Lallice Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Hej! Jo, jag har en fråga som jag behöver hjälp med och jag blir väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få. Ni som är vana skrivare, både manus och berättelser/böcker osv, vad gör ni när ni fastnar på ett ställe och liksom inte kan komma på en fortsättning? Det händer mig ganska ofta att jag skriver början på en berättelse och är jätte nöjd och jag har ett upplägg om ungefär hur och vad som ska hända i historien, men sen ungefär någonstans i mitten så fastnar jag och så skriver jag aldrig färdigt den. :S 0 Citera
daarco Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 ha ha, tror det är ganska vanligt. Att fortsätta skriva är det som skiljer författare åt! Glöm inte att seriösa skriver om flera gånger, de fastnar och börjar om. Vissa böcker du har läst är kanske omskrivna över 40 gånger! Jag löser mina skrivproblem genom att ha flera projekt igång samtidigt. Om jag får skrivkramp så tar jag bara och byter till något annat. Men nu är jag lat också, så jag har flera halvfärdiga manus istället : ( 0 Citera
Zarakow Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Du är nog inte ensam om att "fastna någonstans i mitten". Det finns mycket skrivet om "second act problems" o.s.v. Två saker har hjälpt mig: 1. Se till att du har slutet av berättelsen helt klar för dig. Det är lätt att berättelsen kan sticka iväg åt alla möjliga håll om inte slutet är väl definierat. 2. Använd indexkort och en bra outline eller treatment. Vänta med att utveckla scenerna. Jag vet inte hur många "favoritscener" jag utvecklat som till slut visar sig "hänga löst" och måste skrotas eller omarbetas helt. Genom att jobba med indexkort och hålla en outline uppdaterad är det lättare att tänka på scenernas funktion innan man skriver/utvecklar dem. Tycker själv inte att det är lika kul - men det är inte kul att skrota scener heller. /H 0 Citera
Jodokast Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Daarco: Håller både med dig och inte. Skriva vidare jaa men iböand är det bättre att fokusera på resten av historien, att se till att ta sig i mål med en grundhandling som man sedan får bygga vidare på. Dvs vilka scener behövs för att bygga historien och hur länkas allt samman i slutändan. Zarakow: Bra tips, låter som du var på Robert Mckee seminariet i Sollentuna. 0 Citera
Désirée Postad 10 oktober 2010 Postad 10 oktober 2010 Jag brukar skriva ner vad som är problemet och skriva ner olika funderingar kring det och förslag på lösningar. Skriva ner det som kommer i skallen. Tillslut har jag hittat svaret och ett sätt att komma vidare. Det viktiga är att du skriver, även om du sitter fast. Det går alltid att backa. Inget är hugget i sten. 0 Citera
andreasingo Postad 17 december 2010 Postad 17 december 2010 Jag tror mycket handlar om är att man inte vet vilken riktning man vill gå i historien. Man har en början men inget slut. Vet man vad filmen handlar om är det bara att fråga sig vad som är en naturlig utveckling från punkt A (Början) till punkt B (Slutet) utan att för den skull vara ointressant eller alltför uppenbar. Vad vill karaktärerna? Vad ska de uppnå? Vad handlar filmen om? För min egen del är det av oerhörd vikt att veta vilken film jag gör, måste ha allt klart i huvudet innan jag sätter mig ner och skriver. Andra utarbetar manuset mera "on the flow" och mejslar ut en röd tråd genom redigering. Men då man insett att man ändå måste tänka sig för i slutändan kan man lika gärna göra tankearbetet först, innan man sätter sig och skriver. Ja, att ha en outline eller ännu bättre, ett treatment, innan man sätter sig och skriver detaljerade scener tycks väldigt viktigt, för annars lägger man alltid ner en massa arbete på scener man ändå måste stryka. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.