Gå till innehåll

premeire cs5.5 med quadro 4000 väldigt segt att jobba med 1920x1080


Elias_

Recommended Posts

hallo är det någon som kan berätta hur jag ska använda cineform ?? köpte programmet och installera det. på start meny så fick jag neoscene men hur ska jag använda det? jag har m2ts filer som jag vill fixa nu och mina frågor är?!

1. varför är det inget ljud på den konverterade filen?

2. varför blir det .avi vill ha i mpeg eller mov?

3. storleken på de nya filerna blir överdrivet stora?

4. ska jag använda progressive eller deinterlace?

5. ikonen vid klockan ett stort C, den har massor med inställningar, när ska jag använda och till vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. varför är det inget ljud på den konverterade filen?

Har du köpt programmet kan du kontakta deras support. Dom vill veta vilken kamera du har och *exakt* vilka inställningar du använde på kameran, dvs 1080i eller 720, mm, mm Det kan bero på att du inte har ett ac3-decoder installerat eller att kameran inte stöds. Du skulle laddat ner en testversion först för att kolla att allt verkligen fungerar.

 

2. varför blir det .avi vill ha i mpeg eller mov?

På Windows vill du ha .avi och inte .mov. Jag vet inte vilken importer som tar hand om .mov i CineForm-codecen. Det är förmodligen deras egna, men frågan är om den är 32-bit eller 64-bit.

 

3. storleken på de nya filerna blir överdrivet stora?

Ja, filstorleken blir större som jag skrev tidigare.

 

4. ska jag använda progressive eller deinterlace?

Du skall använda det som ditt foto är.

 

Är ditt foto interlace = Använd interlace

Är ditt foto progressive = Använd progressive

 

5. ikonen vid klockan ett stort C, den har massor med inställningar, när ska jag använda och till vad?

Läs manualen vad inställningarna gör. :)

 

CineForm har även ett forum på dvinfo.net där du kan få svar av deras personal/utvecklare.

Länk till kommentar
Share on other sites

trodde de skulle bli lite större men inte från 300mb till 1.5gb!! jag har massor med material på varje projekt det är omöjligt för mig att öka storleken med 400% typ tar för mycket plats hahaha

det va ett önödigt köp men men det e inte hela världen.. får gå tillbaka till jobbiga m2ts

 

ljudet fixade jag det va codec som saknades :/

och det e interlace jag filmar i 1920x1080i50

men tack ändå

men vet någon om Blackmagic DeckLink HD Extreme 3D Plus?? men som sagt det kanske inte hjälper det med :/

blir baara så irriterad på att en kamera från sony ska spela in i ett format som m2ts som ska lagga i premiere och lösningarna har bara nackdelar som konvertering och allt annat.. va fan ska man göra för att inte behöva konvertera men redigera smidigt! måste finnas en lösning direkt med hårdvara el program utan att lägga massor me tid på konvertera el ändra storleken på filerna

Länk till kommentar
Share on other sites

Hårddisk är (var..?) billigt...

 

- Decklink kommer inte hjälpa ett dugg. Allt "nice" med ditt Quadro 4000 kort försvinner pga av drivrutins-issues. (Åtminstone ett tag till...). Men "smooth" scrubbing i Premiere får du inte om inte kortet har en hårdvaru decoding

och jag vet inget sånt kort.

- Det är MÅNGA kameror idag som spelar in i h.264 (Panasonic AF 101, Canon DSLR, Nikon DSLR). Bra bildkvalitet, liten storlek på bekostnad av HÅRD kompression.

 

Filma och transkoda på natten i ex Media Encoder eller Cineforms egen mjukvara.

 

Sen börjar jag bli rätt nyfiken på vad man redigerar om man måste scrubba som en galning i allt material man har...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

jag filmar bröllop, event, mode o dop.. typ har fyra projekt per vecka och bröllop ibland filmas med tre videokameror alltså tre vinklar och kan bli totalt 5 timmar per kamera!!! tänkte 3 sådana varje vecka! behöver att det ska gå smidigt, när det gäller reklam o kortfilm är det inga problem men inte så stora projekt med så mycket material.. bara konvertera tar så lång tid o sen så ska jag spara på skiten i datorn tills allt är ok

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa att koda om till XDCAM HD 35mbit 50i - du får bara en en ngt större fil, men klart lättare att spela upp. Dock är den lite sämre i kvalitet pga lägre upplösning (1440 x 1008 mot 1920 x 1080) plus att du får en extra generationsförlust.

Kopiera filerna till disken, dra in rubbet i Adobe Media Encoder och välj en preset MXFOP1a med XDCAM HD 35 mbit preset (du kan byta "preset" för alla på en gång genom att markera alla).

 

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...