Gå till innehåll

Gamla analoga objektiv på digital kamera!


gonefishing

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag hijackar den här tråden lite då det gäller i stort sett samma sak.

 

Jag har fått tag i ett gäng gamla Chinon-objektiv nu, det är min far som en gång i tiden fotade lite han, som har ett gäng rätt ljusskänsliga objektiv, som skulle passa mig som handen i handsken om jag bara fick ihop det. Såg en video på tuben där någon använt en eos 550D ihop med en Chinon glugg och det såg inte illa alls ut. Dock är grejerna snudd på antika och härstammar från systemkamerornas begynnelse, så de är alltså gängade, inte bajonett, utan gänga. Frågan är då, finns det adaptrat från Canon EF till gamla goda gängor?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hijackar den här tråden lite då det gäller i stort sett samma sak.

 

Jag har fått tag i ett gäng gamla Chinon-objektiv nu, det är min far som en gång i tiden fotade lite han, som har ett gäng rätt ljusskänsliga objektiv, som skulle passa mig som handen i handsken om jag bara fick ihop det. Såg en video på tuben där någon använt en eos 550D ihop med en Chinon glugg och det såg inte illa alls ut. Dock är grejerna snudd på antika och härstammar från systemkamerornas begynnelse, så de är alltså gängade, inte bajonett, utan gänga. Frågan är då, finns det adaptrat från Canon EF till gamla goda gängor?

 

Tack på förhand!

 

Om det inte är K-mount utan M42 så finns det adaptrar här:

Adapter M42 till Canon EF - Kaffebrus

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det inte är K-mount utan M42 så finns det adaptrar här:

Adapter M42 till Canon EF - Kaffebrus

 

Ettrig som jag är så lyckades jag forska fram det där själv alldeles innan du svarade, men det är alltså så att "alla" gängade objektiv passar i en sån där M42-sockel?

 

Sedan vill jag också utbringa ett stort tack till dig StenR, för att allt som oftast komma med snabba och bra tips på frågor, inte bara de som jag ställer, utan allmänt på hemsidan. Tror inte sidan hade varit detsamma utan dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...