inte med ett 50mm. Men iof ska du filma extermsport på avstånd (som t ex fallskärmshoppning/kanot/klättring) kan det funka med 50mm på stativ.

 

Tänk på att Felix kapade sin rullskridskoåkare fast han körde med ett 8mm objektiv...

 

På Tacky kan man få lite tips om skatefilmning (funkar lika bra till BMX/INLINES också). http://www.tacky.se/panasonicvideoskola

Länk till kommentar
Share on other sites

50mm på en Canon blir 80mm med brännviddsförlängningen. Det är på gränsen till teleobjektiv. Detta gör att det blir extremt svårt att sätta skärpa på saker som rör sig. Det blir svårt att få med det som händer i en bild. Det blir också svårt att hålla kameran stadigt för att undvika rörelseoskärpa. När det går undan (som i många extremsporter) behöver du ofta kunna peka kameran mot det som rör sig utan att använda kamerans skärm som referens. Detta går i princip inte med ett 50mm. Men iof ska du filma extermsport på avstånd (som t ex fallskärmshoppning/kanot/klättring) kan det funka med 50mm på stativ.

 

Tänk på att Felix kapade sin rullskridskoåkare fast han körde med ett 8mm objektiv...

 

På Tacky kan man få lite tips om skatefilmning (funkar lika bra till BMX/INLINES också). http://www.tacky.se/panasonicvideoskola

 

Jag vet att det kommer vara väldigt svårt att filma men men det kommer gå helt klart. Här är en BMX video som är filmad med bland annat 50mm 1.8.

 

Kolla inlägget under.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...