Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla.

Jag filmar idag med en Canon EOS 5D markII.

Nu börjar jag känna att jag behöver en till kamera.

Det skiljer ju några tusenlappar emellan 5D och 7D,

så min undran är: Visst kan jag utan problem blanda

dessa kameror med varandra. Jag redigerar med

Premiere pro 5.5

Tacksam för svar:)

Tobbe

Postad

Jag skulle inte använda en APS-C sensorkamera med en fullformatskamera på samma inspelning- Det blir för mycket mix-up vad gäller objektiv, och allt vad gäller framing i samband med de olika objektiven på kamerorna. Att blanda material från de två funkar däremot utmärkt, men det handlar just om utsnitt som sagt.

Postad

7D, då den är mycket närme Super 35 än 5D. Vad är poängen med "stillbildsfullformat" och hela tiden behöva kämpa med fokus?

Bättre o spara några lappar på att skaffa 7D och använda de pengarna för linser, de gör ändå större skillnad.

Postad
7D, då den är mycket närme Super 35 än 5D. Vad är poängen med "stillbildsfullformat" och hela tiden behöva kämpa med fokus?

Bättre o spara några lappar på att skaffa 7D och använda de pengarna för linser, de gör ändå större skillnad.

Bättre vidvinkel, större ljuskänslighet. Men visst, det har precis de nackdelar du beskriver också. Och riktigt bra fullformatsobjektiv är dyra.

Postad

Tack alla för era synpunkter. Här får man alltid tips och råd.

Jag tror ändå att det lutar åt en till 5D, bl.a för att hanteringen

med allt blir samma som förut.

Hälsningar Tobbe

Postad
Bättre vidvinkel, större ljuskänslighet. Men visst, det har precis de nackdelar du beskriver också. Och riktigt bra fullformatsobjektiv är dyra.

Vidvinkel är ju trevligt, men ljuskänsligheten vet jag inte om det stämmer för video. 7D såg iaf bättre ut på zacutos shootout än 5D.

Postad
Vidvinkel är ju trevligt, men ljuskänsligheten vet jag inte om det stämmer för video. 7D såg iaf bättre ut på zacutos shootout än 5D.

Som i ljusstarkare men med mer brus? Eller är brusreduceringen bättre i 7D också?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...