Jump to content

16:9 mask

TopGee

Recommended Posts

Fundera på vilket format har du tänkt få slutresultatet i? 16:9 eller 4:3. Det låter som om du har 4:3 format eftersom du vill maska 4:3-klipp. Jag skulle göra det som ett 16:9 projekt, om du inte måste ha ut resultatet i 4:3.

Klipper du i 16:9 så har du alternativet att antingen ha fullhöjd på 4:3-klippen och få svart på sidorna eller att förstora klippet så det täcker hela bredden och tappa i höjdled. (Se till så att klippen har rätt höjd-breddförhållande så att klippen inte blir utdragna).

Klipper du i 4:3 låter du antingen klippen vara och får de att täcka hela bilden. Eller så gör du en bild av valfri storlek som är helt svart och lägger den i lagret över klippet och drar sedan ut bilden så att den täcker ett lagom område. Du kan även göra bilden i samma storlek som projektet och göra svarta fält i ovan och underkant och vitt (eller transparent) i mitten och sedan lägga till och maska bort mitten.

Jag klipper i 4:3 och vill bara ha resultatet i 16:9.

Så man måste ha en svart bild och lägga på toppen och botten av bilden för att få det svarta där? Jag trodde att det fanns nån effekt man bara kunde lägga till och få det svarta automatiskt.

Måste jag importera en svart bild som man gjort i tex photoshop eller kan man göra den direkt i FC?