Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla!

Jag var och filmade igår till en dokumentärfilm och nu när jag överförde filmmaterialet så såg jag att ett stort sjok i mitten av filmandet var borta. Jag filmade först en lång grej med en person i en bil och stängde sen av kameran en stund. Efter det filmade jag i säkert en timma i sträck med olika miljöombyten (två personer inne i en bil, går ur bilen in till en lägenhet och filmar dem där en längre stund) ända tills batteriet tog slut. Jag filmade alltså till sista sekunden så att kameran själv stängde av sig då jag inte ville avbryta mitt i en viktig situation. Sen bytte jag batteri och fortsatte filma.

När jag nu förde över materialet såg jag att allt jag hade filmat från att jag stängde av kameran efter att ha filmat personen i bilen till att batteriet tog slut var borta. Först tänkte jag att jag hade glömt att trycka på rec under detta långa sjok men det kan fan inte vara så. Jag har glömt att trycka på rec under kanske 5 sek vid max två tillfällen tidigare. Att jag skulle glömma trycka på rec och inte se att det står en grön text mitt framför näsan under en timmes tid verkar för osannolikt. Vad tror ni kan ha hänt? Kan det vara så att batteriet som blev urladdat gjorde att det långa filmsjoket försvann? I så fall går det att få tillbaka filmmaterialet???

Allt filmmaterial innan (personen i bilen) och materialet efter batteribytet (inne i lägenheten) finns kvar men inte det långa mittensjoket.

Hoppas ni kan komma med goda råd och erfarenhet!

Mvh

Loveformovies

Postad

Deet är inte säkert att kameran hann spara undan den sista filen innan batteriet dog, det händer också med en del ljudinspelare i alla fall. Att låta den rulla tills batteriet dör är ingen bra idé.

Postad

Ok så det kan vara batteriet ja. Jag ska undvika att köra slut helt hädanefter. Betyder det att filmmaterialet inte finns alls på minneskortet eller går det att få fram på något sätt? Ungefär som när man återställer filmmaterial som man råkat radera från ett minneskort?

Tack för er hjälp

Loveformovies

Postad

Innan du använder minneskort mer (du får absolut inte skriva något till kortet) så testa något recoveryprogram för att se vad som finns på kortet. Eller kontakta något företag som är duktiga på detta.

Postad

Ja jag funderade på det. Har du något förslag på recoveryprogram? Har läst lite om det men tar gärna emot rekommendationer. Jag låter minneskortet vara så länge och använder andra kort tills det har löst sig. Tack!

Postad

Det finns en mycket bra program till macen som heter "Data Rescue II"

Det är suveränt på att plocka fram data som 'inte finns' eller gått förlorade.

Postad

Nu har jag testat både Data rescue och Rescue pro (sandisk) men inget har funkat tyvärr. Kanske får ta och kontakta Sandisk och se om de har erfarenhet av det här. Det är ju inte riktigt samma sak som att ha råkat radera material.

Postad

Tråkigt att höra.

Du kan ju också kontakta supporten för din kamera och hör med dem hur den skriver data till minneskortet och sedan meddela Sandisk det. Då kanske de har någon bättre idé om hur det skulle kunna gå att läsa ut datat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...