Raw Postad 17 november 2010 Postad 17 november 2010 Tjosan Jag håller på med en musikvideo och de skall inprincip vara twitch-effekter under hela musikvideon, skitbra! ..Dock har vi ett dilemma, vi redigerar i skolan med Avid MC3 (tror jag) och där finns inte VideoCopilot:s Twitch-plugin ..:/ Så de jag måste göra är att fixa alla effekter i After Effects och sedan rendera ut dom, lägga dom på en hårddisk och sen importera i Avid. Min fråga till er är, vad ska jag rendera ut i för format? Det är full HD-material jag har och jag har testat att rendera ut till AVI (suger hårt) där 30 sek film hamnade på 2.6GB, sedan testade jag h.264 och där vart filen konstigt nog 2.4GB!! Sedan testade jag QuicktimeMovie och valde sedan h.264 i format option och då vart filen bara 123MB :D Men jag har inte testat att importera det i skoland avid och jag har hört att de skall vara väldigt trögt att klippa h.264 material ..så är de någon som vet något bra och alternativt format istället? eller ska jag köra på h.264? //Mvh Patrik 0 Citera
Kimster Postad 17 november 2010 Postad 17 november 2010 DnxHD som sagt, om inte det går så funkar h264 om du anser kvalitén håller. Avid kommer ändå göra om det till DnxHD vid import. 0 Citera
Raw Postad 18 november 2010 Författare Postad 18 november 2010 jag kvalitén håller definitivt med H.264, jag skall iväg till skolan nu och redigera så jag kan ju kolla om de finns =) Men jag vet inte vad som är bäst, behöver era råd på denna. Ska jag redigera hela musikvideon UTAN effekter i Avid, sedan banda ut den på DV-band och sedan importera den styckvis i min dator hemma via Premiere, och sen ta dom klippen som hela musikvideon består av och ladda in den i After Effects och lägga på effekter och sen rendera ut de och lägga in i avid och sätta ihop allt igen? Jag är helt lost:( de blir ju typ 1000 renderingar så jag lär ju förlora mycket kvalité och dessutom lär ju ljudet fucka upp när man ska stycka musikvideon och sen sätta ihop den igen:( 0 Citera
Peus Postad 19 november 2010 Postad 19 november 2010 Avid till After Effects är nog det jag oftast jobbar mot och jag har två tillvägagångssätt. Först skulle jag dock fröstås som så ofta rekommendera att du undviker DV till varje pris (om nu inte ursprungsformatet var DV) och även H.264 för den delen, speciellt om du bara skall jobba med videon i After Effects och inte i Premiere så skulle jag satsa på ett lite tyngre format som inte degenererar kvalitén. 1. Bäst är att exportera som en QuickTime (self-contained movie eller om det heter same as source) eller något liknande, mins ej exakt hur man gör men det är det klart bästa sättet för då får man med sig materialet exakt så som det är utan någon konvertering. Lite beroende på vad det är för grundmaterial och om du lekt med bilden så finns risken att Avid har kodat videon något av sina egna format och då kanske du måste ladda hem och installera Avid Quicktime Codecs pack. Detta hittar du lätt och gratis via google. Du kan om du har QuickTime pro exportera från Aviden till en QuickTime reference och därefter öppna den filen och spara som self-contained movie om du ej får ut en self contained direkt från Aviden. 2. Strular detta, vilket det har en tendens att göra så rekommenderar jag det näst bästa formatet QuickTime med PNG (Apple Lossless för ljudet) komprimering vilket kan resultera i något större och trögare filer. Brukar dock inte vara något problem så länge man har gott om lagringsutrymme och bara jobbar i After Effects. Angående tillvägagångssätt så kör du antingen ut varje klipp som en QuickTime och jobbar med det separat i After Effects eller så kör du ut hela sekvensen som en enda stor QuickTime-fil (eller isf hellre som en png sequence) som du därefter öppnar i Permiere eller Efter Effects och bryter upp så att det blir klipp. Det går iofs att trixa till det genom att köra ut en sekvens och en EDL som baseras på den och sedan synka samman dem i Premiere eller After Effects så att man får klipp men det tillvägagångssättet är minst sagt knepigt på alla sätt, speciellt så tror jag inte jag kan förklara hur man gör utan att sitta och visa vid en Avid. Jag skulle nog om jag varit du kört ut hela sekvensen som en PNG-sekvens och stycka upp den i After Effects eller Premiere. För att vara säker på att du inte fuckar upp synken så skulle jag även exportera ut en liten lågupplöst fil t.ex. DV eller QuickTime motion jpeg etc (förslagsvis med bra ljud så slipper du en extra ljudexport) ör att lägga den i en sekvens ovanför de övriga så att du alltid har den som referens och kan på så sätt se direkt om du råkar flytta på något klipp etc. Hmm hoppas du förstod något från allt detta svammel nu, lycka till och mvh /Pontus w 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.