Jump to content

Ett andetag kort (20 sidor)

Daniel Hållquist

Recommended Posts

Tja!

Ett nytt manus av undertecknad.

Arbetstiteln går under "Ett andetag kort" och det handlar om Dan, fd kriminell, nyligen utsläppt från kåken, som nu är hemma med sin dotter, håller på att anpassa sig till sitt nya liv, samtidigt har han börjat misstänka att hans tjej träffat någon annan medan han suttit inne.

Läs om du vill och har tid :)

/D

ETT ANDETAG KORT.pdf

Läste igenom manuset igår och nu har filmen "mognat" i min skalle.

Du fångar mig direkt med en smått romantisk halvmystisk känsla,

och vi kommer familjen in på livet. Man känner snabbt för karaktärerna,

speciellt efter scenen i mataffären, där vi får reda på att killen suttit inne.

Det är en väldigt effektiv set-up. Gillar också att du går in på stickspår,

som sub-ploten där huvudkaraktären träffar en man han lurat tidigare,

men blir förlåten. Scenen i kyrkan berättar om försoning, detta gillar jag bäst,

för det är så oväntat.

Känner spontant att du skulle kunna utveckla huvudtråden mer. Utveckla

centrala konflikten för maximal dramatisk effekt. Det känns som att du går

för fort fram emellanåt. Nästan som att du haft klippmani och varit tvungen att

korta ner något som var längre i utgångsläget. Tror du på din film?

Kanske kan du dra ut på vissa scener, så vi kommer

in i den här mystiska känslan jag gillar, kanske är det bättre att klippa.

När jag tänker på det vill jag nog ha mera "luft", filmen måste andas. På slutet

blir det för hetsigt, för filmen hade tidigare en annan känsla.

Jag kanske önskar flera "avsticksspår", som scenen i kyrkan, så att du inte

"hamrar in en film". Jag vill komma huvudpersonen in på livet, Jan och Johnny

är de intressantaste karaktärerna. Kanske är det dessa scener som krävs

för att det inte ska kännas som att du går för fort fram.

Detta är bara mina spontana tankar.

Tja!

Bra kritik, kul - instämmer i det du säger om att det går för fort fram, blev stressigt i slutet eftersom jag var osäker på längden & ville inte att det skulle bli längre än 24 sidor.

Men jag ska fokusera mer på huvudkonflikten, Dan & Erika, deras uppbrott.

En annan sak: Jag vill också att publiken ska lära känna Erika på ett djupare sätt. Som det är nu blir det för vinklat.

Men, vad skulle du spontant ändra på, om du var jag?

Ja, det syns tydligt, att du jobbat för hårt att ta fram nyckelscenerna och struntat i resten.

Det är ju huvudkonflikten det handlar om. Du borde spela mera på att Dan varit brottsling,

så vi bättre kan förstå Erika. Detta är ju också det unika i dramat.

Kanske är det något om Erika som avslöjas, hur hon ser på brottslingar, något mellan

henne och hennes älskarinna, vi behöver inte avslöja att de är ihop från början, de bara

snackar som vänner, hon kanske finner tryggheten i den affären som hon

saknar i äktenskapet, det kan utvecklas. Det gäller att göra det subtilt så vi inte förstår

att de är ihop. Bara några tankar.

Det jag skulle ändra på är att vidareutveckla den centrala konflikten, göra det tydligare

vilka konsekvenser som uppstår ur ett kriminellt förflutet, och vi behöver också förstå

Erika, kanske ska vi fördjupa oss i relationen mellan henne och hennes älskarinna, men

det kan ske andra vändningar. Skulle vara intressant om Dan gjorde mer för att hantera

tiden efter fängelset, han går i kyrkan, gör han något annat? Det handlar ju inte bara

om han och henne.

Skulle vara kul om du hade mera kritik på mitt manus "Gray" också. :)

Tjena grabben!

Nu har jag läst manuset ett par gånger, och min första tanke var att det inte händer någonting, men sedan fick jag revidera den uppfattningen. I stället får jag konstatera att det inte händer huvudpersonen någonting.

Visst, Dan blir dumpad av sin tjej, men han förändras inte på något sätt under filmens gång. Han lär sig ingenting nytt. Det är lätt att tänka att filmen handlar om ett uppbrott, men det räcker inte i sig. Det blir bara intressant om folk, dvs Dan och Erika, är annorlunda människor efter uppbrottet än före.

Mitt förslag är att tänka igenom hur du vill att Dan och Erika skall vara i slutet av filmen och sedan göra dem till helt andra personer i början.

Lycka till!

/Jakob

J!

Jo, jo, du har nog rätt, ska ta itu med det till nästa version, det och huvudkonflikten.

Det är bara det att jag har en ovilja mot filmer där karaktärer förändras, kommer till insikt, blir bättre människor. En av mina ambitioner är att skriva ett manus där det händer så lite som möjligt samtidigt som man på samma gång berättar en intressant historia som säger någonting om vad det innebär att vara människa, som ett starkt ögonblick hämtat från någons annars så trista vardag, kanske låter pretto men fuuuuck iiiit :)

Hörs på fredag!

• 3 weeks later...