Gå till innehåll

Linas idé


whiteportion2011

Recommended Posts

Titeln kanske suger. Hur som helst. Är lite sugen på att kolla om jag kan få nån konstruktiv kritik av mitt kortfilmsmanus... Håller idéen?

 

Jag vet att det skulle kosta en del [...] att producera filmen, men bortse från den aspekten!

 

OBS! om ni inte vet vem Platon var behöver ni inte läsa.

 

Tack,

MVH

LINAS IDÉ .pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Att göra en kortfilm som förutsätter att man vet men Platon är är en brist redan i sig. Jag kände till namnet, men inte så mycket mer, men jag läste ändå. En film måste vara tillgänlig på någon nivå för alla tittare. Om du vill förmedla Platons ideologi - vilket jag gissar är syftet - är det ju dödfött om du förutsätter att publiken redan kan den.

 

Om Jesus uppenbarat sig för en kristen eller Budda för en buddist hade jag inte sagt något, men du måste etablera vem gubben är innan han dyker upp. Det kan lika gärna vara en död pappa/farfar/morfar/morbror, eller Gud eller en ängel eller liknande. Varför skulle Platon av alla människor dyka upp just hos henne. Det är ju givetvis i hennes eget huvud på något vis, men det måste etableras.

 

Ditt skrivsätt är för omständigt, tycker jag. Du måste etablera miljön och vad vi ser kortare och effektivare, utan att lägga vikt vid detaljer om inte har betydelse för historien. Det spelar ingen roll hur många tomma toarullar där finns eller tandkrämstuben lämnats öppen. Det viktiga är att badrummet är riktigt jäkla skitigt.

 

Sedan ska du vara varsam med att beskriva allt som skådespelaren ska göra, som vilket håll skådespelaren tittar, och sådant. Beskriv heldre intryck än exakta intruktioner. Det bör du lämna till regissör och skådespelare.

 

När hon står på parkeringsplatsen och ser sina fotspår i snön, men inga spår av kedjorna, är en slutsats som du inte ska förutsätta att tittarna gör. Då måste vi först ha sett hur det ser ut med kedjorna, eller se hur hon rör sig och att kedjorna borde lämna spår men inte gör det.

 

Hoppas det är till någon hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha tänkt till lite kom jag på att jag vet exakt vem Platon är. Eller iaf tankarna bakom "Platons grotta" vilka jag verkligen gillar.

 

Jag läset igenom manuset. Men allvarligt talat så fattar jag inte vad som händer eller varför. Jag har inte funderat vad det kan betyda men ska jag behöva göra det?

 

I övrigt var det väldigt välskrivet och så, men jag kan inte kommentera då jag inte fattar vad jag läste. Är det ten kostinstallation eller vill du förmedla en ide som Plalton har eller vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...