Jump to content

Dubbla monitorer + en tv

Jasto
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har letat runt i forumet och hittar inte något riktigt svar på min fråga.

Det är så att jag vill ha som denna länk visar http://www.matrox.com/mga/workstation/video/media/screenshots/big/premierepro_dual_big.jpg

Det som jag har förstått är att man behöver ett grafikkort som klarar av dubbla monitorer och har tv-utgång.

Men här behöver jag hjälp, vad för grafikkort behöver jag. Det finns grafikkort för några hundra kronor upp till flera tusen kronor.

Tex:

Den här kostar 629 kr vad är det för skillnad förutom priset mot den andra ???

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302119&view=detailed

http://af.komplett.se/k/ki.asp?sku=124863&cks=PRL

Den billigare grafikkortet har till och med mer minne!

Vad har ett grafikkort för uppgift när det gäller videoredigering ???

Behöver man mycket minne eller räcker det med 32 MB ???

Finns det någon bra länk som man kan läsa mer om grafikkort i samband med videoredigering ?

Tacksam för all hjälp!

/Jasto

Vad jag såg som skiljde dem direkt var att den dyrare stödjer 3 bildskärmar.

det kan inte vara så att de räknar tv-ut som "en bildskärm" så när det står att det stödjer 2 bildskärmar menas det en vanlig och en tv-ut.

För det låter himmla billigt annars :)

Det billigare kortet stödjer mycket riktigt 2 skärmar, där den ena kan vara en TV (d.v.s. du kan ha en bilskärm och en TV eller två bildskärmar).

Matrox Parhelia är vad jag vet det enda konsumentkortet som har stöd för tre skärmar. Tyvärr är det inte så bra på 3D som vissa andra kort, men för 2D är Matrox kort oftast ett säkert val.

Ju mer minne grafikkortet har, ju bättre stöd för höga upplösningar (och flera skärmar) får man eftersom kortet kan hålla mer bildinformation internt.

En variant är att stoppa i ett till grafikkort med TV-ut i datorn som komplement till det kort du redan har. Om sedan mjukvaran stödjer detta på det sätt som du vill är en annan fråga. Jag har inte testat själv, men vet folk (via forum) som kört så utan problem

/Rico

• 2 weeks later...

Nu har jag beställt ett Matrox Parhelia kort, kommer med posten inom ett par dagar.

Nu kommer frågan till vilken tv skall man välja som referensmonitor ?

Jag har fått en rekomendation att köpa en Sony 14" tv med Trinitronbildrör.

Vad tycker ni ?

/Jasto

Tyvärr så hittar jag inte detta. Har även letat på internet och hittar JVC referensmonitorer från ca 6 000 kr och upp över 23 000 kr och det är för mycket för min del. Det kanske var en begagnad JVC för 2 500 kr som du såg ???

/Jasto

vad jag försog så ville du ha dubbla monitorer OCH en tv?

Själv har jag löst det genom att köra Dual Head (dubbla monitorer) via mitt Matrox G400 kort på 16 meg (funkar hur fint som helst!) & kör TV:n genom en DV-bandare jag lånar titt som tätt via Fire Wire.

Det blir en lätt fördröjning på TV:n, men det är bara att ställa in ljudet samma väg eller med samma fördröjning så är det inga som helst problem förutom möjligen om jag skulle dubba den vägen.

Till dubbing så är en monitor KRAFTIGT att föredra. Åtminstonde en bildskärm som inte går via firewire :-)

Jag har fått mitt Matrox kort och jag har köpt en Sony TV det blev en 21"

Allt funkar hur bra som helst utom en liten sak, det blir svartvitt på tv´n. Jag försöker leta efter någon inställning överallt. Men tyvärr så hittar jag det inte just nu.

Någon som har en bra lösning vad det kan vara. Säkert någon enkel inställning, tacksam för hjälp.

/Jasto

Nu funkar det! Jag kör via Composite Video Connector istället för S-video connector. Jag fattar noll men nu funkar det i alla fall. Är det någon som kan förklara vad det är för skillnad mellan dessa ???

Jag laddade hem WYSIWY plugin, drivrutiner till mitt Matrox kort och nu kan jag redigera som på länken här nedan.

http://www.matrox.com/mga/workstation/video/media/screenshots/big/premierepro_single_big.jpg

Tack för era svar och för er hjälp

S-video har bildsignalen uppdelad i två komponenter (luminance och chroma?), medan komposit "slår" ihop detta till en signal (med störningar och försämrad kvalitet som följd).

Vanliga TV-apparater hanterar inte alltid den uppdelade signalen men fixar den sammanslagna.

SCART-kontakten har stift för både komposit och S-video, men ett av stiften delas har jag för mig, varför man bara får luminans från S-video (d.v.s. svart-vit bild), eftersom TVn använder den som kompositsignal.

(har jag för mig, var ett bra tag sedan jag höll på med det här :) )

/Rico

Hejsan!

När jag kopplar med s-video till min andra tv så funkar det utan problem, så jag får testa mer på min nya tv.

Ronnie!

Låter ditt Matrox kort mycket? För det gör min, det låter hur mycket som helst så man undrar om det skall låta så!

/Jasto

• 9 months later...

Okey, jag kör två skärmar och vill nu utöka med en TV.

Jag insåg att mitt grafikkort var dual head så där kunde jag inte hämta något mer. Jag skruvade därför in ett till grafikkort. Tanken är att jag ska köra TV:n på detta kort istället. Nu till frågan.

Hur gör jag för att datorn ska fatta att den ska köra enbart TV på det nyinskruvade grafikkortet samt att den ska köra previewfönstret i alla redigeringsprogram i fullscreen på TV:n (samtidigt som mina två skärmar fungerar som vanligt naturligtvis)?

Jag lyckades med något liknande förut, alla previewfönster kördes i fullscreen på min andra skärm, men nu vill jag ha så på TV:n istället, som ska fungera som en tredje monitor.

Hjälp.

EDIT: Det var inget. Man är tydligen bunden till att använda en kamera med dv-in i det här läget? Om man inte har råd att skaffa sig ett grafikkort med 3 huvuden.