gonefishing Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Hej! Jag har precis funnit ett par äldre objektiv. Ett tokina 80-200 och två pentax 50mm. Finns det något möjlihet att använda dessa till en 550d? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Finns Canon.adapter till pentax, t ex den här: http://www.tvspelsweb.se/adapterring-pentax-canon-eos-p-2331.html står det något mer på tokinan? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Okej. Tror du att det skulle vara värt "besväret"? På tokinan står det RMC tokina i grön text, 1:4, 55 diameter och 84032462. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Frågan är om de kan mäta sig med mitt canon 50mm 1,8. Om jag får sämre kvalitet med pentax-objektiven så är det ju helt onödigt att köpa en adapter. De videos som jag såg med ett pentax 50mm+550d på youtube såg riktigt lovade ut dock. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Testa med någon som har en nikon eller canon så du vet vad det passar till. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Objektiven satt på en gammal pentax kamera, så då behöver jag en adapter för pentax > canon ef. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Ja det låter väl inte för illa. om du hittar en mer vidvinklig glugg också så har du ett rätt komplett kit. tänk på att du inte får någon autofokus eller automatisk exponering eller så med gamla objektiv och adapter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Nej, det har jag koll på. Jag använder sällan autofokus, eftersom jag bara filmar, så det gör inget. Fattningen och hastigheten på fokusen var väldigt härlig faktiskt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas persson Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 En till tråd med samma fråga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kidgray Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Pentax objektiven är väldigt skarpa och ger varmare färgen än stock objektiven. Lägger upp en länk där jag har använt en Canon T2i(550) Cross Fire "Summer Boo" on Vimeo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted December 8, 2011 Author Share Posted December 8, 2011 Någon som vet exakt vad det ska vara för adapter? Det enda jag finner är Pentax k-mount till canon eos. Är lite osäker på om det är k-mount på mina objektiv. EDIT: Det är K-mount. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Jag hijackar den här tråden lite då det gäller i stort sett samma sak. Jag har fått tag i ett gäng gamla Chinon-objektiv nu, det är min far som en gång i tiden fotade lite han, som har ett gäng rätt ljusskänsliga objektiv, som skulle passa mig som handen i handsken om jag bara fick ihop det. Såg en video på tuben där någon använt en eos 550D ihop med en Chinon glugg och det såg inte illa alls ut. Dock är grejerna snudd på antika och härstammar från systemkamerornas begynnelse, så de är alltså gängade, inte bajonett, utan gänga. Frågan är då, finns det adaptrat från Canon EF till gamla goda gängor? Tack på förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Jag hijackar den här tråden lite då det gäller i stort sett samma sak. Jag har fått tag i ett gäng gamla Chinon-objektiv nu, det är min far som en gång i tiden fotade lite han, som har ett gäng rätt ljusskänsliga objektiv, som skulle passa mig som handen i handsken om jag bara fick ihop det. Såg en video på tuben där någon använt en eos 550D ihop med en Chinon glugg och det såg inte illa alls ut. Dock är grejerna snudd på antika och härstammar från systemkamerornas begynnelse, så de är alltså gängade, inte bajonett, utan gänga. Frågan är då, finns det adaptrat från Canon EF till gamla goda gängor? Tack på förhand! Om det inte är K-mount utan M42 så finns det adaptrar här: Adapter M42 till Canon EF - Kaffebrus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Någon som vet exakt vad det ska vara för adapter? Det enda jag finner är Pentax k-mount till canon eos. Är lite osäker på om det är k-mount på mina objektiv. EDIT: Det är K-mount. Adapter Pentax K till Canon EF - Kaffebrus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Om det inte är K-mount utan M42 så finns det adaptrar här: Adapter M42 till Canon EF - Kaffebrus Ettrig som jag är så lyckades jag forska fram det där själv alldeles innan du svarade, men det är alltså så att "alla" gängade objektiv passar i en sån där M42-sockel? Sedan vill jag också utbringa ett stort tack till dig StenR, för att allt som oftast komma med snabba och bra tips på frågor, inte bara de som jag ställer, utan allmänt på hemsidan. Tror inte sidan hade varit detsamma utan dig! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Tänkte bara flika in med en liten fråga. Minolta / Sony AF och Sony Alpha-mount, är det samma lika? Tänkte iom. just adaptrar, för Sony i det här fallet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts