Gå till innehåll

Frågor ang. 550D och DLRS filmning...


Dark_tree

Recommended Posts

Tjo!

Var riktigt kalassugen på en AF100, men plånboken styr lite av vad man kan o inte kan köpa..Så fick tips av två polare att om jag ska va smidig och ändå filma i HD så borde jag köra på DLRS filmning. Lite skeptiskt är man, så kollade lite på kamerans spec, andra forumet, inlägg här, m.m..

 

Vad jag sett på t.ex. youtube så kan man faktiskt få bra material ur denna. Faktum att den spelar 1080p och priset för att kunna göra det är kanon. Dock ser jag som med F100 problemet med att köpa linser, fast jag har fått förklarat att för att nå ett bra resultar behövs inga värstinggrejer, den medföljande linsen som är standardlinser brukar räcka oftast bra.

 

Det jag inte fått fram än på så länge gällande 550D är:

-Vad är färgsamplingen på den`?

-går det att filma mot greenscreen ?

-Ev. problem/fel som kameran kan ge vid sinspelning?

-mer nackdelar?

 

Sedan har jag nu får reda på flera tråd att en f.1.4 lins ger filmlook..stämmer det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det räcker inte med att köpa linser; du måste köpa objektiv också ;P

 

Lens på engelska kan betyda både objektiv och lins.

 

Eftersom kameran i princip är 4-2-0 så är inte greenscreen att rekommendera. Det går nog, men blir nog sällan perfekt. Någon som testat kan nog ge bättre tips där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar du AF100 så har du (typ) samma bildkvalite i en GH2. (Som numera är hackad, btw).

 

Canon/Nikon spelar in i falsk upplösning och chafsig codec, rent tekniskt är GH2 överlägsen by far. Sen är det estetiska & personlig preferens en annan femma.

 

det vi kallar "full HD" är ju i bästa fall 1920x1080, dvs väldigt lågupplöst jfr fotografering. Så ja, du kan fuska med glas (i synnerlighet på Canon eftersom extremt skarpt glas snarare boostar problemen med den falska upplösningen)

 

Kika på ZS '11 om du inte redan gjort det, till skillnad från förra året är avsnitten riktigt bra komprimerade så kör du i fullscreen kan du tydligt se skillnad i bl.a. upplösningen mellan kamerorna. (Notera t.ex. testet med tjejerna i det ljusa rummet, där både Canon & Nikon blöder kraftigt i detaljerna på ena klänningen - den typen av problem är tämligen svåra att framkalla på AF100, eller GH2 för den delen)

 

The Great Camera Shootout 2011: SCCE ~ Episode One | Zacuto USA

väldigt bra film! informativ på flera nivå :) Ger mig mer information omp både canon och af101...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det intressanta med filmen... om vi nu tala om Canon så är ju 550D väldigt lik 7D, då 550in har lånat en hel del från 7an. Så frågan är hur bra 550 är mot en 7a i ett sådant här test, vad är skillnaderna etc. Nog inte så mycket...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej, jag har en fråga angående canon 550D, när jag filmar i filmläge på kameran, och zoomar in och ut med objektivet så hör jag ett litet klick påvägen och det blir en aning ljusare och zoomar jag tillbaka blir det lite mörkare. Någon som vet vad det kan bero på? eller vilka inställningar man ändrar det? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har en fråga angående canon 550D, när jag filmar i filmläge på kameran, och zoomar in och ut med objektivet så hör jag ett litet klick påvägen och det blir en aning ljusare och zoomar jag tillbaka blir det lite mörkare. Någon som vet vad det kan bero på? eller vilka inställningar man ändrar det? Tacksam för svar.

 

Dubbelpost, se svar i andra tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...