Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

"Overnight" är kanske inte "bakom kameran" utan ännu lite längre bort men den kanske kan vara intressant? Handlar om Troy Duffy och "Boondock Saints".

Tv serien "Project Greenlight" är också av intresse i mitt tycke.

Postad

Kul! Tänkte precis skapa en tråd om detta.

Jag söker filmer med bra extramaterial där man faktiskt som filmskapare kan lära sig något. Ett perfekt exempel är sagan om ringen extended edition. Där får vi se hur de verkligen har tänkt vid klippning, de visar allt råmaterial för en scen som de sedan berättar vilka de valt och vilka de valt bort. De visar också ingående hur de gjort miljöerna, specialeffekterna, storyboard, video storyboard osv osvos vosovosvosv. Är totalt tiotals timmar med mycket lärorikt material!!

Jag har på känn att någon av avatars utgåvor har rätt maffigt och lärorikt extramaterial. Någon som kan konfirmera?

Det jag inte vill ha är det traditionella "hej vi har gjort en film och den är skiiiiiiiiiiiiiiiiiiitbra. Regisörren är en toppenkille och min hund fick mat i logen, GRYMT! GÅ OCH SE NU!!!" som många filmer brukar. Dessa brukar snarare ha upplägget att vara reklam på tv snarare än att den som köper dvdn faktiskt ser extramaterialet.

Postad

Den överlägset bästa "behind the scenes"-filmen jag sett är "Good Taste Made Bad Taste", om inspelningen av Peter Jacksons "Bad Taste" (den finns med som extramaterial på vissa utgåvor av filmen). Eftersom "Bad Taste" hade såpass liten budget så är det kul att se hur de löste effekter med väldigt begränsade medel. :)

• 2 veckor senare...
Postad

Inte fristående film, men bakommaterialet till "Back To The Future"-trilogin är otroligt intressant. De byggde upp en hel stad flera gånger och så otroligt mycket var genomtänkt.

• 2 veckor senare...
Postad

Tittade nyss på "Avatar: Creating the World of Pandora" och fann den mycket intressant!

En av mina favoriter när det kommer till behind-genren är väl från Alien Quadrilogy boxen

"The Beast Within: The Making of 'Alien'"".

Men som stort fan av "The X-files" kan jag också rekommendera den första säsongen

hur allt började.

Och så förstås ni som diggar BLADE RUNNER, om ni inte har boxen så skaffa den,

.

Asså, man vill bara ut och filma!

(vet inte om det är tillåtet att länka så här, men ta en titt)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...