Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag funderade på att skriva en thriller i tecknad film-noir stil. Den ska utspela sig i en stad som fullkomligt stinker korruption och synd, men jag kommer inte på något bra namn, vill inte använda mig av verkliga städer.

Hjälp!

/Holgersson123

Postad

Jag tycker Team_fagotts förslag var mycket bra (även om det redan finns en film som heter gomorra och en kommande kort-film av Muk-Wing Fong vem det än är)

Det är väldigt svårt att säga vad ett bra namn på en framtida stad skulle vara (framförallt en korrupt sådan). Framtiden ligger framför våra fötter så du får nog börja sålla bland befintliga namn.

Bibeln är ju ett riktigt uppslagsverk när det kommer till namn eller varför inte ur någon mytologi (leta på biblioteket ;)). Du kan ju även testa diverse korruptions-relaterade ord som pengar, mutor etc (eller varför inte korruption?)

Några förslag på namn är:

- Pecunia

- Oppidum

- Obscuritas

(Dessa var bara ordbajs egentligen (Pecunia = Pengar, Oppidum = Stad och Obscuritas = Mörker/ Språk: Latin)

Med lite research kan du defintivt komma på något mycket bättre alldeles själv än vad vi kan framför datorn på kort tid :). Men om du inte orkar så har du några förslag i alla fall.

Postad

Sen har vi ju Pandemonium också, helvetets huvudstad. ;)

Eller så är man lite mer originell och slår ihop olika konstiga ord, så brukar i alla fall jag göra. Som Quantums förslag, det kan man få till... Pecunidum. Bara som ett exempel.

Postad

Shadow falls? Är det ett Tv-spel från tidigt 90-tal du ska göra? Städer brukar väll inte vanligen byta namn i framtiden till serietidnigsnamn? stockholm kanske kommer byta till "Zweden OmegaZoone" och sedan blir det goa o glaá på bästkusten "Giggabourg", jag ringer komunalrådet direkt och föreslår (fort! framtiden kommer villken dag som hellst..).

Varför inte något motsägelsefullt småstadsnamn. "sunshine hills" eller "Lakeshore" Om du tänker på stadsdelar i Sverige som har mycket sociala problem så har dom ju ofta väldigt mysiga namn.

Postad

Några olika stilar beroende på filmens karaktär:

- Badville, Badtown

- Knomoore

- Scari Falls

- Rottendame

- Hellsville

- Sin City... men den kanske är upptagen redan :)

Postad

Tänk på att även om det är en film så väljer ofta inte städer namn som har en tråkig stämma.

"Dark Lake City" eller "Dead Town" kan lika gärna få vara kvar i serievärlden tillsammans med DC Comics Gotham etc.

Som Team Faggot sa så kan det ju vara en effekt att välja något motsägelsefullt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...