Gå till innehåll

The Stuarts! Läs! Kommentera! <Komedi Serie>


stuart

Recommended Posts

Här är Grovmanuset på första avsnittet av The Stuart serien (komedi)

 

SÄG VAD NI TYCKER, jag är nybörjare och behöver alla tips ni kan ge, kritik folk, kritik!

 

Hoppas det går bra att jag lägger upp som .doc / har lite problem med PDF för tillfället

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu orkar jag inte läsa längre, jag har läst hälften av 20 sidor och inget har hänt som fångade mitt intrese än. För mycket (dålig) dialog och för lite action. Helt enkelt ointressant, för inget händer. Jag förstår att det ska vara vardagligt, men skippa alla tråkiga transportsträckorna. Gå rakt på sak, det roliga du vill berätta.

 

Enda gången jag reagerade lite var när Steve sa kommentaren "du vet inte vad San Fransico är känt för, va?" En sån kommentar kan du starta hela manuset med. Om du fattar vad jag menar, rakt på sak.

 

Du har något kul och intressant att berätta, tighta till det bara.

 

Sedan märks det att du är engelsktalande. Då den svenska dialogen lät "osvensk" och direktöversatt medan den engelska dialogen flöt felfritt.

 

 

Sista tipset är att använda celtx när du skriver. Det är en liten inlärningskurva men det finns massor av guider på youtube du kan kolla på och det lönar sig att lära sig grunderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska alltså vara första avsnittet till en sitcom om jag förstår det rätt? Tyckte det fanns en del roliga grejer, men det är mycket du kan jobba på. Som det är nu tycker jag att ditt koncept inte sticker ut tillräckligt mycket. Vad är det som är så speciellt med just dessa karaktärer? Vad finns det för konflikter mellan dem? Redan nu har du börjat mejsla ut karaktärerna, men jag tror det kan bli ännu tydligare. Detta var för övrigt den roligaste repliken i mitt tycke: "Vi hade en utmärkt uppkoppling hemma, jag vet inte varför vi flyttade." :D Jag tycker du kunde ta och introducera en hel del fler karaktärer, så att du har dem till dina kommande avsnitt. Kanske någon sexig grannkvinna som alla männen blir intresserade av, en knäpp brevbärare som kommer med konstig post, osv. Tycker även du borde ha en starkare story arc genom avsnittet, du har ju en början och ett slut med postlådan, kanske man skulle kunna göra det till en konflikt, tex att Steve vill försöka sätta upp postlådan men blir hela tiden avbruten, någon lånar hammaren, etc. Funderar på om du egentligen bör ha några utomhusscener, det är ganska ovanligt att ha i sitcoms, utan börja bara med ett tomt vardagsrum där de stiger in. Det du bör tänka på framför allt är vilka återkommande konflikter du vill ha i din serie, de flesta avsnitt i en sitcom är egentligen variationer av varandra, det är väldigt lite förändring, alltså bör man ha tillräckligt starka konflikter och karaktärer för att vilja se samma sak om och om igen. Ehh hoppas du förstår vad jag menar? Oj, så långt det blev, inte vet jag om det är till hjälp. Lycka till iaf! :D

 

Och ett tillägg: tycker du bör skriva på engelska oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra med mycket, sant det där med utomhusscener, och det är som du sa fortfarande bara första avsnittet på en sitcom, och jag har en del återkommande konflikter planerade, som t.ex kinakrogen kommer dem vara i konflikt med.

 

(tror jag lånar din idé med brevlådan)

 

Hursomhelst så är det ett projektarbete inom skolan och undrar om det är något att fortsätta på? har planerat 5 avsnitt med The Stuarts, har även en ganska bra story i mitt huvud, men det gäller att få fram den tydligt på papper! Tack svaret!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...