Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bäste Fredrik. Jag träffar dig gärna och diskuterar förutsättningslöst. Jag har stora mål alltid om jag gör något. Just nu håller jag på och gör en film om mitt liv som hemlös. Titta på en 8 minuter lång video snutt på you tube sök på "Peter Ahlborg" så förstår du vilka motgångar jag har haft. men jag kämpar på och letar efter "rätt kontakter i filmbranschen". Diskuterar gärna min och dina planer. Jag är öppen för alla förslag...

Vänligen

Peter Ahlborg

tel 076 29 50 560

epost peter.ahlborg@gmail.com

Postad

Yo, kricke...lol Välkommen i gänget:-)

Ja, tråden har ju börjat väldigt lovande. Schysst med en 3d-grafiker i gänget. Vi får väl göra en Göteborgversion av Harry Potter med massor av 3d och compositing, vad sägs om Glenn Potter....lol

Jag kollade in youtube-kanalerna, den första var mer åt reportagehålllet och kanske inte riktigt vad jag tänkt mig. Men den andra kanalen däremot håll hög klass och ett högt tempo och var dessutom lite smårolig.

Personligen så skulle jag vilja att vi fick ihop en kort spelfilm av något slag.

Vi får hoppas att våra manusförfattare håller koll på tråden och skriver in en massa 3d-grejor. Det är två stycken som visat sitt intresse för att skriva ett manus. Jag har föreslagit att dom skall kontakta varandra för ett eventuellt samarbete. Huruvida detta har skett, det vet inte jag.

När vi väl fått ett manusförslag så ser jag framför mig att vi;

1. Går igenom det tillsammans över en fika, tittar på vad som är praktiskt genomförbart, föreslår eventuella ändringar.

2. Börjar casta och titta på möjliga inspelningsplatser samt vad som behövs i rekvisita.

3. Inhämtar eventuella nödvändiga tillstånd för inspelningarna.

4. Knyter ihop säcken och försöker komma fram till faktiska inspelningsdatum.

BTW, du som ändå är i 3d-branchen, har du eller känner någon som har en liknande portabel green screen som används i denna tutorial.

http://www.videocopilot.net/tutorials/advanced_car_hit/

En sådan skulle ju eventullt kunna komma till användning vid compositing.

Kolla gärna in Andrew Kramers tutorials för specialeffekter, han använder sig av en del 3d också, låt dig inspireras på videocopilot.net

En målsättning med det här projektet är att få umgås med likasinnad, dvs personer med intresse för filmskapande, en annan är att vi alla kan pusha varandra så alla känner att dom har tagit sig "to the next level". Jag är ganska prestigelös och delar gärna med mig av mina misstag och missöden under tidigare produktioner så att andra slipper göra om dom.

Vad jobbar du i för programvara? Har du egen utrustning eller bara tillgång till den under vissa tider?

Postad
Bäste Fredrik. Jag träffar dig gärna och diskuterar förutsättningslöst. Jag har stora mål alltid om jag gör något. Just nu håller jag på och gör en film om mitt liv som hemlös. Titta på en 8 minuter lång video snutt på you tube sök på "Peter Ahlborg" så förstår du vilka motgångar jag har haft. men jag kämpar på och letar efter "rätt kontakter i filmbranschen". Diskuterar gärna min och dina planer. Jag är öppen för alla förslag...

Vänligen

Peter Ahlborg

tel 076 29 50 560

epost peter.ahlborg@gmail.com

Wow, Peter! Har just sett din film på youtube, 2 gånger dessutom. En fantastisk liten film, tårarna var inte långt borta. Det är mycket kärlek i filmen, du verkar ha ett stort hjärta och din dotter verkar helt underbar. Redigeringen av filmen var mycket proffsig, har du gjort den själv? Kontakter vet jag inte om jag har, men joina gärna vår filmgrupp och skapa egna kontakter med likasinnade.

Postad

Själv är jag 38. Gammal i gänget?

Jag föreslår att Fönstret skriver ett grovmanus och skickar det vidare till mig så kan jag gå igenom det en runda och så ser vi vad vi har efter det.

Det känns som nödvändigt att träffas ganska snart.

Postad
Själv är jag 38. Gammal i gänget?

Jag föreslår att Fönstret skriver ett grovmanus och skickar det vidare till mig så kan jag gå igenom det en runda och så ser vi vad vi har efter det.

Det känns som nödvändigt att träffas ganska snart.

38....lammkött...själv är jag 46:-D

Teoretiskt sett kan manusförfattarna och jag (förnärvarande självutnämnd producent) träffas å det snaraste. Vill någon annan närvara går det också bra. Föreslå en dag och plats. ***jävlar vilket drag det är i den här tråden...lol***

Postad
Wow, Peter! Har just sett din film på youtube, 2 gånger dessutom. En fantastisk liten film, tårarna var inte långt borta. Det är mycket kärlek i filmen, du verkar ha ett stort hjärta och din dotter verkar helt underbar. Redigeringen av filmen var mycket proffsig, har du gjort den själv? Kontakter vet jag inte om jag har, men joina gärna vår filmgrupp och skapa egna kontakter med likasinnade.

Hej igen, Peter! Med risk för att jag gör bort mig nu (men den får jag ta) men här är en länk till en annan tråd http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=29756&p=214188#post214188

Kanske den kan var nåt för dig i ditt fortsatta projekt om din nuvarande livssituation. Men stanna kvar i våran lilla filmgrupp så får vi se när vi kan stråla samman och diskutera framtida projekt, kan jag bistå dig på annat sätt så får du höra av dig. Du kan skicka ett pm om det bättre, all kommunikation behöver inte ske denna vägen.

Postad

Sammanfattning:

Allt går med expressfart i den här tråden (jag gillar när det händer saker). Våra manusförfattare, fönstret15 & Désirée, verkar ha kommit igång med processen att ta fram ett förslag på manus, utmärkt.

Det verkar som vi, med råge, har all tänkbar "personal" till efterproduktionen, dvs klippning, ljudbearbetning, specialeffekter etc etc.

Jag skall lite längre fram försöka sammanställa vad vi har tillgång till i utrustningsväg.

Stay tuned:-)

Postad

Jag har kommit på en story nu, fast jag vet inte om det blir bra med tanke på vissa förväntningar jag har läst ovan. Men iaf, kan skriva en kort synopsis här:

4 killar träffas i en liten stuga utanför en skog. De umgås och har roligt (kan spela exempelvis poker), men helt plötsligt skjuter någon ett skott in i huset. En av killarna går ut för att se efter vem som sköt, de andra väntar i stugan. Efter en stund hörs ännu en skottlossning och nu går resten - alla 3 killarna - ut för att leta efter "den fjärde", men de hittar honom död. De 3 killarna tvingas därmed att klura ut vad som händer.

Jag vet inte hur det ska fortsätta än - från att de hittar "den fjärde" killen död - men som jag skrev ovan så ska de klura ut vad som händer.

Vad tycks?

Postad
Jag har kommit på en story nu, fast jag vet inte om det blir bra med tanke på vissa förväntningar jag har läst ovan. Men iaf, kan skriva en kort synopsis här:

4 killar träffas i en liten stuga utanför en skog. De umgås och har roligt (kan spela exempelvis poker), men helt plötsligt skjuter någon ett skott in i huset. En av killarna går ut för att se efter vem som sköt, de andra väntar i stugan. Efter en stund hörs ännu en skottlossning och nu går resten - alla 3 killarna - ut för att leta efter "den fjärde", men de hittar honom död. De 3 killarna tvingas därmed att klura ut vad som händer.

Jag vet inte hur det ska fortsätta än - från att de hittar "den fjärde" killen död - men som jag skrev ovan så ska de klura ut vad som händer.

Vad tycks?

Kan vara nåt att spinna vidare på...inget verkar orealistiskt att genomföra...känns som det landar lite åt thriller/skräck-hållet. Skäms inte för att blanda genrer. Bolla vidare med Désirée. Känn ingen tidspress från min sida, bättre att det tar några dagar extra och att vi får kvalitetsstory:-)

Postad

Vad tycks?

Spännande, kanske tillhör stugan egentligen en sekt som ska utföra en ritual... :)

Postad
38....lammkött...själv är jag 46:-D

Teoretiskt sett kan manusförfattarna och jag (förnärvarande självutnämnd producent) träffas å det snaraste. Vill någon annan närvara går det också bra. Föreslå en dag och plats. ***jävlar vilket drag det är i den här tråden...lol***

Jag älskar Internet! Det gör ålder ointressant.

Jag och Fönstret har börjar bolla lite, men vi bör nog sammanstråla tycker jag. Helst någon vardagseftermiddag centralt.

Postad
Jag älskar Internet! Det gör ålder ointressant.

Jag och Fönstret har börjar bolla lite, men vi bör nog sammanstråla tycker jag. Helst någon vardagseftermiddag centralt.

Säg bara när och var, jag kan i princip alla dagar i veckan efter 14-tiden. Om någon annan vill närvara är det bara att trilla ned.

En fråga, kommer ni att använda er av dessa mallar som finns i denna tråden eller något liknande vid framtagning av manus?

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=8466

Postad
Det verkar som vi kan få användning av dina pangpang-attrapper:-)

De är lite plastiga men kan säkert användas bara man inte filmar allt för nära.

Mitt bästa ''vapen'' är dock trasigt, det var en airsoft Ak-47 i skala 1:1, Jag bar det i en ryggsäck men så kom olyckan och knuffade mig baklänges så geväret knäcktes på mitten. :D Säg till om du vill se bilder på vapnen.

Postad
Tackar tackar :) om ni har tid så kan ni gärna ge lite konstruktiv kritik, det är bara kul att höra vad man kunde gjort bättre. :)

Du skrev att ni har planer på att köpa en proffsigare mikrofon, så det känns som om ni vet redan var det brister. I första scenen vid köksbordet är det så uppenbart att det är en inbyggd kameramikrofon som tar upp ljudet och problemet är att dom tar så mycket runt omkring.

Eftersom ingen dialog förekommer där så kan ni lyfta bort det ljudspåret och ersätta det med ett nytt miljöljud, antingen en ny upptagningen med er nyinköpta Röde alternativt att ni stänger in kameran i ett rum med mer textilier än vad som brukar finnas i ett kök och spelar in ett nytt ljudspår där som du ersätter det gamla med.

På så sätt får du en ny ljudupptagning med ett mer dämpat miljöljud.

Ljudövergångarna mellan de olika klippen måste finjusteras mer (crossfade), som det är ny är övergångarna periodvis ganska brutala vilket gör att du inte slappnar av och njuter av filmen utan upplever ljudet som ett irritationsmoment. Vem som än är ansvarig för foto och klippning skall ha en eloge, för periodvis är det, trots ljudet, lysande.

Jag tittade på en annan film som ni gjort, The egg murderer, och där går det knappt att höra dialogen. Så ni gör ju ändå framsteg.

Keep up the good work:-)

Postad
De är lite plastiga men kan säkert användas bara man inte filmar allt för nära.

Mitt bästa ''vapen'' är dock trasigt, det var en airsoft Ak-47 i skala 1:1, Jag bar det i en ryggsäck men så kom olyckan och knuffade mig baklänges så geväret knäcktes på mitten. :D Säg till om du vill se bilder på vapnen.

Jag tyckte den ni använde i er film såg rätt okej ut. Vi skall inte föregå manus, men visst för du länka till bilder på dom:-)

Jag hoppas dom skriver in i manus att något huvud skall skjutas av, längtar efter att få använda denna brutala specialeffekt. I allt brutala jävla elände tycker jag att den är ganska komisk.

http://www.videocopilot.net/tutorials/assisted_suicide/

Postad
Alltså jag kommer använda mig av den "normala" manusmallen, dvs scenbeskrivning m.m. Kan enkelt säga att jag skriver i CeltX.

Jag är inte bekant med det programmet, jag vet vad Word och Notepad är....lol

Men å andra sidan har jag nog aldrig hållt i ett riktigt manus framtaget efter konstens alla regler:-)

Postad
Jag tyckte den ni använde i er film såg rätt okej ut. Vi skall inte föregå manus, men visst för du länka till bilder på dom:-)

Jag hoppas dom skriver in i manus att något huvud skall skjutas av, längtar efter att få använda denna brutala specialeffekt. I allt brutala jävla elände tycker jag att den är ganska komisk.

http://www.videocopilot.net/tutorials/assisted_suicide/

Kanske inte kan länka bilder idag många av vapnen är hos kompanjonen.

Håller med dig när det gäller effekten där vi på ett eller annat sätt mosar ett kranium.

Jag vet inte vad ni tycker men själv gillar jag mer ''manuella'' effekter, alltså inte datoranimerat. Kanske skulle man kunna använda en vattenmelon som huvud. :)

Hoppas det blir mycket skottlossningar i filmen. :D

Postad

Är det här något för oss? (hämtat från Studiefrämjandets hemsida)

Starta en studiecirkel

Är ni några stycken som vill lära er mer eller utveckla ett intresse? Tillsammans kan ni starta en studiecirkel. Ämnet för det ni vill lära er om bestämmer ni själva. Det behövs inga förkunskaper för att komma igång. Ledaren utser ni i gruppen.

Varje cirkel ska ha en arbetsplan för vad ni ska göra i cirkeln. Ni kan själva göra denna plan, eller få hjälp av oss. Ni måste vara minst tre personer över 13 år – och ni ska träffas minst 3 gånger.

Genom Studiefrämjandet kan ni till exempel få hjälp med studiematerial, lokal och annat praktiskt. Ta kontakt med Studiefrämjandet på din ort så berättar vi mer.

Postad
Är det här något för oss? (hämtat från Studiefrämjandets hemsida)

Starta en studiecirkel

Är ni några stycken som vill lära er mer eller utveckla ett intresse? Tillsammans kan ni starta en studiecirkel. Ämnet för det ni vill lära er om bestämmer ni själva. Det behövs inga förkunskaper för att komma igång. Ledaren utser ni i gruppen.

Varje cirkel ska ha en arbetsplan för vad ni ska göra i cirkeln. Ni kan själva göra denna plan, eller få hjälp av oss. Ni måste vara minst tre personer över 13 år – och ni ska träffas minst 3 gånger.

Genom Studiefrämjandet kan ni till exempel få hjälp med studiematerial, lokal och annat praktiskt. Ta kontakt med Studiefrämjandet på din ort så berättar vi mer.

Ledaren är redan utsedd :-) Testa och se. Träffas kommer vi ju självklart att göra.

Postad
Yo, kricke...lol Välkommen i gänget:-)

Ja, tråden har ju börjat väldigt lovande. Schysst med en 3d-grafiker i gänget. Vi får väl göra en Göteborgversion av Harry Potter med massor av 3d och compositing, vad sägs om Glenn Potter....lol

Jag kollade in youtube-kanalerna, den första var mer åt reportagehålllet och kanske inte riktigt vad jag tänkt mig. Men den andra kanalen däremot håll hög klass och ett högt tempo och var dessutom lite smårolig.

Personligen så skulle jag vilja att vi fick ihop en kort spelfilm av något slag.

Vi får hoppas att våra manusförfattare håller koll på tråden och skriver in en massa 3d-grejor. Det är två stycken som visat sitt intresse för att skriva ett manus. Jag har föreslagit att dom skall kontakta varandra för ett eventuellt samarbete. Huruvida detta har skett, det vet inte jag.

BTW, du som ändå är i 3d-branchen, har du eller känner någon som har en liknande portabel green screen som används i denna tutorial.

http://www.videocopilot.net/tutorials/advanced_car_hit/

En sådan skulle ju eventullt kunna komma till användning vid compositing.

Kolla gärna in Andrew Kramers tutorials för specialeffekter, han använder sig av en del 3d också, låt dig inspireras på videocopilot.net

Vad jobbar du i för programvara?

hihi... :)

Spring inte iväg för långt med effekterna för om det är något som tar tid så är det att göra speciall effekter.. :)

Ja tycker oxå vi kan försöka få ihop något hade varit kul..

Nej har tyvärr ingen greenscreen.

Ja greensceen är väldigt bra att ha om man vill använda lite effekter.. :)

Har redan gått igenom hans tutorial... tar desutom kurser i compositing på nätet..

På kursen lär ja mig compositing programet NUKE och i 3D kör ja maya men har även kunskap i 3ds max.

Postad
Du skrev att ni har planer på att köpa en proffsigare mikrofon, så det känns som om ni vet redan var det brister. I första scenen vid köksbordet är det så uppenbart att det är en inbyggd kameramikrofon som tar upp ljudet och problemet är att dom tar så mycket runt omkring.

Eftersom ingen dialog förekommer där så kan ni lyfta bort det ljudspåret och ersätta det med ett nytt miljöljud, antingen en ny upptagningen med er nyinköpta Röde alternativt att ni stänger in kameran i ett rum med mer textilier än vad som brukar finnas i ett kök och spelar in ett nytt ljudspår där som du ersätter det gamla med.

På så sätt får du en ny ljudupptagning med ett mer dämpat miljöljud.

Ljudövergångarna mellan de olika klippen måste finjusteras mer (crossfade), som det är ny är övergångarna periodvis ganska brutala vilket gör att du inte slappnar av och njuter av filmen utan upplever ljudet som ett irritationsmoment. Vem som än är ansvarig för foto och klippning skall ha en eloge, för periodvis är det, trots ljudet, lysande.

Jag tittade på en annan film som ni gjort, The egg murderer, och där går det knappt att höra dialogen. Så ni gör ju ändå framsteg.

Keep up the good work:-)

Jättekul att du gillar våra verk. Angående ljudet och de brutala övergångarna så är det inte färdigklippt ännu, det skall alltså finjusteras lite. Men det är ändå bra att du nämner det för själv kanske man tycker att det inte spelar så stor roll, man blir gärna blind för sina egna misstag.

Jag tycke att det skulle vara jätteroligt att få vara ''kameraman'' eller åtminstone hjälpa till på den biten då jag tycker det är mycket intressant, jag tror också att jag kan göra bättre ifrån mig i en större grupp då man får höra andras synpunkter och förslag på ett annat sätt. Min kompanjon har nu bekräftat sitt intresse, han är gärna skådespelare/statist eller dylikt. Han återkommer med mer info snarast. :) Jag kommer skicka info så snart vårt senaste verk är klart så kan ni se vad ni tycker. :D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...