Bosse_A Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Hej! Jag såg igår Svinalängorna. Under hela filmen fans inget filmfoto med kameran på stativ eller glidecam. Sämre kameraföring än en amatörfilm på youtube?. Försöker man förmedla en känsla av reportage eller vad gäller? Hoppas på en sorts förklaring av någon som fattat. Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted July 7, 2011 Share Posted July 7, 2011 Inambition tippar jag på. Precis som man skalat bort det viktigaste i filmen; finskhet och identitetsproblem... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Det är en stil. Stativ och Glidecam är inget annat än verktyg för att uppnå vissa andra stilar - Här var det handhållet som gällde och då är det ett ganska naturligt val att välja bort saker som går mot det. Handhållet och skakigt, "amatörmässigt", kan förmedla känslan av att något är fel eller mer "ömtåligt" - För du lär knappast se någon använda stilen i en Romantisk komedi, men i en film som denna så vill man ta bort tracking, glidecam och allt som är "fint", för att istället använda ett grövre och mindre bekvämt kameraarbete. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Hej Bosse. Själv har jag inte sett filmen så det är svårt att uttala sig om gällande foto men ang de av dig angivna kvalifikationerna för att återskapa en god kameraföring så är det något jag starkt måste ifrågasätta. Stativ (tripods) används mer sällan än vad man skulle kunna tro i professionell filmproduktion där man ofta eftersträvar en rörelse i bilden. Stativhuvuden (fluid heads) är dock väldigt vanligt förekommande på åkvagnar/dollys, high hats, kranar och stativ då givetvis etc Glidcam är ovanliga då det är ett "lågprisalternativ" till Steadicam. Steadicams i sin tur är även de rätt ovanliga i film och används oftast endast i de scener där en dolly inte fungerar. TV produktioner av sport och galor m.m. använder dock Steadicam titt som tätt. Saken är den att man inte brukar blanda olika stilar. Kör man med en mjuk och stadig kamera så brukar man göra det filmen igenom eller t.ex. under lugnare partier. En mjuk och stadig kamera kräver åkvagnar, stativ, kranar, steadicams och motion control enheter m.m. Väljer man däremot att jobba med handhållen kamera (har gjorts sedan filmens barndom) så kan man också använda professionella åkvagnar så som Super Panther eller Fisher (kostar flera miljoner kronor styck) och kranar (även de dyra som fan) m.m. men vid dessa tillfällen så sitter isf kameramannen på åkvagnen eller kranen med kameran på axeln (i annat fall sitter kameran fast på ett stativhuvud fastsatt på kranen eller åkvagnen) just för att ändå få en handkamerakänsla. Alltså, handkamera är ett val och så vitt jag vet är Svinalängorna en hyfsat påkostad film så de hade nog råd med åkvagnar, steadicams och stativ för den delen. Det handlade alltså om ett kreativt val, bra eller dåligt är en annan fråga. Saving Private Ryan t.ex. är filmed till mycket stor del med handkamera och ofta en mycket skakig sådan, även t.ex. de mer slipade filmerna från Michael Bay har en del handkamerakänsla även om den är compad i efterhand, men likväl. Således, tekniken har minimalt att göra med om det är bra kameraföring eller inte, kort sagt exakt så som även Tolin påpekar. Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse_A Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Handhållet och skakigt, "amatörmässigt", kan förmedla känslan av att något är fel eller mer "ömtåligt" Tack för ditt svar! Jag kan acceptera att en viss scen ska uppfattas som om den tagits av en amatör, genom att använda handhållen kamera. När jag filmar vill jag återge motivet som ett öga ser det. Det är endast om man har ett visst synfel som motivet fladdrar åt olika håll. Jag önskar att det skulle anges om filmen är filmad med handhållen kamera så jag kan undvika att köpa den. //Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse_A Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Hej Peus! Tack för ditt innehållsrika svar. Jag förstår ju att många uppskattar handhållen kamera, för annars skulle de filmerna inte erhålla Guldbaggar o liknande. Jag tycker det var intressant med de svar jag fått, då de förklarar varför man i vissa fall filmar handhållet. En film jag uppskattar är Das Boot som man inuti ubåten filmar med handhållen kamera utan skakningar. Vi är ju alla olika och det är kanske jag som är extra känslig. //Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Tja extra känslig vet jag inte, jag är personligen inte överförtjust i skakiga bilder heller och speciellt inte sedan det någon gång på nittiotalet började bli inflation i stilen i.o.m. den s.k. MTV vågen med små lätta videokameror. Samma sak hände på 80-talet fast i avseendet Steadicam. Fler och fler produktioner började använda sig av Steadicams och hade allt fler långa och ofta omotiverade "over the shoulder" tagningar t.ex. Jag håller personligen Alfred Hitchcocks och Stanley Kubriks filmer som en slags referens i avseendet intention (Hitchcock hade rätt usla förutsättningar att få stadiga foton i många avseenden) gällande kameraföring. Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse_A Posted July 10, 2011 Author Share Posted July 10, 2011 Nu har jag googlat på "shaky camera" och fått massor av träffar som t ex: STOP with the shaky camera!!!!!!!!!!! - Baltimore Sun talk forum Tydligen är jag inte ensam om att ogilla den sk stilen- //Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Grattis du har något gemensamt med Kelsey59 ;) På forum hittar man de flesta åsikter. Själv tycker jag det är lite synd om folk som inte kan se bortom kameraarbetet - Trots att jag inser att vissa kan vara lite mer känsliga för ryckiga bilder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Rachel Getting Married var också en film med den där skakiga dokumentära kamerastilen, mina barn retade upp sig på det och jag med på något konstigt sätt, hade inte väntat mig det antar jag. Teve-serien Modern Family däremot accepterar barnen, kanske för att de tittar i kameran ibland fast ändå inte, antagligen så är det innehållet som gör att man inte stör sig lika mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse_A Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Grattis du har något gemensamt med Kelsey59 ;) På forum hittar man de flesta åsikter.Kan du då vara snäll och visa något inlägg på ett forum som prisar skakig kamera. //Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Kan du då vara snäll och visa något inlägg på ett forum som prisar skakig kamera. //Bosse http://whatwouldtotowatch.com/2011/03/14/does-anyone-like-that-shaky-cam/ både och antar jag... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Kan du då vara snäll och visa något inlägg på ett forum som prisar skakig kamera. //Bosse shaky camera: love or hate? Finns gott om inlägg från folk som gillar ''skakig kamera'' :) Det är en smaksak, fast själv anser jag att om man kan se bortom kameraarbetet har man mycket mer att vinna. Tänk om jag aldrig skulle tittat på något av Triers verk bara för att det var filmat med handhållen kamera? Eller skippat Battlestar Galactica? Oj vad jag skulle missat bra filmmaking i alla dess former. Själv ogillar jag "dokumentär-formen", där huvudkaraktärerna filmar allt från en egen kamera (Cloverfield, Blair Witch Project, Paranormal Activity, REC etc.) - Men jag ser ändå värdet i filmerna, även om fotot inte är av min smak. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse_A Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Jag tackar för länkarna till de intressanta trådarna där jag läst alla inlägg. Den intressanta pollen visar ju att bara 2 av 121 röster gillar skakig kamera. Givetvis accepterar jag filmer är det finns actionscener som visas med handkamera. Det jag ogillar är där filmer som Svinalängorna använder handhållet genom hela filmen. Stilla, rörande scener förlorar där helt sin trovärdighet. //Bosse 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Stilla, rörande scener förlorar där helt sin trovärdighet. Håller helt enkelt inte med :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edisdead Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Jag tackar för länkarna till de intressanta trådarna där jag läst alla inlägg. Den intressanta pollen visar ju att bara 2 av 121 röster gillar skakig kamera. Givetvis accepterar jag filmer är det finns actionscener som visas med handkamera. Det jag ogillar är där filmer som Svinalängorna använder handhållet genom hela filmen. Stilla, rörande scener förlorar där helt sin trovärdighet. //Bosse eller så blir dessa scenerna mer intima med ett levande kameraspråk. många filmfotografer prisas för filmer med just "skakig kamera", för att filmfoto och filmskapande som konst är mer än lugna åkningar eller stativ. allt handlar om känsla liksom. personligen är jag storförtjust i skakig kamera såväl som ett mer stativinriktat foto, när det passar. tycker inte det ser det minsta amatörmässigt ut heller, ibland tänker man ju knappt på det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts