v0rkian Postad 11 januari 2005 Postad 11 januari 2005 Hej! Jag håller på att skriva ett filmmanus som projektarbete i gymnasiet och undrade över en term jag kom över när jag läste några manus, nämligen CONT'D. Vad betyder det och vad står det för? Jag skulle även vilja veta i vilka situationer man skall och inte skall använda det? Det verkar ha något med att en karaktär som har en replik pausar och sen fortsätter med den, men jag förstår inte riktigt? Någon som har lust att ta sig tiden och förklara? Tack på förhand! 0 Citera
Wallin Postad 11 januari 2005 Postad 11 januari 2005 Continued, fortsättning från föregående sida.. 0 Citera
TDA Postad 11 januari 2005 Postad 11 januari 2005 Angående just användningen av Continued/Fortsätter så har jag hört både för och emot. Men en etablerad svensk manusförfattare tyckte att det var helt onödigt. 0 Citera
jbergman Postad 11 januari 2005 Postad 11 januari 2005 (cont'd), med små bokstäver, används i den amerikanska mallen för att markera att en replik fortsätter ifall den avbrutits av en beskrivning eller en sidbrytning. Skall ej förväxlas med (CONTINUED) som kan användas för att markera att en scen fortsätter på följande sida. /Jakob 0 Citera
Nizze Postad 6 maj 2005 Postad 6 maj 2005 Jag har alltid trott att det menas att de pratar samtidigt som de gör det som stod på beskriviningen ovanför. 0 Citera
Eraserhead Postad 7 maj 2005 Postad 7 maj 2005 plocka upp en av de alla fantastiska manusböcker som finns att införskaffa för dryga hundralappen på en bra nätbutik. Som t.ex. Syd Fields - writing screnplay, eller linda segers - Making a good script great, Writers Journey osv. De flesta går igenom de grundläggande benämningar som du har stött på. annars kan det vara en idé att ladda ner manualen för nån av alla manusprogram som finns där ute, där brukar alla de vanligaste termerna finnas.( Final Draft, Screenwriter2000 osv) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.