Gå till innehåll

Laptop utan Firewire för redigering


OP5

Recommended Posts

OK, antar du har rätt. Känns rätt märkligt att det skall vara så. Tape är fortfarande det bästa sättet att lagra (förutom film då) inspelat material på och FW smidigt att överföra på. Tänker både när man filmat på tape och när man filmat på film och sedan överfört till tape för sk offline edit. Om nu FW är utdöende så borde ju kamera- o bandspelar tillverkarna anpassa sig också. Hur skall man annars göra om man filmat på film och fört över till tex HDcam och DV för att smidigt kunna göra en förredigering i laptoppen?

Länk till kommentar
Share on other sites

ExpressCard var väl efterföljaren till PCCard? Nu är väl USB3 (PC) eller Thunderbolt (mest Mac) det som det satsas på istället, mycket för att de tar mindre plats i allt tunnare laptops antar jag.

 

Det finns 394 laptops med firewire på prisjakt så borta är det ju inte. Du kan behöva en adapter från FW800 till FW400 om du har en nyare macbook pro.

 

Det har nog inte lanserats någon kamera med band sedan 2008 så man får nog acceptera faktum och skaffa sig ett annat sätt att arkivera. Men jag håller med om att de flesta kameratillverkare tar inte något som helst ansvar för resten av produktionskedjan och allra minst arkiveringsbiten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett expresscard med firewire till min bärbara dator sedan snart 2 år. Det funkar jättebra när jag behöver ansluta dv/dvcam/hdv-bandspelarna till datorn för att ta in bandmaterialet.

Backup på band har jag i princip slutat med, jag lägger färdiga avi eller m2t-filer på DVD- eller snarare Bluray-skivor som backup. Min egna erfarenhet är att optiska skivor fungerar minst lika bra som band, och bättre än hårddiskar som backup. Men när det gäller backup är ju viktigast att hitta en metod man själv tycker är bra, oavsett vilket gränssnitt som används.

Länk till kommentar
Share on other sites

...

 

Det har nog inte lanserats någon kamera med band sedan 2008 så man får nog acceptera faktum och skaffa sig ett annat sätt att arkivera. ....

 

Det var tur du skrev "nog" eftersom Sony lanserade en modell 2009-08-27 med "i-link".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...