Gå till innehåll

Måste man ha med person- och platsbeskrivningar i manus?


Rabies

Recommended Posts

Måste man ha med personbeskrivningar och platsbeskrivningar i manus? Alltså måste jag berätta att Kalle 14 år har brunt kort hår och spetig kropp och att han sitter på toaletten som är lite dunkel för att det bara finns ett litet smutsigt fönster och ingen lampa? Eller räcker det med Kalles toalett - dag/natt? och det här är Kalle, 14 år?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man brukar alltid beskriva Personen första gången den personen är med i Manus. Likadant med miljöer, För att man ska få en bild av vad det är för bilder man kommer att se.

Men för mer tips om manus, så finns det rätt mycket olika sidor med tips på nättet. Kolla också in Voodoofilms egen film skola, där finns det tips.

 

Läs också mycket andra manus för att förstå formen. Några av mina och många andras ligger på se mitt manus här på forumet, sen finns det americanska manus på http://www.script-o-rama.com tillexempel!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att så länge vi hobbyfilmar så är det inte så knivigt med detaljerade beskrivningar eftersom vi kanske måste hålla tillgodo med den skådespelare vi kan få få tag på. Däremot måste man nog beskriva såpass att man inte sätter en gubbe i en roll som borde vara en tonåring. Men man kanske kan beskriva i så generella termer att det finns utrymme för improvisation utan att förstöra intentionerna. Att använda de klychor och generaliseringar som hör till film. Tex skriver man "en typiskt mellansvenskt hus" istället för att vika ut sig i röda stugor med vita knutar, antal skorstenar etc. Eller "typisk nedstämt synt-lysnande tonåring" istället för detaljerade utvikningar om vitsmink, svarta rockar och säkerhetsnålar i ansiktet. Då blir det också tempo i läsandet, och man kan koncentrera sig på historian. Men, som sagt, det är mest min åsikt. Dock tror jag inte det skadar, för jag tycker de flesta manus jag läser här gärna vecklar in sig i trivialiteter, tex hanterandet av ciggarettpacket och tändandet av ciggaretter, skoknytning och peta sig i näsan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill påstå att man nog ska ha lite beskrivningar i början. Alltså har lite mer fylligt i början för att sedan låta det klinga av alltefter som historien utvecklar sig i manuset..

 

Detta för att sätta tonen på manuset. Tonen avgör hur man läser och tolkar historien. Så även om man inte producerar så som det exakt står så kan kanske helheten blir mer som önskat. Utan tonen finns större utrymme för misstolkningar. Visst ska det framgå i dialog och karaktärers beteende, men miljöer och annat påverkar också.

 

Min åsikt,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

När man skriver manus så har man väl karaktärernas utseende och personlighet i tankarna, detsamma med miljöerna!

 

Skriver man ett manus man tänkt skicka till en producent så måste dessa beskrivningar vara med för han/hon ska kunna skapa sig en uppfattning av var miljöerna kan tänkas finnas, med tanke på att man kanske måste fråga om lov, planera hur lång tid det tar att frakta teknik och personal till platsen osv.

Detta gäller även om man gör film med kompisar, den som får ansvaret att leta miljöer/skådespelarna måste ju få en uppfattning om hur de är tänkta att se ut.

 

Beskrivningarna är till för att alla inblandade ska jobba mot samma mål.

Vill manusförfattaren att det ska vara ett speciellt hus är det väl helt naturligt att han/hon skriver det så att den som ska hitta huset vet vad han/hon letar efter.

 

Om det är snö, regn, soligt, vår, sommar, vinter, höst måste det skrivas!

Samma sak som man skriver om det är utomhus (EXT) eller inomhus (INT)

och vilken tid på dyngnet det är.

 

Samma sak för den som ska leta skådespelare som sen presenteras för regissören.

Ska det vara en smal tanig tonåring ska det stå i manuset så att det inte blir ett gäng tjocka tonåringar.

 

Allt detta för att man ska kunna planera inspelningen.

 

osv.. i all evighet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en berättarkomponent ska det självklart stå med i manus. Det vill säga om det är viktigt för historien att en kille är fet/tanig eller att det är snö, skriv det. Men allt för ofta tycker jag att manusen man läser (jag gör samma fel) maler på med beskrivningar av allt. Det gör ingen glad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har inte direkt nån betdelse i min story hur dom ser ut mer än åldern och att dom bor i ett hus ingen lägenhet. sen att jag skulle vilja ha lite olika effekter som somljus som tittar in genom persiennerna och sånt de e ju en annan sak men det har ju inget med storyn att göra. aja lägger snart upp min början för granskning och synpunkter. thanx för the svars

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...