Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag gilla delen med "Allow me to rephrase"..

Det är lite oklart hur både Mr Carlsson & Atlas ser ut och vilket fysiskt tillstånd de är, det kanske bara är jag men jag funderade på om han var blodig, eller om han hade gått in självmant tillsammas med de två vakterna..

Postad

Tänkte inte så mycket på förklaringar då manuset är skrivet för eget bruk. Ska lägga in mer detaljerade beskrivningar ikväll. Tack för att du tog tid och läste manuset :)

• 4 veckor senare...
Postad
Tänkte inte så mycket på förklaringar då manuset är skrivet för eget bruk. Ska lägga in mer detaljerade beskrivningar ikväll. Tack för att du tog tid och läste manuset :)

Jag har inte läst ditt manus än (kommer göra det när jag har tid), men jag kan direkt säga att det där är en dålig vana som du måste släppa med detsamma.

Som manusförfattare ska du alltid vara kommunikativ gentemot dina läsare. Alltid vara tydlig (obs: men aldrig övertydlig) med vad du menar och vad du vill få fram.

Ett av dem största misstagen nybörjare alltid gör (och speciellt manusförfattare-regissörer) är att de i princip regisserar filmen redan när de skriver manuset. Du är inte Christopher Nolan, du kommer inte kunna komma undan med ett "nä men det är lugnt, jag ska regissera filmen så jag vet hur det ska se ut". Du skulle, t.ex. aldrig skicka in ett otydligt CV till en arbetsgivare med motiveringen "det är lugnt, jag vet själv vad jag menar" när du söker jobb, eller hur? Du ska ha samma inställning när du skriver ett manus som du planerar att lägga upp för att få feedback eller bli producerad.

Jag menar inte att vara elak här. Jag vill bara hindra dig från att utveckla ett drag som är högst kontraproduktivt för en manusförfattare att ha. Något som jag ser väldigt ofta hos folk.

Jag kommer tillbaka senare med feedback till manuset! :)

Postad

Okej, så nu har jag läst manuset. jag börjar först med format/formalia och sedan innehållet.

Jag tycker du har ett bra grepp om själva formateringen av manuset, alltså hur ett manus bör tekniskt sett se ut. Däremot så är Mr Carlsson långa utläggning om sig själv verkligen FÖR lång. Hans dialog tar i princip hela sidan. Du måste låta läsarens öga vila lite, en stor klumpig dialogparagraf är bara jobbig att läsa. Du kan lätt lägga in lite handling emellan stycken av hans långa utläggning. Detta underlättar både för läsaren och kan tjäna till att skapa en mer dramatisk effekt.

Du har även glömt att lägga in när scenen ska utspela sig, typ: Int. - Mr Carlssons kontor - Dag. I detta fallet kan jag faktiskt förstå att det inte är viktigt, eftersom allt utspelar sig på en och samma plats och tidpunkten känns inte relevant. det är väl mer ett tips till framtiden.

Men nu måste jag tyvärr erkänna att innehållsmässigt så är tyvärr inte manuset något vidare. Tok för många grammatiska fel och stavfel på engelskan för att man ska ta det på allvar. Språket och dialogerna kändes inte alls genuina utan kändes snarare mer som om du försöker härma Tarantino. Karaktärerna var för stela och stereotypa och kändes inte levande.

Men du har passion och ambition, det ser man. Jag föreslår helt ärligt att du skriver om manuset på svenska istället.

Postad
Jag föreslår helt ärligt att du skriver om manuset på svenska istället.

Eller om du absolut inte vill skriva på svenska; skriv om manuset igen på engelska, fast med nya ord. Lämna ingen mening likadan! Glöm inte att spara olika versioner (e.g. utkast 1, 2, 3, 4, 5) för att sedan jämföra vilket som kändes bäst!

• 3 veckor senare...
Postad

Förutom några grammatiska fel på engelska ser manuset hyfsat ut. Bitar av dialogen är bra, som telefonkonversationen. Jag gillar att han i början sitter vid ett piano men att tonarten snabbt ändras.

Du har humor, enthusiasm och ambition, vilket gör att manuset känns levande och flyter på bra och håller läsaren intresserad, men innehållsmässigt tycker jag inte att du med detta draft har underlag till en kortfilm. Vad vill du egentligen säga med ditt manus?

Postad

Tyckte det var väldigt kul, påminde mkt om Tarantino, tänkte mig direkt Christoph Waltz som Mr Carlsson. Detta är kanske också lite manusets svaghet, det känns inte riktigt genuint, utan kanske lite FÖR inspirerat... Sedan gillade jag inte riktigt slutet, det blir liksom aldrig någon riktigt poäng av manuset, utan känns mer som en scen i en längre film. Men absolut ett underhållande och intressant manus, hoppas du arbetar vidare på det! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...