staketena Postad 26 augusti 2011 Postad 26 augusti 2011 Hej alla. Jag filmar idag med en Canon EOS 5D markII. Nu börjar jag känna att jag behöver en till kamera. Det skiljer ju några tusenlappar emellan 5D och 7D, så min undran är: Visst kan jag utan problem blanda dessa kameror med varandra. Jag redigerar med Premiere pro 5.5 Tacksam för svar:) Tobbe 0 Citera
Kimster Postad 26 augusti 2011 Postad 26 augusti 2011 Ja, så länge du känner till skillnaderna (t.ex. sensorstorlek) så går det utmärkt. 0 Citera
Simon_bengtsson Postad 27 augusti 2011 Postad 27 augusti 2011 Precis, Så länge du vet att 7d inte är fullformat, vilket 5d är. t ex. om du har en 50 mm på stativ på en 5d och byter till en 7d så kommer du inte få samma utsnitt 0 Citera
Tolin Postad 27 augusti 2011 Postad 27 augusti 2011 Jag skulle inte använda en APS-C sensorkamera med en fullformatskamera på samma inspelning- Det blir för mycket mix-up vad gäller objektiv, och allt vad gäller framing i samband med de olika objektiven på kamerorna. Att blanda material från de två funkar däremot utmärkt, men det handlar just om utsnitt som sagt. 0 Citera
High1ander Postad 28 augusti 2011 Postad 28 augusti 2011 7D, då den är mycket närme Super 35 än 5D. Vad är poängen med "stillbildsfullformat" och hela tiden behöva kämpa med fokus? Bättre o spara några lappar på att skaffa 7D och använda de pengarna för linser, de gör ändå större skillnad. 0 Citera
StenR Postad 28 augusti 2011 Postad 28 augusti 2011 7D, då den är mycket närme Super 35 än 5D. Vad är poängen med "stillbildsfullformat" och hela tiden behöva kämpa med fokus? Bättre o spara några lappar på att skaffa 7D och använda de pengarna för linser, de gör ändå större skillnad. Bättre vidvinkel, större ljuskänslighet. Men visst, det har precis de nackdelar du beskriver också. Och riktigt bra fullformatsobjektiv är dyra. 0 Citera
staketena Postad 28 augusti 2011 Författare Postad 28 augusti 2011 Tack alla för era synpunkter. Här får man alltid tips och råd. Jag tror ändå att det lutar åt en till 5D, bl.a för att hanteringen med allt blir samma som förut. Hälsningar Tobbe 0 Citera
Salieri Postad 28 augusti 2011 Postad 28 augusti 2011 5d markiii snart? jag vet inte; men det känns som att den borde komma snart... 0 Citera
Shoomedia Postad 28 augusti 2011 Postad 28 augusti 2011 Har du behov av 720p50 är ju 7D enda alternativet... 0 Citera
High1ander Postad 30 augusti 2011 Postad 30 augusti 2011 Bättre vidvinkel, större ljuskänslighet. Men visst, det har precis de nackdelar du beskriver också. Och riktigt bra fullformatsobjektiv är dyra. Vidvinkel är ju trevligt, men ljuskänsligheten vet jag inte om det stämmer för video. 7D såg iaf bättre ut på zacutos shootout än 5D. 0 Citera
StenR Postad 30 augusti 2011 Postad 30 augusti 2011 Vidvinkel är ju trevligt, men ljuskänsligheten vet jag inte om det stämmer för video. 7D såg iaf bättre ut på zacutos shootout än 5D. Som i ljusstarkare men med mer brus? Eller är brusreduceringen bättre i 7D också? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.