Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag undrar hur man lägger på svart eller vit text "på" filmen? Tex. att jag har gjort text i photoshop och sen lägger över den på filmen. Förr kunde man använda keying, screen eller multiply i Premiere 1.5. Men i cs5 hittar jag ingen bra lösning. Vill inte göra text i ae eller i premiere. Vill alltså göra texten i ps och sen lägga in det i premiere och sen över klippet. Tips?

Mvh / Anthony

Postad
Precis, gör en med transparent bakgrund. Du kan i PPro sen välja om du vill ha hela bilden eller att den gör lager av allt.

Vilket format måste jag då använda? PNG? JPEG?

Postad

Ok! Tack! Att jag inte tänkte på det tidigare.

Men om jag vill göra en textanimation i AE och sen lägga in det över klippet i Premiere hur gör jag då för att få en transparent bakgrund i AE?

Postad

1. Har du en suite (ex Production Premium CS5 eller Master Collection), gör animationen i After Effects, ta tag (= vänster klicka och håll ned knappen) i "Compen" i After Effects projektfönster, Alt-Tabba till PPro och släpp After Effects compen i projektfönstret. Du har nu skapat en Dynamic Link - alt du gör i compen i AE uppdateras i PPro.

2. Har du ingen suite fungerar inte det ovanstående, då får du rendera klippet som ex AVI/Quicktime-film med Alpha kanal.

//Max

Postad
1. Har du en suite (ex Production Premium CS5 eller Master Collection), gör animationen i After Effects, ta tag (= vänster klicka och håll ned knappen) i "Compen" i After Effects projektfönster, Alt-Tabba till PPro och släpp After Effects compen i projektfönstret. Du har nu skapat en Dynamic Link - alt du gör i compen i AE uppdateras i PPro.

2. Har du ingen suite fungerar inte det ovanstående, då får du rendera klippet som ex AVI/Quicktime-film med Alpha kanal.

//Max

Okej, men hur går jag tillväga när jag ska rendera klippet i alpha kanal? Och vilken typ av projekt ska jag ha i AE? Standard bakgrundsfärg är ju svart i AE, och om jag vill ha tex svart text hur gör jag då?

Postad
Okej, men hur går jag tillväga när jag ska rendera klippet i alpha kanal? Och vilken typ av projekt ska jag ha i AE? Standard bakgrundsfärg är ju svart i AE, och om jag vill ha tex svart text hur gör jag då?

Hej!

Bakgrundsfärgen är inte svart från början i AE om du inte själv skapat ett svart lager. Den är alltså transparent från början.

Tryck på knappen med svarta och vita prickar på, i kompositionsfönstret, så här:

http://filer.rutten.se/c01eda1cf7d0146598028ed797eecca5.jpg

//Stefan

Postad

Ah, så långt verkar jag ha kommit rätt! Men sen om jag lägger en svart text på den transparenta ytan så ser allt också bra ut i AE, men när jag exporterar i .mov så blir videon helt svart.

Har prövat en massa olika inställningar. Samt renderat ut det i alphakanal (om jag gjort rätt) blir bara en svart video. Sitter på mac. Hjälp mig med inställningarna!

/ Anthony

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...