gregorvega Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Hej hej Kolla på min första stopmotion-film som landar över drömgränsen på en minut. "Children of the Clay" är psykedelisk och obehaglig! http://home.student.uu.se/gahe7277/Claykids.avi Nu ska det funka att tanka hem den hur som helst! Kommentera gärna, men förvänta er inga stora förklaringar till "handlingen". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Hahahaha! Skitcoolt, kan tänka mig vilket jobb du måste lagt ner. Vad har du använt för kamera? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 [citat=_nemo_]Hahahaha! Skitcoolt, kan tänka mig vilket jobb du måste lagt ner. Vad har du använt för kamera?[/citat] Jag tog bilderna med min digitala stillbildskamera Canon Powershot S60 i 640x480. Sen satte jag ihop dom till en 12fps-film i datorn med ett program som heter framed (finns nog bara till mac). I det rätt halvdana iMovie mixade jag ihop filmen med ljudspåret jag gjort i Cubase. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Ok, snyggt gjort 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Coolers, Men då vill jag ha lite råd. Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera. Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra. Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända. /jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frax Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 vad är stop motion? faktiskt aldrig hört talas om!? [citat=jonvision]Coolers, Men då vill jag ha lite råd. Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera. Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra. Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända. /jon[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ag_the_king Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Välldigt bra!Nu fick jag själv lust att animera 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted January 20, 2005 Author Share Posted January 20, 2005 [citat=jonvision]Coolers, Men då vill jag ha lite råd. Tänkte börja leka lite med stop motion, då med en digitalkamera. Nu har jag en pc och vill ha tips på någon bra mjukvara för ändamålet. Har kikat lite på stop motion pro, men är nyfiken om det finns andra. Någon som har erfarenhet? Jag vill kunna spara i lite olika format, det är väl det ända. /jon[/citat] Det finns säkert utmärkta freewareprogram där du enkelt utan särskilt många valmöjligheter kan mixar ner ett (stort) antal stillbilder till en animation i avi-format. Det räcker faktiskt ganska bra. Sen kan du lägga på ljud i windows movie maker. Det går utmärkt. Ett annat alternativ, och jag vill inte promota piratkopiering här, är att använda Adobe Premiere om du skulle ha det. I Premiere finns helt okej ljudredigering och du kan ställa in hur många bildrutor som ska tas upp av en importerad stillbild. Sätt antalet till två, dra in hela mappen med bilderna i arrangemanget och du får en 12,5fps-animation. och för att svara frax: Stop-motion är en animationsteknik där man tar en bild på en docka/lergubbe/vadsomhelst, flyttar någonting lite, tar en ny bild, och flyttar lite mer etc. Sen sammanfogar man sina 1000 bilder och får sin dryga minut animerad film. Wallace & Gromit-filmerna är gjorda på detta vis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 okej, nu verkar det som om servern har gett upp till sist...det går tyvärr inte att tanka hem den fantastiska lerfilmen längre. Jag kanske postar igen när jag ordnat nytt webutrymme. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knodel Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Jag som ville se den :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 jag åsså! Är väldigt nyfiken :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 jag har nog lite utrymme att bistå med, ifall du behöver. Men då behöver jag filmen... hör av dig ifall du vill ha det i alla fall. Så får jag testa hur snabbt det går att tanka från serverna också. jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 //Reklam// ..eller varför inte lägga upp den på http://www.sprocket.se 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Vad tycks om min film ? http://www.sprocket.se/media.php?id=359 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 [citat=Mr.Man]//Reklam// ..eller varför inte lägga upp den på http://www.sprocket.se[/citat] Grejjen är den att jag för tillfället är bostadslös student i Uppsala som kuskar runt mellan kompisar med en vandringsryggsäck och en bärbar dator på vilken jag har gjort filmen, men jag kommer inte åt internet med den datorn förrän jag fått mitt egna boende i februari..så innan dess får det vara tror jag. Jag har hemsideutrymme, ungefär 50MB på universitetet så det är inga problem, bara en tidsfråga. Sen en annan grej...jag har en iBook som med sitt nuvarande RAM-minne inte klarar av final cut express så jag klipper i iMovie. Därifrån är det smidigast att exportera till .mov. Tillåts det formatet på sprocket.se? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 nä tyvärr! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 På sprocket får du bara använda .Mpg och . Jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 All info finns under FAQ på sprocket.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Tja tja alla Nu har jag lagt upp filmen igen i en högupplöst divX-fil http://home.student.uu.se/gahe7277/Claykids.avi 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilhelm Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 vad roligt :) lerfilmer är verkligen mysiga tycker jag. snyggt jobbat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Hur har det gått? Jag vill också animera appråpå en annan tråd om ler-animering. Eller skall vi sparka igång en ny tråd med goda råd? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSeed Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 apropå premiere så har programmet en utmärkt stopmotionfunktion där man tankar in frame by frame från videokameran. Det smidigaste sättet att göra det på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts