OP5 Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 I princip inga PC laptops har ju firewire nu för tiden. Hur gör man då om man vill tanka filmat material in från tape??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Hittar en dator med FW. :) Inte svårare än så faktiskt. FW är ett utdöende gränssnitt så, man får antingen anpassa sig med nyare kamera eller äldre dator. Eller lösa det genom stationär dator. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 PC Card...? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 OK, antar du har rätt. Känns rätt märkligt att det skall vara så. Tape är fortfarande det bästa sättet att lagra (förutom film då) inspelat material på och FW smidigt att överföra på. Tänker både när man filmat på tape och när man filmat på film och sedan överfört till tape för sk offline edit. Om nu FW är utdöende så borde ju kamera- o bandspelar tillverkarna anpassa sig också. Hur skall man annars göra om man filmat på film och fört över till tex HDcam och DV för att smidigt kunna göra en förredigering i laptoppen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 var är PC card? edit. kollade, men långt ifrån alla laptops kan ju använda PC card. eller? Är inte det också lite utdöende... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Sant... börjar också försvinna - men en del har det fortfarande. Finns som PC Card eller Express Card. En del laptops har bägge. En del ingen... //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 ExpressCard var väl efterföljaren till PCCard? Nu är väl USB3 (PC) eller Thunderbolt (mest Mac) det som det satsas på istället, mycket för att de tar mindre plats i allt tunnare laptops antar jag. Det finns 394 laptops med firewire på prisjakt så borta är det ju inte. Du kan behöva en adapter från FW800 till FW400 om du har en nyare macbook pro. Det har nog inte lanserats någon kamera med band sedan 2008 så man får nog acceptera faktum och skaffa sig ett annat sätt att arkivera. Men jag håller med om att de flesta kameratillverkare tar inte något som helst ansvar för resten av produktionskedjan och allra minst arkiveringsbiten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Jag har ett expresscard med firewire till min bärbara dator sedan snart 2 år. Det funkar jättebra när jag behöver ansluta dv/dvcam/hdv-bandspelarna till datorn för att ta in bandmaterialet. Backup på band har jag i princip slutat med, jag lägger färdiga avi eller m2t-filer på DVD- eller snarare Bluray-skivor som backup. Min egna erfarenhet är att optiska skivor fungerar minst lika bra som band, och bättre än hårddiskar som backup. Men när det gäller backup är ju viktigast att hitta en metod man själv tycker är bra, oavsett vilket gränssnitt som används. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 ... Det har nog inte lanserats någon kamera med band sedan 2008 så man får nog acceptera faktum och skaffa sig ett annat sätt att arkivera. .... Det var tur du skrev "nog" eftersom Sony lanserade en modell 2009-08-27 med "i-link". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Så kan någon svara mig om man filmat på film, och vill göra offline edit, vilket format skall man överföra till för att smidigast kunna få in den i laptoppen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts