Gå till innehåll

Extremt exporteringstid


Coma

Recommended Posts

Jag har stött på ett märkligt problem, extremt lång exporteringstid. Filmen som ska ut är 5 min 35 sek lång, och fotad på Canon Eos 600 D, format är 1440 x 1080.

Jag sitter med Premiere CS5, datorspec är:

 

Intel Core i7, 870 @ 2.93 GHz

8 GB Ram

Windows 7 64-bit

NVIDIA GeForce GTX 465

 

Exporteringen tar alltså nånstans mellan 6 och åtta timmar. Har tidigare exporterat en film som bara var 3 min lång, och hade Magic Bullet Looks inlagt i varenda klipp (som för övrigt tar evigheter att rendera), och det tog bara ca 40 min.

 

Nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Effekterna är Magic Bullet Misfire den första 30 sekunderna, sen är resten bara fast color corrector och cineon converter el. brightness & contrast.

Formatet är mpeg2. Ville exportera till DV AVI, men av någon anledning vägrar CS5 exportera i nån annan upplösning än 720 då. Urpsrungsformatet på bilderna är .mov.

Möjligt att jag skrev fel i upplösningen, mkt riktigt är det nog 1920 x 1080.

Vad är CUDA?

Sekvensinställningarna vet jag inte riktigt vad det är du syftar på, kan du vara mer precis?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. DV AVI är en "låst" codec. Den kan BARA vara 720 x 576 i 4:3 eller 16:9 Pixel Aspect Ratio.

2. Premiere Pro är IQ fiskmås när det gäller exporttiderna. Den börjar rendera och tittar på hur lång tid nuvarande frame tar och hur många frames som är kvar.

Då du har komplicerade grejer i början förutsätter den att alla frames har Misfire = PPro uppger toklång renderingstid som troligen är fel.

3. CUDA är en hårdvara i nVidia grafikkort som CS5 kan utnyttja om man har rätt grafikkort (vilket du inte har men det finns vägar runt det... ;) )

4. Om du har fel sekvensinställningar, ex kör en sekvens i 1440 x 1080 och klippen är 1920 x 1080 kommer PPro att göra en massa extra onödigt jobb

med att skala ner ett steg först (1920 > 1440) och sen ett till steg i slutänden (1440 > 720). Tar extra tid.

 

Testa att starta en export från rutan efter Misfire och se vad den säger.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaaah... det skulle förklara saken. Testade att exportera en kort snutt mitt i filmen, det gick betydligt snabbare/frame. Så jag har alltså återigen blivit våldtagen av Premiere. Fint.

 

Kan det vara värt att köpa ett nytt grafikkort? Börjar bli trött på tidsförlusten varje gång nåt ska renderas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...