Gå till innehåll

Problem vid överföring från kamera till dator


Mike

Recommended Posts

Hej, Jag har ett litet problem när jag för över film från dv-kameran till datorn. Filmen blir ryckig, bildrutor försvinner. Jag använder firewirekabel och Adobe Premiere eller Moviemaker, men det blir samma fel med båda programmen. Premiere säger "Frames dropped during capture". Har provat att rensat, defragmenterat och prata allmänt snällt med datorn utan framgång.

Min maskin är en bärbar P4 2.66Ghz 256MB RAM, ATI Radeon Mobility 9000.

Någon klok som har förslag på lösning?

Tacksam för svar.

 

Mvh Mike

Länk till kommentar
Share on other sites

Santafantasma: Står det Frames dropped during capture så betyder ju det att du har tappat bildrutor, men om det bara är enstaka så kanske det inte märks.

 

joppa: Kameran är en Panasonic NV-GS11

 

Jag är på gång att köpa en extern hårddisk eftersom 40 GB är lite för lite, kan det lösa problemet tror ni?

 

/Mike

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, har haft samma problem själv när jag gjorde en misslyckad installation på en HD som visade sig ge med sig till slut, men hade liknande problem redan tidigare när systemet själv började bli för gammalt.

När ominstallerade du datorn senast?

Jag tror inte nödvändigtvis att hårddisken behöver vara för långsam, den måste vara bra slö för att ens komma nära den låga tröskel som FireWire har, men jag kan givetvis ha fel.

På en så hyfsat färsk dator trots bärbar kan jag inte tänka mig att dom skulle lägga in en så murken drive.

 

Oavsett vilket så tror jag tyvärr inte du lär bli kvitt problemet hur mycket du än försöker rensa på den eller gulla med den, till skildnad från exempelvis Mac OS & Linux så åldras Windows med rent löjligt högt tempo, så testa gärna att ominstallera på en helt nypartitionerad & nyformaterad hårddisk.

Även om du installerat helt nyligen så kan det vara en god idé att försöka.

Länk till kommentar
Share on other sites

om jag inte minns alldeles fel, rätta mig om jag har fel så är temperaturen på hårdisken ganska hög när man jobbar med videoredigering och detär väl kanske inte en omöjlighet att en bärbar dator inte har lika bra kylning som en stationär... jag vet inte bara en fundering. hur är det med ramen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är om du skaffar dig en extern firewire-hårddisk. Jag skulle rekommendera lacie d2 finns upp till 1TB. Sen är 256mb RAM inte mycket att hänga i julgranen. Om du ska redigera seriöst sulle jag rekomendera minst 1024 ram. Detta gör att datorn inte bhöver använda hd som minne

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska i vilket fall som helst köpa mer minne och en extern hårddisk så jag får hoppas att det löser problemet.

Kollade in Premieres resurskrav och där stog det 7200rpm hårddisk. Så vitt jag vet är nästan alla hårddiskar till bärbara på 5200rpm eller om det är 5400. Då är det ju lurt att det är där problemet ligger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Mike]Jag ska i vilket fall som helst köpa mer minne och en extern hårddisk så jag får hoppas att det löser problemet.

Kollade in Premieres resurskrav och där stog det 7200rpm hårddisk. Så vitt jag vet är nästan alla hårddiskar till bärbara på 5200rpm eller om det är 5400. Då är det ju lurt att det är där problemet ligger.[/citat]

Jo, det är säkert RAM:en som är ett större problem än hårddisken. Har du defragmenterar partitionen innan du capturar?

Istället för att fånga via Premiere kan du testa via WinDV -> http://windv.mourek.cz/

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan oxå bero på att man kör systemet och video på samma hårddisk. Jag minns när jag gjorde så, Jag han redigera två tre filmer och datorn börja bete sig konstigt. Andra program upphörde att fungera. I ett enkelt ljudprogram som jag hade börja reglagen att försvinna, trodde först att det var nåt fönster som behövdes öppnas, men i det här fallet tillhörde reglagen samma fönster.

 

Jag installera om allt och köpte en ny intern hårdisk, sen kunde jag göra en massa projekt utan problem.

 

Om du har plats för intern hårddisk, är det billigare och kvickare än extern. Men extern går oxå bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...