Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag skulle verkligen behöva redigera i HD i mitt adobe premiere pro cs4, men det hackar och gär rejält långsamt. Finns det något sätt att få videofilerna att flyta bättre? Jag har satt ner "quality" på videofönstrena till både "draft" och "automatic" men det vill sig ändå inte riktigt.

Finns det någon inställning där jag kan ställa in buffer tiden för preview eller ställa om till Hardware acceleration? Eller är min dator för dålig?

Specs:

Processor: AMD Tution™ X2 Dual-Core Mobile RM-70 2,00 GHz

RAM: 3 GB

32-bitars operativsystem

Jag ser gärna klippen i låg kvalité under själva klippningen men jag skulle behöva få ut dem i HD när projektet produceras. Är oerhört tacksam för all typ av input!! :)

Postad

Vad kommer materialet ifrån? Är det en DSLR-kamera, i synnerhet Canon eller Nikon som filmar 1080-filer i MOV-format, är det inte så mycket att göra åt annat än att koda om materialet till ngt annat format. Ex P2 DVCPro HD 1080.

HDV 1080 ska dock fungera utan större problem på en sådan burk.

I CS5 är det betydligt bättre, men då måste du byta operativ etc och det är ju inte gratis.

//Max

Postad

Jag trodde inte heller min dator skulle ha problem med det! Men tekniken lyssnar inte på mina argument! :)

Det är filmat med canon HV30 (som spelar in på band) i 1080i och läggs in som AVCHD-filer när jag för över dem via HDV split. Finns det något bra program för att omkoda? Eller något tips på att göra preview:n lättare för datorn att processa?

Postad

Jag tror inte att det är AVCHD-material du får när du tar in filerna via HDV Split. Det borde vara *.m2t filer vilket ska vara mpeg2.

Hur som helst - arbetar du i fullstorleks HDV-tidslinje? Har du lagt på effekter eller förminskat/förstorat bildmaterialet?

Postad

Precis, det är en m2t container och inte avchd. Jag har upplevt det när man redigerar HV30 material att det finns en ganska specifik "kritisk gräns" när Premiere börjar tugga rejält, min sista HV30 film fick jag skrota quadcore systemet för ett med i7, +20 min & effekter men blev ändå förvånad hur tungt det blev i Premiere.

Viktigt är att inte ha materialet på samma HDD som Premiere ligger på. Helst ska ljudet vara på en egen disk också.

I windows kan du använda tex cineform för att konvertera råmaterialet.

Postad

Jag kände mig tvungen att konvertera m2t från min HV20 till cineform på min gamla AMD x4. AVID har annars en gratis-codec som åstadkommer samma sak. Håller med om det där med olika diskar. Se också till att inte ha ljudspåren i mp3 utan konvertera till wav.

Postad

Note 1: Premiere använder olika decoders för .mpeg och .m2t. MPEG-filer importeras (framför allt) och avkodas lite snabbare än m2t, trots att det är samma innehåll. Laptops är känsliga för HD-material om man har ett grafikkort som inte har minst 256Mb eget minne eller mer.

Men som Sten säger, du kan testa Avids DNxHD codec, hör gärna av dig hur det fungerar i CS4.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...