david- Postad 27 september 2011 Postad 27 september 2011 Har försökt googlat runt men lyckas inte hitta och förstå alla skillnader mellan dessa två kameror. Som jag tidigare nämnt så vill jag uppgradera min 550D, och funderar nu på om det är värt att köpa en 7D? Vad är bättre på 7D än 550D? Är det värt det? 0 Citera
GutteG Postad 27 september 2011 Postad 27 september 2011 Videomässigt är det minimal skillnad mellan de båda. Så är det bara filmfunktionen du är ute efter så är det inte värt det. Däremot har 7D andra fördelar så som snabbare sekvenstagning, vädertätning, bättre autofocus mm. Jag skulle avvakta och se vad Canon har på gång nästa år. Satsa på att skaffa vassare objektiv istället. Vill du prompt ha en ny kamera skulle jag nog titta på 60D i dagsläget. 0 Citera
StenR Postad 27 september 2011 Postad 27 september 2011 60D har ju också Magic Lantern precis som 550D vilket jag ser som en större fördel än 7D:s högupplösta signal ut vid inspelning, men det beror ju på vad man tycker är viktigt. 0 Citera
david- Postad 27 september 2011 Författare Postad 27 september 2011 Tack båda två. Men om man då formulerar om frågan, vad har 60D som gör det mer värt att ha den som filmkamera än 550D? 0 Citera
StenR Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Tack båda två. Men om man då formulerar om frågan, vad har 60D som gör det mer värt att ha den som filmkamera än 550D? vinklingsbar skärm. manuellt ljud utan magic lantern. 0 Citera
Mattihp Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Tack båda två. Men om man då formulerar om frågan, vad har 60D som gör det mer värt att ha den som filmkamera än 550D? Du kan väl inte ha den som filmkamera? Var stoppar man in filmen? :P 0 Citera
StenR Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Du kan väl inte ha den som filmkamera? Var stoppar man in filmen? :P Du har aldrig hört talas om digital film? ;) 0 Citera
Tolin Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Du har aldrig hört talas om digital film? ;) Digital Film är produkten av en film inspelad digitalt :) Håller med om att filmkamera är en filmkamera ;) 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Förstår mig inte på denna näsvishet kring film och video som florerar här på Voodoofilm. Även om det bara är några enskilda som driver den så tycker jag att det är så otroligt låg nivå på det att man nästan skulle kunna tro att ni försöker visa er duktiga. Med all respekt, om det kommer en helt ny medlem hit och inte förstår ett dugg om vad denne pratar om, visst, flika in det om ni känner att ni måste. Men i Davids fall är det nog inte mer än en enkel felskrivning. För spontant sett, så säger man ju film eftersom oavsett vilket medium som film/video spelats in på, så kallar vi fortfarande den slutgiltiga produkten för samma sak nu, som förr, film. Det var tom. så att film kallades för video i större utsträckning tillbaka på 80/90-talet iom. VHS, än vad gemene man gör idag. 0 Citera
david- Postad 28 september 2011 Författare Postad 28 september 2011 Precis, nu var det inte så att han dumförklarade mig och jag tog illa vid eftersom han sa det på ett vänligt sätt :P Men jag håller med Smörgåsmannen också, i denna tråd kanske inte om jag sa film men det ska vara video, ska vara i fokus. Hur som helst, det är ganska dumt att investera en ny canon kamera i dagsläget då ingen verkar vara så mycket längre fram med filmfunktioner än? Förutom att 60D är snäppet vassare med vissa grejer, men inte tillräckligt mycket för att jag ska tycka det är värt att sälja 550D och köpa den. Dåligt av Canon att inte uppgradera med en ny DSLR kamera i år när dess revolution är igång som mest, tycker jag. 0 Citera
StenR Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Du kan ju åtminstone vänta tills efter 3 november när Canon ska lansera nyheter. Kör du Magic Lantern? 0 Citera
amazon Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Förlåt om jag hoppar in här och snor tråden lite, men med manuellt behöver man inte en zoom h4 som exempel eller? 0 Citera
david- Postad 28 september 2011 Författare Postad 28 september 2011 Du kan ju åtminstone vänta tills efter 3 november när Canon ska lansera nyheter. Kör du Magic Lantern? Jasså, ja men det borde jag ju faktiskt göra. Nej, jag kör med vanligt och cinestyle. Har inte varit i behov av ljudändringar i mitt filmande än så länge då jag oftast inte behövt ljud alls. Men såg också att Magic Lanterns iso på 160 ska vara riktigt bra men har inte riktigt behövt det än så länge heller. Något mer med Magic Lantern som gör det värt att byta? 0 Citera
StenR Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Jasså, ja men det borde jag ju faktiskt göra. Nej, jag kör med vanligt och cinestyle. Har inte varit i behov av ljudändringar i mitt filmande än så länge då jag oftast inte behövt ljud alls. Men såg också att Magic Lanterns iso på 160 ska vara riktigt bra men har inte riktigt behövt det än så länge heller. Något mer med Magic Lantern som gör det värt att byta? cropmarks (t ex cinemascope) zebras false colors (för fokusering) histogram waveform automatisk follow focus (för AF-objektiv) avstånd och DOF-värden i sökaren clean LiveView display (!) autostart recording after 4GB och mycket mer, kolla själv här: Unified/UserGuide - Magic Lantern Firmware Wiki 0 Citera
david- Postad 28 september 2011 Författare Postad 28 september 2011 Oj, fanns otroligt fler fördelar med Lantern än vad jag hört tidigare! Tack StenR! Ja, GH2 ser bra ut, det tråkiga blir väl att sälja alla objektiv man samlat på sig, antar att inga canonobjektiv går på panasonic? 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 30 september 2011 Postad 30 september 2011 Oj, fanns otroligt fler fördelar med Lantern än vad jag hört tidigare! Tack StenR! Ja, GH2 ser bra ut, det tråkiga blir väl att sälja alla objektiv man samlat på sig, antar att inga canonobjektiv går på panasonic? Det finns väl adaptrar? Kanske, men vet att det finns mellan vissa märken. 0 Citera
StenR Postad 30 september 2011 Postad 30 september 2011 Det finns väl adaptrar? Kanske, men vet att det finns mellan vissa märken. Jodå, finns en på filmprylar.se just nu såg jag. Fast tänk på att det blir en ännu större cropfaktor på GH2. Och gluggarna är inte precis billiga till GH2 Fast jag hade såklart övervägt den kameran om jag har börjat på noll. 0 Citera
Peus Postad 1 oktober 2011 Postad 1 oktober 2011 Du har fått många bra råd David. Jag ser själv ingen fördel att gå från din nuvarande kamera till en 7D, iaf inte om du använder magic lantern. Ej heller en migration från din nuvarande 550D till en Panasonic tycker jag det finns något försvar för i nuläget även om det mycket riktigt finns adaptrar för dina Canon objektiv till Panasonicen, dock utan stöd för att ställa bländaren digitalt på gluggar som saknar manuell bländarring. Skall du uppgradera bör du satsa på något som gör mer än marginell skillnad så som en 5D (större sensor, ja t.o.m. större än analoga 35mm filmkameror) eller en Panasonic AG-AF101 (SDI ut, XLR med phantom in etc) etc. Vist, jag håller med Smörgåsmannen att film kontra video inte tillförde så mycket men torts det är det bra om man reder ut och förtydligar begrepp likt dessa. Grejen i det här fallet är dock att jag, i likhet med Sten, hävdar bestämt att både Mattihp och Tolin har fel om man lägger till epitetet digital till filmkamera och således är rättelsen dubbelt felaktig. Jag har skrivit om denna terminologiförvirring i ett antal trådar redan, ta den här t.ex. så slipper jag upprepa mig: http://forum.voodoofilm.org/videoteknik/29874-format-vid-spelfilmer.html Frågan är dock om dessa DSLRer är digitala filmkameror, videokameror eller ännu en kategori, jag tror att jag personligen lägger min röst på det senare. Mvh /Pontus w 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.